یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

دومین اصلاح سنگین بورس
دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۹۰۴ واحدی (۲/ ۱ درصدی) در ۷۶ هزار و ۵۹۵ واحد متوقف شد که بیشترین افت روزانه از ۱۸ شهریور است. شاخص پس از رشدهای پرشتاب، روز گذشته برای دومین روز متوالی با اصلاح قیمتی معناداری همراه شد؛ به‌صورتی که نمادهایی که در هفته‌های اخیر با صف‌های طولانی خرید همراه بودند روز گذشته با صف‌های فروش مواجه شدند. با این وجود، شاهد حمایت حقوقی‌ها نیز بودیم. با توجه به رشد ۵/ ۲۴ درصدی شاخص از ابتدای دی، به نظر می‌رسد اصلاح قیمتی شاخص روندی منطقی باشد. اما با توجه به حذف ریسک سیستماتیک ناشی از رفع تحریم‌ها، انتظار می‌رود کف بالاتری برای شاخص شناسایی شود. اما در صورتی که هیجانی که رشد شاخص را در جهت صعودی رقم زد، در سمت فروش نیز ظاهر شود می‌تواند با اضافه فروشی، کف‌شکنی‌های غیرمنطقی را رقم زند.

بازار ارز

ارز در سطح 3500 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی به نرخ ۳۵۰۰ تومان معامله شد. در شرایط کنونی جذابیت بازار سکه به‌عنوان بازار رقیب و همچنین افت شاخص دلار در سطح بین‌المللی عامل فشار بر نرخ دلار است. رشد حدود ۹ درصدی سکه از ابتدای بهمن و پیش از آن رشد بورس (۱۵ درصد از ابتدای بهمن) خروج نقدینگی از بازار ارز را رقم زد. روز گذشته سکه با رشد روزانه ۱/ ۳ درصدی (بیشترین رشد روزانه از مهر ۹۲) همراه شد؛ امری که با حمایت اونس در روزهای اخیر رقم خورد. بنا‌بر رابطه الاکلنگی ارز و سکه، حرکت معامله‌گران به بازار سکه عامل فشار بر دلار بود. همچنین افت شاخص دلار در سطح بین‌المللی با کاهش تقاضای آربیتراژی ارز عامل فشار بر نرخ دلار است. انتظار می‌رود سطح ۳۵۰۰تومانی در مقابل افت بیشتر دلار مقاومت کند.

بازار سکه

صعود سکه به بهمن 93
روز گذشته هر سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و ۶ هزار تومان (بیشترین قیمت از ۱۶ بهمن ۹۳) معامله شد. روز پنج‌شنبه قیمت اونس به بالاترین میزان از فوریه ۲۰۱۵ (۹/ ۱۲۵۳ دلار) رسید و در پایان معاملات در سطح ۹/ ۱۲۳۷ دلار متوقف شد. بنابراین واکنش آن در بازارهای داخلی روز گذشته رشد ۱/ ۳ درصدی (بیشترین رشد روزانه از مهر ۹۲) سکه را رقم زد. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و احتمال کند شدن روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (فشار بر شاخص دلار) عامل حمایت از اونس است. با این وجود روند مبهم نرخ دلار، با توجه به تداوم افت آن، موجب کم واکنشی سکه نسبت به اونس طلای جهانی شده است. امری که تعمیق حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) و رسیدن آن به سطح ۱۸ هزار تومانی را موجب شد.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد هفتگی اونس در 4 سال
هر اونس طلای جهانی با رشد ۵/ ۵ درصدی (بیشترین رشد هفتگی در ۴ سال) همراه شد. افت بازارهای سهام رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس و افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس است. روز پنج شنبه اونس به ۹/ ۱۲۵۳ دلار (بیشترین قیمت از فوریه ۲۰۱۵) رسید. تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها از اثرات ضدتورمی نفت بانک‌های مرکزی را به منفی کردن نرخ بهره ترغیب کرده است. یکی از نمایندگان فدرال رزرو، ویلیام دادلی اعلام کرد: «صحبت از منفی شدن نرخ بهره زود است و اقتصاد مناسب آمریکا می‌تواند اثرات منفی اقتصاد جهانی را تا حدی تعدیل کند.» اما اثرات ضدتورمی قیمت نفت و نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی در کنار اظهارات جنت یلن، احتمال کند شدن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرده است و با فشار بر شاخص دلار عامل حمایت از اونس است.

بازار اوراق مسکن

نرخ سود 24 درصدی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد ۱/ ۱ درصدی همراه شد. میانگین قیمت اوراق جدید ۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. لزوم تامین وام با اوراق جدید قیمت این اوراق را بالاتر از اوراق پیشین قرار داده است. اما رابطه میان نرخ سود وام و قیمت اوراق، همچنین امکان ترکیب اوراق جدید با اوراق پیشین برای دریافت وام قیمت «تسه»های جدید و پیشین را به هم نزدیک کرده است که روز گذشته نرخ سود را به ۲۴ درصد رساند. با اینکه کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود با توجه به روند نزولی نرخ تورم تاکید دارند اما جذابیت مسکن و ثبات نسبی قیمت‌ها همچنین احتمال افزایش وام جعاله عامل حمایت از «تسه»ها است. پیشنهاد افزایش وام جعاله به ۲۰ میلیون تومان از سوی وزارت مسکن پذیرفته شده که در صورت موافقت بانک مرکزی می‌تواند تقاضای «تسه»ها را تشدید کند.

بازار نفت

تخفیف دقیقه 90 ریزش نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۴ درصدی همراه شد. پس از رسیدن نفت WTI به کف جدید از مه ‌۲۰۰۳، شناسایی کف توسط معامله‌گران، اخباری مبنی بر احتمال توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عمده نفت و همچنین کاهش چشمگیر تعداد دکل‌های نفتی، رشد ۱۴ درصدی قیمت WTI را در روز جمعه رقم زد (بیشترین رشد روزانه از فوریه ۲۰۰۹). تعداد دکل‌های نفتی با افت ۲۸ موردی (بیشترین افت از ژانویه ۲۰۱۰) و برای هشتمین هفته متوالی با افت همراه شد. با این حال، نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین (دومین مصرف‌کننده نفت) و تکمیل ذخایر موجودی نفت عامل فشار بر نفت است. همچنین، گرچه احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی، رشد مقطعی نفت را رقم می‌زند، اما افزایش صادرات ایران و آمارهای اوپک از افزایش تولیدات ژانویه، توافق را به عقیده کارشناسان دور از انتظار نشان می‌دهد.