گروه بورس - زهرا رحیمی: بورس تهران در ادامه روند صعودی روزهای اخیر خود، اولین روز از هفته جاری را نیز با رشد عمومی قیمت‌ها آغاز کرد و با ثبت رشد 57/ 0 درصدی در کارنامه شاخص کل، بازدهی از ابتدای سال این بازار را به 31/ 18 درصد رساند. وضعیت رونق به وجود آمده در معاملات بازار در هفته‌های گذشته در فضای اکثر صنایع بورسی مشاهده می‌شود. در این میان برخی گروه‌ها نیز رشد‌های دور از انتظاری را تجربه کردند. از جمله این گروه‌ها، گروه فلزات اساسی است که پیش‌تر اغلب کارشناسان معتقد بودند این گروه با توجه به وضعیت بازارهای‌های جهانی و رکود داخلی حتی در زمان رونق بازار نیز نخواهند توانست رونق را تجربه کنند این در حالی است که شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر رشد خیره‌کننده 2/ 12 درصدی را ثبت کرده و در رتبه سوم صنایع با بیشترین بازدهی در این بازه زمانی قرار گرفته است.

کارشناسان دلیل رشد شاخص این گروه را به تغییر دید سهامداران، از توجه به سودآوری شرکت‌های این گروه به ارزش جایگزینی آنها می‌دانند و معتقدند ارزش جایگزینی بالای برخی از این شرکت‌ها فارغ از وضعیت سودآوری آنها مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفته است. شاخص دیگر صنایع بورسی نیز دیروز همگام با رشد شاخص کل حرکت کردند به‌طوری که از بین ۳۵ صنعت فعال روز گذشته، شاخص ۲۶ صنعت با رشد و شاخص ۹ صنعت با افت مواجه شدند. گروه محصولات کاغذی در صدر صنایع با بیشترین بازدهی قرار گرفت. در مقابل گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کرد. دو گروه خودرویی و بانکی نیز پیشتاز صنایع با بیشترین حجم و ارزش معاملات بودند.


رشد ۲/ ۱۲ درصدی در ۷ روز

همان‌طور که گفته شد، رشد شاخص گروه فلزات اساسی در روزهای اخیر دور از انتظار کارشناسان و اهالی تالار شیشه‌ای بود. به‌طوری که شاید هیچ کارشناسی پیش‌بینی نمی‌کرد که شاخص این گروه بتواند زیان از ابتدای سال خود را که در مقاطعی از 35 درصد نیز فراتر رفته بود را به حدود 6 درصد تقلیل دهد. حمیدرضا حدادیان، کارشناس بازار سهام در این باره اظهار کرد: رشد روزهای اخیر شاخص گروه فلزات اساسی به دلیل عدم تغییر در وضعیت بازار‌های جهانی دور از انتظار بود این در حالی است که پس از رفع تحریم‌ها و حداقل در یک سال آینده هم انتظار خاصی مبنی بر شروع جدی رونق در این گروه نخواهیم داشت. از این رو به نظر می‌رسد، رشد روزهای اخیر نمادهای زیر مجموعه این گروه به دلیل تغییر نگاه سهامداران بوده است. به‌طوری که سهامداران در شرایط فعلی دیگر به سود اعلام شده شرکت‌ها و سودآوری آنها توجه نمی‌کنند و نگاه‌هایشان را به سمت ارزش جایگزینی شرکت‌های این گروه که عمدتا ارزش جایگزینی بالایی دارند، معطوف کرده‌اند.

ضمن اینکه همواره در زمان رونق بازار سهام شاهد بی‌ توجهی سهامداران به وضعیت بنیادی شرکت‌ها و خرید و فروش‌های هیجانی بوده‌ایم. این کارشناس بازار سهام به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه به خصوص «فولاد» و «فملی» اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از دلایل رشد قیمت این سهم‌ها در روز‌های اخیر انتظار سهامداران مبنی بر تسریع در پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای این دو شرکت در سال‌های آینده به دلیل تامین منابع مورد نیاز پس از اجرای برجام و مشارکت با شرکای خارجی بوده است.

در ادامه روند رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر، عمده نمادهای زیر‌مجموعه این گروه دیروز با تغییر مثبت در قیمت‌های خود مواجه شدند و زمینه رشد 45/ 1 درصدی شاخص این گروه را فراهم کردند. «فنوال» بیشترین رشد قیمت را بین هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد. «فمراد» نیز زیان‌ده‌ترین نماد دیروز این گروه بود. معامله حدود 48 میلیونی «فولاد» در نهایت به رشد 69/ 0 درصدی قیمت این سهم منجر شد.حقیقی‌ها در این نماد مشارکت حدود 85 درصدی داشتند. «فخوز» نیز با معاملات بیش از 74 میلیارد ریالی خود در صدر گروه مزبور از منظر ارزش معاملات قرار گرفت. در این نماد حقوقی‌ها بیشتر خریدار و حقیقی‌ها بیشتر فروشنده بودند. در معاملات دیروز همچنین، فملی با رشد 04/ 3 درصدی قیمت خود، دومین نماد اثر‌گذار بر شاخص کل بود.


تمایل خارجی‌ها به صنعت خاکستری

شاخص گروه سیمانی با رشد اکثر نمادهای زیر‌گروه خود روز گذشته با رشد ۶۱/ ۱ درصدی مواجه شد و بازدهی خود را در هفت روز معاملاتی اخیر به ۵/ ۵ درصد رساند. این در حالی است که کارشناسان همچون گروه فلزات اساسی، با توجه به وضعیت رکودی مسکن و مازاد عرضه سیمان تولید شده رشد قیمتی نمادهای این گروه را دور از انتظار می‌دانستند.به نظر می‌رسد خبر ابراز تمایل دو گروه از فرانسه و سوئیس بر اساس گفته‌های دبیر انجمن سیمان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت از جمله دلایل رشد قیمت‌ها در روز گذشته باشد. در این گروه «سشرق» با رشد ۹۲/ ۴ درصدی بیشترین رشد قیمت و «سکرما» با رشد ۴۶/ ۱ درصدی بیشترین افت قیمتی را رقم زد.«سفارس» بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار دیروز این گروه را در اختیار داشت. فعالیت حداکثری معامله‌گران حقیقی در «سفارس» در نهایت رشد ۶۶/ ۴ درصدی قیمت این سهم را رقم زد.


بازدهی حدود 90 درصدی گروه حمل‌ونقل‌

خوش‌بینی به وضعیت گروه حمل‌ونقل‌ پس از رفع تحریم‌ها و همچنین اخبار انعقاد قراردادهای جدید با کشورهای خارجی مختلف در این گروه، عمده نمادهای این گروه را همزمان با رفع تحریم‌ها در مدار صعودی قرارداد و در همین راستا نیز روز گذشته نمادهای زیر مجموعه این گروه به اتفاق سبزپوش شدند.این گروه همچنین با کسب بازدهی حدود ۹۰ درصدی رتبه سوم صنایع با بیشترین بازدهی از ابتدای سال را به خود اختصاص داده است. «حپترو» با رشد ۹۵/ ۴ درصدی صدرنشین بیشترین افزایش قیمت این گروه شد. معاملات حدود ۴ میلیون و ۳۰۸ هزار سهمی به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۷ میلیون ریال «حکشتی»، با فعالیت بیشتر حقیقی‌ها در معاملات این سهم به خصوص در سمت خرید در نهایت رشد ۲۹/ ۲ درصدی قیمت این سهم را رقم زد و این نماد را در صدر نمادهایی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل قرار داد.


برقی‌ها، زیان‌ده‌ترین صنعت دیروز

شاخص گروه دستگاه‌های برقی روز گذشته با افت ۵۲/ ۱ درصدی در قعر جدول بازدهی صنایع قرار گرفت. در گروه مزبور روز گذشته شاهد توازن نمادهای مثبت و منفی بودیم. به‌طوری که چهار نماد با رشد قیمت و چهار نماد با افت قیمت همراه شدند. «بکاب» با رشد ۵۵/ ۴ درصدی بیشترین رشد قیمت و «بنیرو» با افت ۴۶/ ۴ درصدی بیشترین افت قیمتی را ثبت کردند. «بترانس» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. فعالیت بیشتر حقیقی‌ها در معاملات این نماد به‌خصوص در سمت فروش در نهایت به افت ۱۷/ ۲ درصدی قیمت این سهم انجامید.


رشد بیش از7 درصدی در 7 روز

روز گذشته شاخص گروه سایر واسطه گری مالی با رشد ۸۱/ ۱‌درصدی روز گذشته، بازدهی خود در هفت روز معاملاتی اخیر را به ۱/ ۷ درصد رساند. در این گروه رتبه «ولغدر» بیشترین رشد قیمتی و «ولیز» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. «ولساپا» که بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را در اختیار داشت، در نهایت رشد ۸۸/ ۳ درصدی قیمت را ثبت کرد. حقیقی‌ها در معاملات «ولساپا» حدود ۶۰ درصد در خرید و حقوقی‌ها بیش از ۶۲ درصد در فروش مشارکت داشتند.

تغییر استراتژی ارزش‌گذاری سهام