محمدحسین بابالو: قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی با جهت‌گیری نزولی و البته به‌صورت گسترده‌ای اعلام شد تا جایی که اکثریت قریب به اتفاق گریدها را در بر گرفت. با توجه به این افت محسوس از هم اکنون انتظار افزایش جدی حجم معاملات در بورس کالا وجود خواهد داشت، بنابراین روزهای بهتری در انتظار این بازار است.

کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا

همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره کردیم روند عمومی بازارهای جهانی و همچنین نوسان بهای دلار شرایط را به گونه‌ای ترسیم کرده که احتمال کاهش قیمت‌های پایه پیش‌بینی شد. این رخداد که دقیقا در روز گذشته به ثبت رسید باعث شد تا بهای تمامی پلیمرها با کاهش نرخ همراه شده تا جایی که این افت قیمت‌ها در کنار عمق بالای حجم نزول، از فراگیری و گستردگی بالایی نیز برخوردار شود تا جایی که تمامی پلیمرها را در بر بگیرد. درخصوص گریدهای شیمیایی نیز به جز افزایش بهای سودکاستیک، سایر انواع نیز کاهش نرخ پیدا کردند. این وضعیت کاهشی در ماه‌های اخیر کم سابقه است.

دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها را باید در نوسان بهای دلار و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی دانست ولی این روند نیاز به تحلیل دارد زیرا بهای دلار در روزهای اخیر به نسبت دو هفته گذشته نوسان چندانی را نشان نمی‌دهد. اگر به جدول نوسان قیمت‌ها توجه کنیم تغییر بهای دلار در بازار آزاد با کاهش ۴/ ۱ درصدی رو‌به‌رو شده و قیمت ۳۶۲۵ تومان ملاک احتساب قیمت‌ها به شمار رفته است. این در حالی است که متوسط قیمت دلار در روز گذشته نزدیک به ۳۶۵۰ تومان بوده است. برای شفاف‌سازی این وضعیت باید گفت که قیمت‌های دلار اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛ متوسط قیمت دو هفته اخیر در بازار آزاد بوده و با توجه به کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته پس از اجرایی شدن برجام، این محاسبات از دقت لازم برخوردار است و باید به آن مهر تایید زد هرچند که شاید امکان کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود داشته است. همین کاهش قیمت ارز باعث شده تا بخش بزرگی از کاهش قیمت‌ها را به خود اختصاص دهد ولی پس از آن، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی دلیل مهم دیگری است که به افت قیمت‌ها منجر شده است. همیشه نوسان قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی به نسبت بهای جهانی نفت خام، با یک فاز تاخیر بر بازار تاثیر می‌گذارد. در درجه اول محصولات پالایشی، سپس محصولات شیمیایی و در نهایت محصولات پتروشیمی و پلیمرها به مرور زمان از نوسان قیمت نفت تاثیر می‌پذیرند. با توجه به این موارد در کنار افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی، شاید هنوز تاثیر کاهش قیمت‌های پیشین بر بازار پلیمرها محقق نشده و می‌توان به کاهش محدود بهای این گروه کالایی امیدوار بود.


عرضه انواع OFF به تالار فرعی

به تازگی در سایت رسمی بورس کالای ایران اطلاعیه‌ای منتشر شده که از انتقال عرضه انواع OFF محصولات پتروشیمی به تالار فرعی حکایت دارد. با توجه به عدم ثبت استاندارد مورد نیاز و نرسیدن به کیفیت مطلوب برای این نوع کالاها که اصطلاحا از آنها به‌عنوان OFF یاد می‌شود، این اقدام را می‌توان گامی مهم و مطلوب تلقی کرد زیرا به شفافیت بیشتر معاملات منجر خواهد شد. نکته مهم دیگر درخصوص این اطلاعیه را باید ادامه شرایط سهمیه‌بندی پیشین، باز بودن سقف مجاز نوسان قیمت‌ها و تغییر زمان معاملات و آغاز آن از ساعت 12:30 دانست.


تمایل بازار داخلی به تقویت خرید

در بازار داخلی محصولات پتروشیمی شاهد کاهش حجم عرضه‌ها هستیم تا جایی که به آرامی تقاضا بر عرضه‌ها در حال پیشی گرفتن است که باعث شده روند افزایشی قیمت‌ها شدت و شتاب بیشتری به خود بگیرد. این وضعیت در حالی که شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم شاید از توان بالایی برخوردار نباشد، ولی تا سرایت کاهش قیمت‌ها از بورس به بازار شاید به چند روز زمان نیاز داشته باشیم. کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته‌های قبل، تقویت نسبی تقاضا در روزهای اخیر، اعمال محدودیت‌های گسترده برای خرید کدهای معاف از مالیات برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و فروش در سرزمین اصلی، افزایش مجدد قیمت نفت خام و تقویت بهای دلار در بازار آزاد و ترس از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و کاهش موجودی انبارها را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل رشد نسبی و کژ دار و مریز قیمت‌ها در بازار داخلی به شمار آورد.

کاهش فراگیر قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها