گرمای حضور مردم در جشن موسیقی
گروه فرهنگ و هنر: جشنواره موسیقی فجر در حالی امروز وارد پنجمین روز برگزاری می‌شود که اتفاق‌های قابل توجهی در طول چهار روز گذشته افتاده است. پایان بخش بانوان، آغاز اجرای گروه‌های بخش پاپ، حضور چهره‌های سیاسی در جشنواره، اجرای گروه‌های مجرب و نوازندگان پیشکسوت موسیقی ملی ایرانی و.... از جمله اتفاقاتی بود که در این چند روز افتاده است.سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با استقبال قابل توجه دوستداران موسیقی همراه شد و پیش‌فروش بلیت‌ها در زمانی نزدیک به 10 روز، همه صندلی‌های اجراها را پر کرد. جالب این بود که اگر چه رکورد زمان تمام شدن بلیت در پیش‌فروش‌ها به کنسرت‌های پاپ اختصاص دارد اما استقبال مخاطبان از دیگر انواع موسیقی از جمله موسیقی ملی ایرانی، موسیقی محلی و مقامی و البته راک و تلفیقی نیز بسیار قابل توجه بوده است.به هر حال استقبال مخاطبان از این دوره از جشنواره باعث شده است تا شور و پویایی گروه‌های حاضر در جشنواره نیز بیش از پیش باشد.

پاپ‌ها و راک‌ها به جشنواره آمدند
جمعه شب گذشته گروه‌های موسیقی راک و پاپ طبق زمان‌بندی جشنواره اجراهای خود را آغاز کردند.کنسرت‌های فرهنگسرای ارسباران در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با تاخیر آغاز شد و مشکل صدا هم موجب انتقاد گروه‌ها و مخاطبان شد.کنسرت‌های شب گذشته در بخش موسیقی‌های راک و تلفیقی در حالی روی صحنه رفتند که این بخش برای اولین بار به جشنواره اضافه شده است. با این حال در بدو ورود و حتی در شروع اجراها هیچ المان یا تیزری از جشنواره موسیقی فجر دیده نمی‌شد.شب گذشته چهار گروه در این فرهنگسرا اجرا داشتند که دو گروه قرار بود به مدت ۱۲۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۲۰:۱۵ کار خود را به صحنه ببرند و بعد از آن دو گروه بعدی ساعت ۲۱ کنسرت خود را اجرا کنند درحالی‌که به گفته بعضی هر چهار گروه ساندچک خود را با هم انجام داده بودند و چون سالن با تاخیر به گروه‌های «اوان» و «دال» رسید ساندچک آنها نیز به طول انجامید.تقریبا همه صندلی‌های سالن فرهنگسرای ارسباران پر شده بود. نکته‌ای که گاهی تمرکز گروه و حتی مخاطبان را بر هم می‌زد کیفیت و تنظیم نبودن صدای سالن و میکروفن‌ها بود و باعث می‌شد مسوول صدای سالن چند بار در طول اجرا میان اعضای گروه و روی صحنه رفت و آمد داشته باشد.همچنین روز گذشته گروه «پالت» به عنوان نخستین گروه اجراکننده بخش پاپ، یکی از آغازگران چهارمین روز جشنواره بود که در سانس‌های ۱۸:۱۵ و ۲۱ در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت و با مخاطبان قابل‌توجهی اجرای خود را به پایان برد.فرهنگسرای ارسباران نیز در دومین تجربه، میزبان گروه‌های موسیقی تلفیقی و راک بود؛ گروه بابک صفرنژاد و گروه آرین کشیشی در این سالن ساعت ۱۸:۱۵ روی صحنه رفتند و ساعت ۲۱ نیز گروه‌های کامنت و ماکان اشگواری اجرای خود را آغاز کردند.همزمان با آغاز چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر، بخش پاپ نیز آغاز شد و محمد علیزاده در دو سانس ۱۸:۱۵ و ۲۱ روی صحنه رفت. این اجرا با میزبانی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد. استقبال از کنسرت این خواننده نیز بسیار قابل‌توجه بود. گروه‌های موسیقی پاپ تا آخرین روز جشنواره، در همین سالن روی صحنه می‌روند.

حاشیه‌های روز سوم
سومین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز جمعه ۲۳بهمن‌ماه برگزار شد که تعدادی از مدیران از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در برخی از برنامه‌ها حضور پیدا کردند.حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از جمله مردان سیاسی بود که با در دست داشتن بلیت خریداری شده سامانه‌های فروش بلیت جشنواره به تماشای کنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی نشست. وی مانند یکی از مخاطبان به صورت غیررسمی همراه با خانواده‌اش به تماشای این کنسرت نشست.دوربین‌های صدا و سیما و پلاتوهای بی‌موقع: یکی از موارد عجیب و غریبی که غیر از تصویربرداری مستمر تماشاگران با تلفن همراه در کنسرت شب گذشته سالار عقیلی و کیوان ساکت دیده شد، حضور بی‌موقع خبرنگار صدا و سیما در تالار اجرا و اجرای پلاتوی گزارش با نور زیاد دوربین فیلمبرداری و صدای بلند وی هنگام برگزاری کنسرت بود که این اقدام باعث واکنش تعدادی از تماشاگران و اعتراض آنها شد. اما با وجود تایید فیلمبردار نسبت به این اشتباه انجام گرفته ، خبرنگار صدا و سیما اصرار داشت با وجود به‌هم ریختن تمرکز تماشاگران گزارش در حین اجرای زنده تهیه شود.کنسرت سالار عقیلی رکورددار پرعکاس‌ترین کنسرت جشنواره: بیش از ۳۰ عکاس از رسانه‌ها و مجموعه‌های تصویری جمعه شب برای پوشش تصویری کنسرت کیوان ساکت و سالار عقیلی در تالار وحدت حضور پیدا کرده بودند به طوری که گوشه‌های راست و چپ بالکن اول تالار مملو از عکاسان بود.

یادآوری ظریف و شجریان در یک کنسرت
گروه موسیقی «خورشید» به سرپرستی مجید درخشانی در یکی از طولانی‌ترین برنامه‌های سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر اجرای خود را به هوشنگ ظریف تقدیم کرد.گروه موسیقی «خورشید» به سرپرستی مجید درخشانی عصر جمعه ۲۳ بهمن ماه در یکی از طولانی‌ترین کنسرت‌های سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر که در تالار وحدت تهران برگزار شد، ضمن تقدیم این برنامه به استاد هوشنگ ظریف نوازنده و مدرس پیشکسوت موسیقی قطعاتی را در سه بخش مجزا برای مخاطبان اجرا کرد. تصنیف «ایرانی» اثر پرویز مشکاتیان با شعر جواد آذر، تصنیف «راز سر به مهر» اثر محمدرضا لطفی و اثری با تنظیم حسین علیزاده آثاری بودند که با خوانندگی اشکان کمانگری در بخش اول کنسرت برای مخاطبان اجرا شدند.در بخش دوم این کنسرت نیز که با خوانندگی مظفر شفیعی خواننده پیشکسوت و کم کار این سال‌های موسیقی ایرانی انجام گرفت، قطعه‌های «مقدمه نوا»، «چهار مضراب و آواز»، تصنیف «بی من مرو» با شعر مولوی، تصنیف «چون جان» با شعر مولوی به آهنگسازی مجید درخشانی در دستگاه نوا اجرا شدند.در این کنسرت علاوه‌بر اجرای قطعاتِ باکلام، دونوازی‌ کمانچه و بربت و تکنوازی «حنانه سعیدی» در دشتی اجرا شد. پس از آن گروه به درخواست مخاطبان قطعه ماندگار «در خیال» را که پیش از این در حافظه صوتی مخاطبان آواز ایرانی با صدای «محمدرضا شجریان» به یادگار مانده بود، اجرا کردند.