سحر نمایشی: حجم ۹۸ هزار و ۸۷۹ قراردادی معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که این بازار با توجه به قرار گرفتن در هفته‌های پایانی سال جاری با تقاضای قابل ملاحظه‌ای رو به رو شده، این در شرایطی است که حجم معاملات آتی سکه در هفته ماقبل به ۵۶ هزار و۹۶۷ قرارداد رسیده بود و رشد ۷۳ درصدی را در این معاملات رقم زد.

یکی از کارشناسان بازار آتی سکه در رابطه با افزایش حجم معاملات آتی سکه طی روزهای اخیر به «دنیای اقتصاد» گفت: خیزش طلا و رسیدن آن به بالای ۱۱۰۰ دلار، شرایط را برای جهش قیمت سکه نقدی و آتی در بازار داخلی فراهم کرده و شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق زمینه‌ساز جذب سرمایه‌ها به بازار آتی سکه طلا شده است. احمد بیات به افزایش قراردادها در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: هر‌گاه بهای طلا با نوسان نرخ رو به رو می‌شود، معامله برای بازیگران بازار آتی نیز جذاب می‌شود به‌طوری‌که امسال حجم بیش از ۲۹ هزار قرار داد طی یک روز بی‌سابقه بوده است. به گفته این کارشناس بازار سکه در چند هفته گذشته حجم معاملات به‌طور متوسط در حدود ۱۶ تا ۲۹ هزار قرارداد بوده که این تغییرات بیشتر مربوط به هیجانات اجرایی شدن برجام و خوش‌بینی به نوسانات بازار سکه با توجه به افت و خیز‌های پی در پی بهای اونس در بازارهای جهانی و رشد تقاضای سکه در هفته‌های پایانی سال بوده است.

بیات در ادامه به هفته‌های پر هیجان بازار آتی اشاره کرد و در رابطه با ادامه رونق روند معاملات گفت: یک هفته بعد از اجرای برجام یعنی حد فاصل ۱۹ تا ۲۴ دی، حجم معاملات به بیش از ۹۰ هزار قرارداد رسید که طی یک سال گذشته این حجم تقاضا بی‌سابقه بود، این در شرایطی است که در هفته‌های بعد نیز این روند ادامه داشت به‌طوری که در حد فاصل ۲۶ دی تا اول بهمن، حجم معاملات آتی سکه به ۶۷ هزار و ۵۱۳ قرارداد و به ارزش ۶ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال رسید. از سویی هفته ابتدایی بهمن ماه نیز حجم این معاملات با رشد ۱۶درصدی مواجه شد و به ۷۸ هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال رسید.از ابتدای سال جاری تاکنون حجم معاملات هیچ‌گاه به میزان کنونی آن نبوده است. همچنین حد فاصل ۱۰ تا ۱۵ بهمن ماه نیز معاملات آتی به ۵۶ هزار و ۹۶۷ قرارداد رسید و اما طی هفته گذشته نیز با افزایش ۷۸درصدی به ۹۸ هزار و ۸۷۹ قرارداد رسید، بر این اساس به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام شاهد افزایش شدید حجم معاملات بودیم.

به گفته این کارشناس سمت و سوی بهای طلا در بازارهای جهانی و تغییرات دلار اهمیت زیادی در تغییرات قیمت سکه در بازار آتی خواهد داشت که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام در بلند مدت در مسیر تازه‌ای قرار گیرد. البته این در شرایطی است که تحلیل‌ها در کوتاه مدت متفاوت است؛ چرا که با توجه به هفته‌های پایانی سال جاری، رشد قیمت‌ها در سر‌رسیدهای سال آتی معامله‌گران را برای خرید سکه آن هم با نرخ زیر یک میلیون تومان مشتاق تر کرده است. بیات در ادامه گفت: برخی عنوان می‌کردند بعد از اجرای برجام و راه‌اندازی بازار آتی ارز، ارز تک‌نرخی می‌شود و بازار آتی سکه از رونق می‌افتد و دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت، اما این موضوع به هیچ عنوان منطقی و کارشناسی نیست؛ چرا‌که هیجانات بازار آتی همیشه با توجه به نوسانات بهای اونس طلا و دلار پابرجاست و هیچ‌گاه از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته نخواهد شد.

وی در رابطه با دیدگاه خود نسبت به روند بازار سکه آتی طی سال آینده اظهار کرد: نیمه دوم امسال برای آتی سکه به تبع آرامش بازار ارز و رفتار منطقی قیمت سکه نقدی، بازار جذاب تری نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود. مساله‌ای که بیش از هرچیز بر بازار سکه تاثیر گذار بود اتفاقات ناشی از جو خوش‌بینی شدید در این بازارها نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور بود. البته در بهمن ماه روند بازارهای سکه نقدی و آتی تحت تاثیر نوسانات دلار و تحرکات مهم طلای جهانی، به میزان فراوانی تغییر کرد که البته متاثر از رویدادهایی بود که به این بازارها شوک وارد کرد. اما اینکه سال ۹۵ برای آتی سکه چگونه خواهد بود و آیا این بازار جذابیت خود را باز خواهد یافت یا خیر مساله‌ای است که نیاز به تحلیل کارشناسی بیشتری دارد.

بیات همچنین در پاسخ به این سوال که در سال ۹۵ باید انتظار بازار رکودی یا پرنوسان را داشته باشیم، گفت: آنچه برای سال آتی پیش‌بینی می‌شود ثبات قیمت دلار است که باعث خواهد شد مهم‌ترین فاکتور برای آتی سکه به همراه بازار نقدی، تحرکات اونس طلا در بازارهای بین المللی باشد. از سوی دیگر از آنجا که در ۶ ماه پایانی سال ۹۴، تحرکات و تنش‌های سیاسی به شدت افزایش یافته بود و پس از اجرای برجام این مساله ریسک سیاسی بازار را تا حدودی کاهش داد، انتظار ادامه همین روند برای سال جدید وجود دارد و به نظر می‌رسد در این سال هم چشم‌ها بیشتر به بازارهای جهانی طلا دوخته شود تا نوسانات ارزی. بیات همچنین به روند بازار جهانی طلا و تاثیر آن بر قیمت سکه اشاره کرد و افزود: این احتمال وجود دارد که طلا همچون دو ماه گذشته بر خلاف جهت پیش‌بینی‌ها حرکت کند. در این مدت انتظاراتی که برای اونس طلا وجود داشت، کاهشی و صحبت از ارقام زیر ۱۱۰۰ دلار است، البته یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه‌ آتی، نوسانات اونس طلاست به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت سکه نقدی نیز به مرز یک میلیون تومان نزدیک شده و به نظر می‌رسد تا روند مثبت طلا در بازارهای جهانی این روند ادامه داشته باشد.

به اعتقاد وی در مجموع بازار آتی سکه در سال ۹۴ به نسبت سال۹۳، با هیجان بیشتری فعالیت‌کرده و به آن دلیل که طلای جهانی پررنگ ترین شاخص اثرگذار بر این بازار است، بدون در نظر گرفتن این عامل، به نظر می‌رسد که آتی سکه برای سال ۹۵ از جذابیت برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر در صورتی که اونس طلا نوسان‌های شدیدی را بروز ندهد، می‌توان روند بازار آتی سکه در سال ۹۵ را همانند روند این بازار در نیمه دوم سال ۹۴ دانست. با این وجود این کارشناس بازار آتی سکه بر این باور است که بازار آتی همیشه بازیگران ثابتی دارد که چه در زمان رکود و چه در زمان نوسانات شدید در بازار حضور دارند و برای این گروه نوسانات قیمت‌ها، بازار را جذاب‌تر می‌کند. به اعتقاد وی اما اکنون و در شرایط فعلی بازیگران بزرگ این بازار که در بازار نقدی هم فعالند، در آتی و به ویژه معاملات آنلاین حضور پر رنگ تری پیدا کرده‌اند و با توجه به پیش‌بینی که از سال ۹۵ وجود دارد، بعید است که شاهد رکود در بازار آتی سکه باشیم.

درباغ سبزبرای جذب بازیگران جدید