گروه بورس: روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی درج خبری با عنوان «دلیل عدم‌ارائه گزارش 6 ماهه ازسوی پالایشگاه‌ها مشخص شد» در روزنامه «دنیای اقتصاد» مورخ 21/ 10/ 94 با ارسال نامه‌ای به روزنامه، خواستار ارائه برخی موارد شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

۱- برابر مقررات و قوانین موجود، مسوولیت قیمت‌گذاری و اعلام قیمت بین‌المللی فرآورده‌های نفتی در حوزه اختیارات معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت است و شرکت ملی پالایش و پخش در این مورد دخالت مستقیم ندارد.

۲- با توجه به روند نزولی قیمت نفت خام و میعانات گازی در سال جاری، قیمت بین‌المللی فرآورده‌های نفتی و یارانه متعلق به آن فرآورده‌ها متناسب با ترکیب و درصد تولید فرآورده‌های یارانه‌پذیر کاهش می‌یابد. ضمن آنکه کاهش بهای نفت خام و میعانات گازی (خوراک پالایشگاه‌ها) موجب می‌گردد مبلغ تخفیف حاصل از پنج درصد بهای نفت خام و میعانات گازی به میزان مرتبط کاهش یافته و متاثر از آن مبلغ حاشیه فروش شرکت‌های پالایش نفت کاهش یابد.

۳- صورتحساب ۹ ماهه نخست سال جاری، بر مبنای مقدار حجم و بهای ریالی نفت خام و میعانات گازی نیز پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی، مطابق قیمت‌های اعلام شده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، به روال معمول، برای شرکت‌های پالایشی کشور ارسال گردیده است.

۴- قیمت‌گذاری و تعیین بهای فرآورده‌های نفتی مورد مصرف در کشور، امری داخلی و منبعث از شرایط موجود داخل است که فرآیند محاسبه و تعیین آن، توسط مراجع ذی‌صلاح قانونی انجام می‌گیرد؛ بنابراین هر گونه اثرپذیری از منابع خارجی در این راستا، با معنا نخواهد بود.