10 عرضه جدید در هفته آینده

گروه بورس- هدیه لطفی: در نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، نه تنها آخرین وضعیت واگذاری‌های این سازمان تشریح شد بلکه حاوی اخبار مهمی درخصوص آزادسازی سهام عدالت، حضور سرمایه گذاران خارجی از ماه‌های آینده در واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، تلاش برای تحقق بودجه ۹۵ بابت واگذاری‌ها، عرضه سهام ۱۰شرکت در هفته آینده و همچنین افزایش عرضه سهام خرد شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به منظور افزایش درصد سهام شناور آزاد آنها خبر داد و همچنین توضیحاتی نیز درخصوص مزایده سهام استقلال و پرسپولیس و همچنین اقدامات صورت گرفته برای واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال ارائه داد.

در ابتدای نشست دیروز میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی به تشریح عملکرد سازمان خصوصی‌سازی پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۸۰ تاکنون ۱۴۰هزارمیلیارد تومان سهام دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که ۳۰هزار میلیارد تومان آن در قالب رد دیون، ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز واگذاری به عموم مردم بوده است. وی ادامه داد: همچنین مبلغ واگذاری‌ها در سال گذشته مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که سازمان خصوصی‌سازی از این مبلغ موفق به فروش ۳ هزار میلیارد تومان سهم شد. به گفته پوری‌حسینی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده است.

پوری‌حسینی در ادامه با اظهار این مطلب که واگذاری‌های انجام گرفته در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در قالب رد دیون بوده و از نظر ما اصلا خصوصی‌سازی محسوب نمی‌شود، گفت: به همین دلیل، از ابتدای سال ۱۳۹۳، هیات دولت، هیات واگذاری و مجلس، با صدور قوانین و دستورالعمل‌هایی، واگذاری سهام در قالب رد دیون را ممنوع کردند و مسیر این انحراف را بستند. وی یکی دیگر از عیوب واگذاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته را عدم توجه به تقویت و توانمند‌سازی بخش خصوصی واقعی دانست و گفت: دولت جدید سیاست‌های تشویقی از جمله اعطای تسهیلات به خریداران واقعی بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده به‌طوری‌که در سال پایانی دولت دهم و پیش از آغاز به کار دولت جدید، تنها ۱۷ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده که پنج درصد از این رقم هم واگذاری از طریق سهام ترجیحی و تدریجی بود، اما رقم مذکور در پایان شهریور همان سال به ۴۳ درصد، سپس در سال ۱۳۹۳ به ۸۷ درصد و در سه ماه ابتدای امسال به ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۱۰۰ شرکتی که از سال ۱۳۸۰ در لیست واگذاری قرار گرفت ۵۰ درصد آنها واگذار شده که علت اصلی این امر فراهم نبودن شرایط برای واگذاری‌ها است، به‌طور مثال در شرکت‎های توزیع برق و گاز،تا قبل از آزادسازی نرخ برق و گاز امکان واگذاری آنها ممکن نیست. پوری‌حسینی در ادامه تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی امیدوار است تا سال آینده، شرکت‌های باقی‌مانده را واگذار کند.


۱۰ شرکت در هفته آینده

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت در لیست واگذاری قرار دارند که تا پایان دی ماه امسال به دلیل شرایط خاص نتوانستیم سهام زیادی را واگذار کنیم اما چنانچه شرایط اقتصادی به همین نحو باشد، قبل از پایان سال 1395 شرکت‌های باقی‌مانده را به بخش خصوصی واگذار و در سال آینده ختم واگذاری‌ها را اعلام می‌کنیم. پوری‌حسینی در ادامه افزود: در این راستا 10 شرکت در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی برای هفته آینده قرار دارند که واگذاری‌های مزبور از طریق بورس، فرابورس و مزایده خواهد بود. عرضه سهام حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج‌فارس توسط بورس و شرکت‌های پرورش کرم ابریشم، ساختمانی عمران تکلار و تولید نیروی برق سبز منجیل توسط فرابورس انجام خواهد شد.


تعیین تکلیف سهام عدالت؛ 95 یا 96

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه مقاومت‌هایی بر سر راه خصوصی‌سازی وجود دارد که این مقاومت‌ها افکار عمومی را مکدر می‌کند به آخرین وضعیت پرونده سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ پرونده سهام‌عدالت با اتمام دوره ۱۰‌ساله بسته می‌شود و شرکت‌های مسوول سهام عدالت موظف هستند تا تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت‌های مالی خود را تصویب کنند و در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند تا سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر مورد محاسبه قرار بگیرد. پوری‌حسینی در ادامه خاطر‌نشان کرد: تعیین تکلیف نهایی سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۵ یا نیمه اول سال ۹۶ خواهد بود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شد به مشمولان سهام عدالت ۶ ماه فرصت بدهیم تا از محل آورده‌های خود، مانده بدهی را پرداخت کنند. به گفته پوری‌حسینی، با محاسبه سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اوایل مهرماه آینده میزان سود قابل واگذاری به خزانه و میزان سهام قابل آزادسازی اعلام می‌شود و سهامداران در صورت تمایل می‌توانند از محل آورده نقدی بقیه مبلغ یک میلیون تومان را به خزانه پرداخت کنند. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: به این ترتیب خرید و فروش سهام عدالت، دست کم تا پایان سال ۱۳۹۵، به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد. وی در ادامه افزود: از نظر ما هر امضایی در این ارتباط، حتی اگر در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد و هر مبلغی که در این گونه معاملات رد و بدل شود، فاقد ارزش قانونی است و سازمان خصوصی‌سازی در نهایت سهام عدالت را صرفا به فردی که سهام به نام وی ثبت شده واگذار خواهد کرد.


استقبال سرمایه‌گذاران خارجی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه اظهاراتش به ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در عرضه‌ها اشاره کرد و گفت: طی 14 سال از تشکیل این سازمان حتی یک مورد شرکت خارجی در مزایده‌های این سازمان حضور نداشته اما با فضای مثبت ایجاد شده در عرصه بین‌المللی و همچنین استقبال‌های به عمل آمده، در آینده شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنها در مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی خواهیم بود. وی با اشاره به همراهی خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به ژاپن گفت: در این سفر در دو نشست بخش خصوصی ژاپن حضور یافتیم و درباره شرکت‌های قابل واگذاری ایرانی توضیحاتی ارائه دادیم که به نظر می‌رسد بخش خصوصی ژاپن علاقه مند است در بازار ایران نقش قوی تری داشته باشد. پوری‌حسینی افزود: البته این نوع تعاملات را با همه کشورها داریم و هم اینک سه هیات عالی رتبه از کشورهای ایتالیا،یونان و قزاقستان در تهران حضور دارند و هیات‌های دیگری نیز به تهران سفر خواهند کرد که با همه آنها درباره واگذاری شرکت‌های دولتی میانی و شرایط آن مذاکره خواهیم کرد. به گفته پوری‌حسینی، بیشتر خارجی‌ها علاقه مند به سرمایه‌گذاری مستقیم هستند و تمایل دارند پروژه‌ها را از مرحله صفر در اختیار خود داشته باشند.


فروش به بالاترین قیمت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ماجرای واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نیز گفت: پس از گذشت ۵ ماه از واگذاری، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور به واگذاری این شرکت ورود کردند اما تردید آنها درخصوص نحوه قیمت‌گذاری برطرف شد و آنها به این نتیجه رسیدند که مشکلی در واگذاری وجود نداشته است. وی ادامه داد: شرکت آلومینیوم المهدی از سال ۱۳۷۴شروع به فعالیت کرده و دارایی بسیار بالایی دارد، اما متاسفانه زمانی که در دست دولت بود نه تنها ریالی برای دولت سود نداشت بلکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز زیان انباشته داشت، بنابراین اگر شرکتی زیان انباشته دارد و ما آن را به صفر ریال هم به مزایده بگذاریم اتفاقی نمی‌افتد، اما برای همین شرکت و طرح هرمزال سازمان خصوصی‌سازی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان ثمن معامله از خریدار دریافت کرده است به این ترتیب این شرکت با بالاترین قیمت ممکن به فروش رفته است. به گفته پوری‌حسینی، یکی از مقاومت‌های پیش روی خصوصی‌سازی در کشور همین قبیل واکنش‌ها و نارضایتی مدیران شرکت‌ها از نحوه قیمت‌گذاری است.