گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: ۱۰ درصد از سهام شرکت «پتروشیمی فجر» به زودی عرضه می‌شود. مدیر مالی پتروشیمی فجر در مراسم معارفه این شرکت با اشاره به اینکه در سال مالی گذشته سودی تقسیم نشده گفت: با توجه به سود ۶۹۰ میلیارد ریالی شرکت در نظر داریم در مجمع سالانه پیش روی شرکت پیشنهاد توزیع سود ۲۷۰ ریالی را بین سهامداران بدهیم.

کاظمی سرمایه شرکت را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: سود هر سهم امسال شرکت دو هزار و ۶۰۱ ریال پیش‌بینی شده که در ۹ ماه ابتدایی سال ۷۰ درصد آن پوشش داده شده است. وی اضافه کرد: براساس گزارش ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۴ شرکت، سود انباشته این شرکت ۵ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال است. مدیر مالی «بفجر» در ادامه با اشاره به اینکه شرکت با اصلاحات نرخ فروش و تولیدات از ظرفیت بالای تولید و انعقاد قرارداد با مشتریان خارج از منطقه برخوردار است، گفت: ۴۵ درصد ظرفیت مازاد تولید در بخش‌های مختلف وجود دارد که با تحقق آن افزایش سودآوری شرکت متصور است. در ادامه این جلسه علیرضا شمیم، مدیرعامل پتروشیمی فجر به تشریح فعالیت‌های شرکت طرح‌های توسعه و برنامه‌های آینده پرداخت. وی با اشاره به اینکه ۵۸ درصد از درآمد پتروشیمی فجر مربوط به تولید برق است، گفت: طرح توسعه دو توربین گازی در این مجموعه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر پتروشیمی فجر ۳۰۰ مگاوات برق به شبکه سراسری کمک می‌کند. مدیرعامل پتروشیمی فجر اضافه کرد: براساس رایزنی‌هایی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته مقرر شده صنایع فولاد و آلومینیوم هم برای تامین نیاز برق مصرفی با شرکت وارد مذاکره شوند. وی همچنین گفت: با یک شرکت دیگر نیز به منظور تامین نیاز ۳۱۰ مگاوات برق در حال مذاکره هستیم. شمیم همچنین از مذاکرات با وزارت نیرو برای صادرات برق خبر داد. مدیرعامل پتروشیمی فجر در ادامه با اشاره به قراردادهای ۲۵ساله شرکت گفت: هیچ نگرانی از بابت عملکرد شرکت نداریم. وی نرخ‌های فروش را براساس قراردادهای مزبور از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دانست و گفت: تعیین قیمت، در چهار حوزه سوخت گاز، آب خام، نرخ تورم و نرخ تسعیر ارز است. وی افزود: در سال ۹۴ همان نرخ‌های سال ۹۳ اعمال شده چون تغییرات اساسی در هیچ کدام از این فاکتورها نداشتیم. در ادامه این جلسه نیازی، معاون مالی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: این شرکت هر ساله حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد سود به سهامداران خود خواهد داد. وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که این عرضه در دهه فجر صورت گیرد. شرکت‌های پتروشیمی مارون با ۲۴ درصد و اروند با ۲۰ درصد بزرگ‌ترین مشتریان مجتمع پتروشیمی فجر هستند. همچنین پتروشیمی‌های امیرکبیر، فناوران، بوعلی سینا و... از دیگر مشتریان این شرکت محسوب می‌شوند.