عطش فلزات برای خلاصی از رکود
منیـره نظامیوند چگینی: طی هفته گذشته معاملاتی و پس از یک دوره رکود و نوسانات شدید منفی، شاهد بازگشت و هجوم سرمایه‌گذاران به بازار فلزات بودیم که با رشد قیمت‌های بسیاری از این محصولات همراه بود. با بروز افت در سرعت رشد اقتصاد جهانی، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آیا رشد اقتصادی ایالات متحده به اندازه کافی، مساعد و مناسب خواهد بود که سیاست‌گذاران فدرال رزرو را وادار کند پیش از افزایش مجدد نرخ بهره، اندکی صبر داشته باشند و به بازارها امکان تحرک و رشد بدهند یا خیر، بسیار افزایش یافته است. براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بورس فلزات لندن (LME)، طی هفته گذشته اغلب فلزات پایه در مسیر صعودی قرار داشتند و بازارها در آخرین روز با افزایش قیمت بسته شدند. اما با آغاز هفته جاری بهای اکثر اعضای این گروه کالایی با کاهش همراه شد که به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم دخیل در این ریزش‌ها، افت مجدد بهای نفت به زیر مرز 30 دلار باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقـل از بلومبرگ، چشم‌انداز تاخیرها در روند سیاست‌گذاری نرخ بهره، موجب افت ارزش دلار تا سطوح پایین شده و در طرف مقابل زمینه‌ساز تقویت بازار فلزات به‌عنوان گزینه بالقوه جایگزین برای سرمایه‌گذاری‌های جدید شده است. در این میان سفته‌بازان، در بازارهای کالایی تمام توجه خود را بر بازار فلزات معطوف کرده و معتقدند شانس بالاتر رفتن قیمت طلا و نقره بسیار زیاد است، به علاوه اینکه احتمال افت‌های بیشتر فلز سرخ، ضعیف به‌نظر می‌رسد.

براساس آمارهای رسمی موجود، قیمت طلا و مس برای سه هفته متوالی در مسیر صعودی گام برداشته‌اند که طولانی‌ترین روند رو‌به رشد از حداقل اواسط ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است. طبق شاخص جهانی ۸۰ عضوی معدن بلومبرگ، طی هفته گذشته این شاخص حدود ۸ درصد افزایش یافته که با این رشد نزدیک به بیش از ۳۸ میلیارد دلار به ارزش ترکیبی شرکت‌ها افزوده شده است. با توجه به سطوح کنونی باید گفت فلزات در مسیر بازگشت از رکود ایجاد شده در سال ۲۰۱۵ میلادی هستند، یعنی زمانی که وجود مازاد عرضه و منابع اضافی تولیدات در کنار افت علاقه و تمایل سرمایه‌گذاران به این بازارها، زمینه‌ساز ریزش قیمت‌ها در مقیاس ماهانه و سالانه شد. ماریا اسمیرنوا، مدیر پرتفولیوی ارشد در شرکت سبدگردان اسپرات (Sprott) در تورنتو کانادا که سرمایه‌ای نزدیک به ۵/ ۸ میلیارد دلار کانادا (معادل ۱/ ۶ میلیارد دلار آمریکا) دارد، در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار بلومبرگ اظهار کرد: «سکاندار و هدایت‌کننده اصلی مسیر بازارهای کالایی به ویژه فلزات، بروز یک تغییر عمده و شاید حرکت در مسیری برعکس روند کنونی در تصویر اقتصاد کلان در مقیاس جهانی و داخلی است.»

وی ادامه داد: «به‌طور ناگهانی، فدرال رزرو اقدام به تغییر عقیده نسبت به مواضع خود می‌کند، به نظر می‌رسد نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان با کاهش همراه شده و نرخ بهره در سراسر دنیا در حال سقوط است. اینها خطراتی است که سرمایه‌گذارانی را که در شرایط کنونی در حال خرید طلا و سایر فلزات از گرانبها تا پایه هستند تهدید می‌کند.» براساس جدیدترین آمارهای اعلام شده توسط کمیسیون معاملات آتی کالا، مدیران ارشد مالی که در بازارها مشغول انجام معاملات هستند، موفق شده‌اند ارزش دارایی‌های خالص بلندمدت خود را با سرمایه‌گذاری در بازار طلا، نقره و مس به میزان ۶۹ درصد طی هفته گذشته افزایش دهند که در نوع خود رقم قابل توجهی است. این در حالی است که تنها دو هفته پیش از این، بودجه‌ها و سرمایه‌ها در شرایط نزولی قرار گرفت.

به عقیده تحلیلگران، نوسان ارزش دلار در برابر سایر ارزها که عمدتا در پی تصمیمات و اعلان‌های فدرال رزرو رخ می‌دهد، از جمله مهم‌ترین‌ فاکتورهای اثرگذار بر بازارهای جهانی با محوریت کالایی به ویژه فلزات خواهد بود. بازار محصولات فلزی از جمله بازارهایی است که رابطه مستقیم و تنگاتنگی با وضعیت معیشت مردم و روند نرخ رشد اقتصادی کشورها دارد که در راس آنها چین قرار گرفته است، چرا که این کشور بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده بازارهای کالایی جهان محسوب می‌شود. صنایع پرمصرف در حال حاضر شامل بخش مسکن، خودروسازی، صنعت حمل‌ونقل‌ و همچنین بسته‌بندی می‌شود که بالاترین وابستگی را به بازار فلزات دارند.

نوسان بازار فلزات طی چند ماه اخیر تا جایی بوده که بسیاری از منابع و موسسات معتبر، به کاهش پیش‌بینی‌های خود از روند آتی میان‌مدت و بلندمدت این محصولات اقدام کرده‌اند. در این میان، بسیاری از کارشناسان درخصوص مسیر پیش روی فلزات دیدگاه‌های متفاوتی دارند که بعضا کاملا با هم متضاد است. تحلیلگران گلدمن ساکس در جدیدترین اظهار نظرهای خود اعلام کرده‌اند در بازار فلزات پایه به دلیل رسیدن اغلب آنها به کف‌های قیمتی، در ایام آتی باید منتظر بروز تغییرات عمده اما گام به گام بود. به گفته این گروه، در حال حاضر روی، فلزی است که بیش از سایرین پتانسیل رشد دارد. آنها بر این باورند که بازار فلزات پایه مجددا در بازه کوتاه‌مدت روند خود را اصلاح خواهد کرد.

بنابر اعلام موسسه گلدمن ساکس، بهبود اخیر در بازار فلزات پایه احتمالا مداوم و پایدار نخواهد بود که البته فلز روی از این قاعده مستثنی است. این فلز عمدتا در تولیدات صنعتی برای ساخت باتری و رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز پایه هفته گذشته موفق شده رشدی ۱۸ درصدی در مقایسه با رقم کمینه ثبت شده برای اواسط ماه ژانویه سال جاری داشته باشد. به گفته این دسته از تحلیلگران، فلز روی قوی‌ترین عضو با ظرفیت رشد بالا در بازار فلزات پایه است. تحلیلگران گلدمن ساکس در ادامه گزارش خود اذعان کرده‌اند: «در مقابل افت تعداد موقعیت‌های کوتاه‌مدت در بازار فلزات که کماکان قابل توجه است (به ویژه مس و آلومینیوم)، ما بر این باوریم که روند تثبیت اخیر که در داده‌های شاخص مصرف فلزات چین GS قابل مشاهده است، بهبود فصلی پیش رو در زمینه تقاضا برای فلزات (پس از تعطیلات سال نو چینی)، میزان ذخایر دولت چین و همچنین ظرفیت‌های بالقوه بیشتر، می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور اقتصادی عمل کرده و موفق به اصلاح روند بازار فلزات پایه در بازه کوتاه‌مدت شود.»