رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارائه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری با ۱۵۰۰ پروژه و اعتباری معادل ۳۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه به سرمایه‌گذاران این دو کشور خبر داد.

به گزارش «میراث آریا» مسعود سلطانی‌فر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN، ضمن اشاره به ملاقات‌های یک سال اخیرش با وزرا و مسوولان گردشگری کشورهای مختلف تصریح کرد: «طی حدود چهار ماه گذشته با وزیر گردشگری ایتالیا، اسپانیا، مسوول گردشگری دولت فرانسه، وزیر گردشگری صربستان و مسوولان این بخش در کشورهای دیگر غربی دیدار و گفت‌وگو داشته‌ام. بنا به گفته این مقامات، ایران بازار مناسبی برای گردشگری است و این صنعت در کشور ما به سمت توسعه و رونق در حال حرکت است.» به گفته معاون رئیس‌جمهوری، وزرا و مسوولان کشورهای غربی با توجه به مطالعاتی که در زمینه بازار گردشگری ایران داشتند از آمادگی خود برای حضور در این بخش خبر می‌دادند اما وجود تحریم‌ها مانع عمده‌ای در این مسیر بود، هرچند سرمایه‌گذاران عرب و مسلمان، خود را مقید به تحریم‌ها ندانستند و ساخت هتل در اماکن مقدس و مذهبی ایران از جمله مشهد را آغاز کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی کرد که با لغو کامل تحریم‌ها و برداشته شدن موانع، در آینده نزدیک شاهد حضور سرمایه‌گذاران غربی در بخش گردشگری کشور باشیم. سلطانی‌فر افزود: «این سرمایه‌گذاری می‌تواند در بخش‌های ساخت هتل، اماکن پذیرایی و بین راهی و ارتقای کیفیت خدمات در بخش گردشگری صورت گیرد. همچنین می‌توانیم از توان و تجربه برخی کشورها در زمینه فعالیت‌های آموزشی حوزه گردشگری استفاده کنیم.» معاون رئیس‌جمهوری در ادامه، توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، امکانات فرودگاهی و گسترش حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای را از مهم‌ترین اقدامات برای رشد و رونق گردشگری دانست و یادآور شد: «ناوگان هوایی کشور ما در اثر تحریم‌های ناعادلانه، در حال حاضر قدیمی و فرسوده و حدود یک‌سوم هواپیماهای تمامی ایرلاین‌های کشور به‌دلیل کمبود قطعات و عدم انجام بازبینی‌های لازم، زمینگیر است. پس از رفع تحریم‌ها، ایرلاین‌های ایرانی خودشان را برای نوسازی ناوگان از طریق اجاره و سپس خرید هواپیما آماده کرده‌اند.» سلطانی‌فر با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش گردشگری، خاطرنشان کرد: «کاهش و افزایش قیمت نفت در برنامه توسعه‌ای تمامی بخش‌های کشور ما تاثیرگذار است؛ چراکه فروش نفت مهم‌ترین منبع تامین بودجه کشور محسوب می‌شود. اما خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد بخش گردشگری در کشور ما متکی به سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی است و دولت کمتر از ۵ درصد تاسیسات گردشگری را در اختیار دارد.» سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، بر ورود گردشگران غربی به ایران تاثیر منفی نخواهد گذاشت، گفت: «در سال‌های آینده به‌رغم محدودیت‌هایی که کشور آمریکا برای اتباع ۳۸ کشور دنیا ایجاد کرده، روند ورود گردشگران غربی از کشورهای مختلف و همچنین ۳۸ کشور مذکور، افزایش خواهد داشت.»