گروه اقتصاد ‌بین‌الملل: جدیدترین گزارش سازمان بین‌المللی شفافیت از رتبه فساد اقتصادی اداری کشورها منتشر شد. این گزارش با عنوان «شاخص ادراک فساد 2015» نمره هر کشور در رابطه با میزان فساد و رتبه آن را منتشر کرده است. هر چه نمره کشوری عدد بزرگ‌تری باشد، نشان دهنده شفافیت بیشتر آن کشور است اما هر چه عدد مربوط به رتبه کوچک‌تر باشد، آن کشور از شفافیت بیشتری برخوردار است. بر این اساس، کشورمان ایران در سال 2015 از میان 168 کشور مورد بررسی، با نمره 27 توانسته است در جایگاه صد و سی ام قرار گیرد. گر چه نمره ایران در گزارش امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، اما رتبه کشورمان با 6 پله بهبود، از 136 در سال گذشته به 130 ارتقا یافته است که نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت فساد در سایر کشورهای جهان است.

در تهیه این گزارش نمره هر کشور براساس نمرات گردآوری شده از ۱۲ منبع بین‌المللی به‌دست آمده است، منابعی که برخی کشورها صحت قضاوت آنان را تایید نمی‌کنند. در این گزارش دانمارک با نمره ۹۱، فنلاند با نمره ۹۰ و سوئد با نمره ۸۹ به ترتیب رتبه‌های یک تا سه این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. این دومین سال است که کشور دانمارک رتبه نخست شفافیت را به خود اختصاص می‌دهد. در قعر این جدول کشورهای افغانستان با نمره ۱۱، کره‌شمالی با نمره ۸ و سومالی نیز با نمره ۸ بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده‌اند. در نخستین جمله این گزارش چنین آمده است: «هیچ کشوری در هیچ جای جهان عاری از فساد نیست.» سازمان شفافیت بین‌المللی در گزارش خود آورده است آمار سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که مردم با همکاری یکدیگر می‌توانند در مبارزه علیه فساد به موفقیت برسند.

گر چه فساد هنوز در سرتاسر جهان به وفور یافت می‌شود، اما کشورهای بیشتری توانستند در این سال نمره خود را بهبود بخشند و کشورهای کمتری در این زمینه افت داشتند. در گزارش ۲۰۱۵ در مجموع دو سوم از ۱۶۸ کشور جهان از نمره صفر تا ۱۰۰، نمره کمتر از ۵۰ گرفتند. در کشورهایی همچون گوآتمالا، سریلانکا و غنا، شهروندان فعال مبارزه با فساد در قالب گروه‌ها یا به‌طور فردی، تلاش بسیاری در راه فسادزدایی شکل داده‌اند و توانستند این پیام را منتقل کنند که باید دیگران را نیز برای اقدامی قاطع در سال ۲۰۱۶ تشویق کرد. براساس این گزارش، برزیل بیشترین سقوط را در این رتبه‌‌بندی به خود اختصاص داد و با هفت پله سقوط به رتبه ۷۶ تنزل کرد. برملا شدن فساد در پرونده شرکت پتروبراس موجب شد که مردم این کشور در سال ۲۰۱۵ به خیابان‌ها بیایند و حالا امید می‌رود که با طرح دعوی در محافل قضایی این کشور فساد در برزیل کاهش یابد. فساد عظیم در شرکت‌های بزرگ نه تنها حقوق بشر را برای فقیرترین افراد با بن‌بست مواجه می‌کند، بلکه برای حکومت‌ها هم مشکلات و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر کشورهای مغولستان و گوآتمالا توانستند در زمره کشورهای موفق در بهبود رتبه قرارگیرند. کشورهایی که طی ۴ سال اخیر افت شدیدی در این رتبه‌بندی داشته‌اند شامل لیبی، استرالیا، برزیل، اسپانیا و ترکیه بوده‌اند.

بهبود شش پله‌ای ایران در فسادزدایی