گروه صنعت و معدن: ششمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار سال جاری در حالی برگزار خواهد شد که در سفر رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا شرکت دانیلی جزئیات تفاهم‌نامه ۷/ ۵ میلیارد دلاری خود با ایران را منتشر کرد. دانیلی یکی از شرکت‌های مطرح در صنعت فولاد اروپا است، این شرکت در دوره‌های قبل نیز در این همایش حضور داشت و در همایش سال جاری نیز مدیرعامل این شرکت یکی از سخنرانان ششمین همایش فولاد خواهد بود. در این زمینه پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد تأثیر این تفاهم‌نامه بر صنعت فولاد معتقد است که روند این تفاهم‌نامه زمان‌بر خواهد بود و تا سال آینده تحولی را در بازار فولاد ایران ایجاد نخواهد کرد.

به گفته وی تا این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد نشود، نمی‌توان اثر مشخص و ملموسی را در بازار فولاد کشور حس کرد. سلطانی افزود: بازار فولاد در سال‌های گذشته موتور محرکه رشد اقتصاد کشور چین بود و با توجه به نرخ رشد اقتصادی بالای این کشور و نیاز زیاد به فولاد برای ساخت و ساز، در سال‌های گذشته ظرفیت‌های زیادی در این زمینه به‌وجود آمد. به گفته وی از 2/ 1 میلیارد تن ظرفیت اسمی تولید فولاد در چین، حدود 350 میلیون تن خالی است که دلیل اصلی آن کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش موج ساخت و ساز در چین است؛ البته گران‌تر شدن هزینه‌های کارگری چین نیز می‌تواند یکی از عوامل کاهش تولیدات چین باشد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد که ظرفیت 850 میلیون تنی تولید فولاد در چین معادل بیش از 50 درصد تولید فولاد در جهان است. براساس تحلیل‌ها اقتصاد چین در سال 2016 هم سال خوبی را در پیش نخواهد داشت در نتیجه نمی‌توان امید به بهبود وضعیت تولید فولاد در این کشور داشت. پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال 2016 حدود 2/ 6 درصد است و با توجه به اینکه این کشور در سال‌های گذشته رشد دورقمی را تجربه می‌کرد، تا زمانی که چین خود را با نرخ رشد یک رقمی تطبیق دهد و الگوی توسعه‌اش را با شرایط کنونی برنامه‌ریزی کند، حدود 5 سال طول خواهد کشید؛ از سوی دیگر چشم‌انداز رشد مصرف فولاد در سایر اقتصادها به میزانی نخواهد بود که اثر ملموسی در قیمت فولاد داشته باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار فولاد در سال آینده وضعیت رو به بهبودی را نداشته باشد.

رقابت‌پذیری راهکار توسعه پایدار، فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم‌انداز بازار ایران و جهان در سال ۱۳۹۵ از جمله محورهای ششمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار است. بررسی وضعیت طرح‌های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد، همچنین برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری از جمله موضوعات کلیدی است که در این همایش بررسی می‌شود. این همایش قرار است در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش می‌توانند با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت https:/ / events.den.ir مراجعه کنند.