گروه جهان: یک هفته پس از رای گیری در ایالت آیووا، که نقطه شروع رقابت‌های رسمی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای تعیین نامزد هر حزب بود، روز گذشته اهالی ایالت نیوهمپشایر پای صندوق‌های رای رفتند. رقابت میان نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود. رقابت‌های نیوهمپشایر از دو زاویه قابل بررسی است؛ از یک سو، در اردوگاه جمهوری‌خواهان، نامزدها مارکو روبیو را در سیبل حملات خود قرار داده‌اند. به گزارش بی.بی.سی، روبیو که مورد حمایت تشکیلات سنتی‌تر حزب جمهوری‌خواه است با عملکردی بهتر از انتظار به فاصله نسبتا کم در آیووا سوم شد.

حملات کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی، به سناتور روبیو موضوع داغ گزارش‌های خبری دو روز اخیر آمریکا بوده است. کریستی، سناتور ۴۴ ساله را سیاستمداری بی تجربه خواند که جز تکرار شعارهای کوتاهی که از قبل به خاطر سپرده چیز زیادی برای عرضه ندارد. وی به خصوص شعارهای تکراری سناتور روبیو در مورد عملکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به تمسخر گرفت. از سوی دیگر، رویترز به جان کاسیچ، نامزد دیگر جمهوری‌خواه می‌پردازد و می‌افزاید؛ اگرچه او در نظرسنجی‌ها رتبه‌ای تک رقمی به دست آورده اما در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر ممکن است نقش «مخرب» داشته باشد. این فرماندار اوهایو توانسته در میان جمهوری‌خواهان میانه رو و مستقل پایگاهی برای خود دست و پا کند. به گزارش رویترز، روبیو شنبه شب در سیبل حملات رقبای جمهوری‌خواه قرار گرفته بود. آنها او را به «بی‌تجربگی در سیاست» متهم می‌کردند. به نظر می‌رسد رقبا برای از میدان به در کردن رقیب به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا روحیه وی تخریب شده و میدان را به رقیب واگذار کند.

رویترز می‌نویسد: یکی از نامزدهای بالقوه جمهوری‌خواهان می‌تواند جان کاسیچ باشد. در نظرسنجی‌های اخیر در نیوهمپشایر او توانسته حمایت ۱۲ تا ۱۴ درصد از رأی‌دهندگان این ایالت را به دست آورد. با این حال، رویترز می‌افزاید کاسیچ همچنان پس از ترامپ و آرای او همتراز با روبیو است. آخرین نظرسنجی رویترز حمایت ملی از کاسیچ را ۴/ ۳ درصد برآورد کرده بود. کاسیچ خودش با این رقم شوخی می‌کرد. اما نظرسنجی دانشگاه «مانموث» نشان داد که آرای کاسیچ به ۱۴ درصد رسیده است. این در حالی است که ترامپ ۳۰ درصد و روبیو و بوش ۱۳ درصد رأی داشتند. با این حال، این گزارش می‌افزاید که نظرسنجی‌ها بر اساس پرسش‌ها و از هر ایالت به ایالت دیگر متفاوت است و نمی‌توان چندان به این نظرسنجی‌ها اتکا داشت. برخی رأی‌دهندگان در همراهی با کاسیچ نسبت به او ابراز تمایل کردند. آنها برای بالا بردن روحیه کاسیچ به او می‌گفتند: «تو برادر مایی. تو رای ما را داری.»

از سوی دیگر سناتور برنی سندرز و هیلاری کلینتون، برای کسب نامزدی حزب دموکرات رقابت می‌کنند. سندرز، سوسیالیست دموکرات، از ورمونت امیدوار است بر رقیب خود پیشی گیرد. اگر در اردوگاه جمهوری‌خواهان روبیو در سیبل حملات قرار گرفته بود و ترامپ و سایر رقبا یکدیگر را تار و مار می‌کردند اما در اردوگاه دموکرات‌ها هم وضعیت بسیار خوبی حاکم نبود. بر همین اساس، نیوهمپشایر به محلی برای اتهام‌زنی و تار و مار کردن نامزدها از سوی هم‌حزبی‌ها و رقبای خود تبدیل شده است. برنی سندرز با افشای درآمدهای خود از سخنرانی و مقایسه آن با درآمد میلیونی هیلاری کلینتون به دنبال تحت فشار قرار دادن رقیب انتخاباتی خود است.

به گزارش ایندیپندنت، برنی سندرز با انتقاد از درآمدهای رقیبش از طریق سخنرانی اعلام کرد که کلینتون روح خود را به وال‌استریت فروخته است. در مناظرات سندرز بارها اعلام کرده که هیلاری کلینتون تنها در سال گذشته برای سه سخنرانی در موسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس ۶۷۵ هزار دلار دریافت کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان هیلاری کلینتون و همسرش از سال ۲۰۰۱ تا کنون بیش از ۱۵۳ میلیون دلار دریافت کرده‌اند که به طور میانگین معادل ۲۱۰۷۹۵ دلار برای هر سخنرانی است. این درحالی است که سندرز در سال گذشته از طریق سخنرانی تنها ۱۸۶۷ دلار کسب کرد که تمام آن را نیز به موسسه خیریه پرداخت کرده است. نشریه تایمز نیز در مطلبی نوشت که رای‌دهندگان باید از قانون شفا‌ف‌سازی دولتی ممنون باشند که برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری را مجبور به افشای درآمدهای سال گذشته خود از شرکت در سخنرانی کرده است. کل مبلغ برای حضور در سه سخنرانی ۱۸۶۷.۴۲ دلار بوده است، مبلغی که برای استفاده سیاسی از آن در انتخابات ریاست‌جمهوری یک عامل تاثیرگذار به شمار می‌رود اما برای سناتور (سندرز) که محترمانه آن را به موسسات خیریه تحویل دهد، کافی به نظر می‌رسید.