بلومبرگ: با رفع تحریم‌های بین‌المللی و بازگشایی دروازه‌های اقتصاد کشور روی سرمایه‌گذاران خارجی، گروه سرمایه‌گذاری تورکوئیس پارتنرز (Turquoise Partners) قصد دارد صندوق سهام خصوصی با طرف‌های خارجی، بانک ریل سوئیس (swiss bank reyl) و همچنین گروه مالی cie واحد دوبی، با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰ ملیون دلار را تا نیمه نخست سال ۲۰۱۶ تشکیل دهد.

روزبه پیروز، مدیر تورکوئیس پارتنرز در روز چهارشنبه با اشاره به تشکیل این صندوق در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری صندوق عمدتا در گروه کالاهای مصرفی، دارویی، گروه‌های مالی و شرکت‌های خدماتی، که در شرایط کنونی با توجه به مدیریت نامناسب آنها وضعیت خوبی ندارند و پتانسیل بهبود و تحول دارند،‌ صورت خواهد گرفت. پاشا بختیار از مدیران گروه مالی ریل مستقر در دبی، به‌عنوان طرف خارجی این صندوق انتفاعی مشترک (joint venture) گفت، این صندوق قصد دارد بخشی از ارزش بازار مصرفی پیشنهادی ایران را به خود اختصاص دهد، وی همچنین به این موضوع اشاره داشت که در مراحل بعدی مقدار سرمایه‌گذاری اولیه (۲۰۰ میلیون دلاری) افزایش خواهد یافت. تحریم‌های ایران پس از نزدیک به ۱۰ سال در ماه گذشته لغو شد، این موضوع باز شدن درهای اقتصاد ایران روی سرمایه گذاران خارجی را به دنبال داشته است. سرمایه‌گذاری گریفون (griffon capital)، یک شرکت مستقر در تهران که گروهی از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی را شامل می‌شود، هفته گذشته گفت که این گروه در صدد افزایش ۱۰۰ میلیون یورو (معادل ۸/ ۱۰۸ میلیون دلار) سرمایه، برای ایجاد یک صندوق فرامرزی که به‌طور خاص در سهام ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، است.

تورکوئیس همچنین یک صندوق با شریک خارجی چارلمن (Charlemagne Capital Ltd) به منظور خرید سهام در ماه گذشته تشکیل داده بود. سرمایه این صندوق بر اساس سرمایه‌های اروپایی تاکنون حدود ۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است، به گفته پیروز بازدهی ۲۰ درصدی را با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مصرفی و دارویی به دست آورده است. بورس ایران با ارزش بازار تقریبی ۹۰ میلیارد دلار پنجمین بازار سهام بزرگ منطقه به شمار می‌آید. به گفته رضا سلطان‌زاده از شرکای اصلی مدیریت سهام ACL که روی بازار ایران تمرکز کرده است، مقدار نقدینگی بازار تا یک میلیارد دلار در مدت زمان ۶ تا ۸ ماه افزایش خواهد یافت. عربستان سعودی پس از بازگشایی بازار سهام در سال گذشته ارزش بازار معادل ۳۴۹ میلیارد دلار را در شرایط کنونی دارا است (بزرگ‌ترین بازار منطقه).