گروه خبر: سرانجام نتیجه اولین تجدید نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام شد. شورای نگهبان روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان را به وزارت کشور اعلام کرد. بر اساس اعلام نظر شورای نگهبان درباره وضعیت صلاحیت معترضان به رد یا عدم احراز صلاحیت که در انتخابات مجلس خبرگان نامزده شده بودند، سید حسن خمینی یادگار امام ره نیز برای حضور در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری احراز صلاحیت نشد. این خبر را کانال رسمی سیدحسن خمینی منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» دلایل عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی از سوی شورای نگهبان به این شرح است: «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد احراز نشد.»

آیت‌الله هاشمی در فهرست جامعه روحانیت مبارز

با این همه، در شرایطی که تنها ۱۳ روز به برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه باقی مانده است، فهرست‌های مختلف از جانب گروه‌های سیاسی برای نامزدهای تاییدصلاحیت شده خبرگان رهبری در حال نهایی شدن است. از یکسو فهرست جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان تهران بدون نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نهایی شد و این در حالی است که جامعه روحانیت مبارز نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در فهرست نهایی خود قرار داده است. این خبری است که پایگاه خبری انتخاب آن را منتشر کرده است. هرچند جامعه مدرسین برخلاف گمانه‌زنی‌ها، فهرست خود را بدون نام هاشمی نهایی کرده اما نام حسن روحانی در این فهرست دیده می‌شود. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم از فهرست جامعه مدرسین منتشر کرده اسامی آیات جنتی، موحدی کرمانی، مصباح یزدی، امامی کاشانی یزدی، امینی، باقری کنی، دری‌نجف آبادی، ری شهری و مومن در این فهرست قرار گرفته است. با این همه، سیدشهاب‌الدین چاوشی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت که ‌۱۷۰ داوطلب از استان تهران نامزد مجلس خبرگان رهبری بودند که در نهایت ۳۳ نفر نامزد نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان تهران رسما از سوی شورای نگهبان اعلام شده است. همچنین خبرها از تلاش برای انتشار فهرست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی برای انتخابات خبرگان حکایت دارد. «ایلنا» با اعلام این خبر نوشت:
چهل و شش نامزد در سراسر کشور در فهرستی با نام «خبرگان ٩٤ - خبرگان مردم» خواهند بود که شامل ١٦ نام در استان تهران و حدود 30 نفر در سایر حوزه‌های انتخابیه است.


انصراف قطعی آیت‌الله حائری شیرازی

در خبری دیگر، «ایلنا» اعلام کرد که آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری به‌صورت قطعی از کاندیداتوری در پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف داده است. همچنین نام آیت‌الله الله وردی مقدسی فرد، یکی از نامزدهای استان مازندران برای انتخابات خبرگان، در میان انصرافی‌های خبرگان دیده می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم او طی بیانیه‌ای از انتخابات اسفندماه انصراف داده است. این خبر را مهرداد ابراهیمی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران تایید کرد.


تکذیب ائتلاف صدای ملت با اصلاح‌طلب‌ها

از سوی دیگر نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز آخرین تلاش‌های خود برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی را نهایی می‌کنند. در این میان، هرچند «ایسنا» از قطعی شدن ائتلاف اصلاح‌طلب‌ها، اعتدالیون و صدای ملت با حضور علی مطهری خبر داده بود، اما ساعاتی بعد این خبر با تکذیب مطهری روبه‌رو شد. او در گفت‌وگویی با «ایسنا» اعلام کرد که صدای ملت با هیچ گروه اصلاح‌طلب یا اصولگرایی ائتلاف نکرده است. به گفته او صدای ملت فهرست انتخاباتی خود را ظرف دو روز آینده منتشر خواهد کرد. از سوی دیگر، ترکان مشاور رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن گفته بود که در حال تکمیل فهرست اعتدال و توسعه هستیم و به زودی فهرست مشترک با اصلاح‌طلبان را اعلام می‌کنیم. در همین حال مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس گفته بود: در میان نامزدها افرادی هستند که می‌خواهند سیاست دولت و رئیس‌جمهوری پیگیری شود و در این زمینه طبیعی است که حامیان دولت ائتلاف داشته باشند.


وضعیت فهرست رهروان

از سوی دیگر، با توجه به آنکه طیف اصولگرایان با نهایی کردن فهرستی از نامزدهای مجلس دهم زیر عنوان ائتلاف، نزدیکان علی لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت را در این فهرست جای ندادند، کاظم جلالی رئیس این فراکسیون اعلام کرد: در حال حاضر بحث و بررسی در مورد انتشار لیست جداگانه در حال انجام است و تا چند روز آینده مشخص می‌شود که لیست جداگانه و متفاوت می‌دهیم یا خیر.