یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

نگاه سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۶۸ واحدی (۹ /۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۳۷۸ واحد متوقف شد. رفتار حقوقی‌ها و نگاه حقیقی‌ها به این معامله‌گران در کنار رشد آرام قیمت برخی از سهام عوامل حمایت از شاخص هستند. انتظار رفتار منطقی‌تر و تحلیلی‌تر حقوقی‌ها، اعتماد را به معامله‌گران حقیقی بازگرداند و فعالیت آنها در سمت خریدار را رقم زد. همچنین به نظر می‌رسد نمادهایی که پیش از این رشد چشمگیری نداشتند، هم اکنون برای معامله‌گران جذابیت خرید دارند. تداوم رشد آرام شاخص به دلیل خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها، می‌تواند کف قدرتمند جدیدی را ایجاد کند. با این وجود همچنان قیمت‌های پایین جهانی، زمان‌بری اثرگذاری شرایط اقتصادی بر سودآوری شرکت‌ها و بالاتر بودن انتظارات نسبت به سودآوری شرکت‌ها عوامل فشار بر شاخص هستند که البته در این فضای خوش‌بینی، کم‌واکنشی به اخبار منفی را رقم زده است.

بازار ارز

توقف فشار ارز حواله‌ای بر دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۴۹۰ تومان معامله شد. در حالی که در ابتدای معاملات روز گذشته، دلار در ادامه روند نزولی روزهای قبل افت اندکی را تجربه کرد، در ادامه معاملات افزایش تقاضا موجب رشد نرخ دلار شد. علاوه بر شناسایی کف قیمتی پس از افت‌های مداوم نرخ دلار به نظر می‌رسد توقف ریزش نرخ ارز در بازار حواله‌ای نیز مقدار فشار بر دلار را کاهش داده است. هفته گذشته، افت ارزش دلار در بازار جهانی اثر خود را در نرخ حواله‌ای درهم منعکس کرد. به این ترتیب، با توجه به نسبت ثابت نرخ درهم و دلار در بازار ارز امارات، افت ارزش دلار کاهش نرخ حواله‌ای را در بازار داخل به همراه داشت. روز گذشته اما، در پی رشد شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی، توقف افت درهم را شاهد بودیم.

بازار سکه

افت سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۵ هزار تومانی به قیمت ۹۸۶ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی عامل فشار بر سکه بود. با افت حدود ۲ درصدی اونس، رشد نرخ دلار نتوانست عامل حمایت از سکه شود. رشد بازارهای سهام در سطح جهانی با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه اونس، عامل فشار بر آن شد. همچنین ریسک‌پذیری میان معامله‌گران باعث تقویت تقاضای دلار در مقابل ارزهای کم‌ریسک‌تر (مانند ین) شد (عامل فشار بر اونس). با اینکه به نظر می‌رسد بازارهای سهام بین‌المللی با شناسایی کف صعودی شده‌اند اما همچنان آمارهای اقتصادی جهانی به ضعف عوامل بنیادین تاکید دارد. امری که در کنار تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره می‌تواند از اونس حمایت کند. در بازار داخلی نیز تداوم رشد نرخ دلار (باتقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی) می‌تواند عامل حمایت از سکه شود.

بازار طلای جهانی

افت اونس با تقویت ریسک‌پذیری
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار و رشد بازارهای سهام (رشد ۳ درصدی بازارهای سهام اروپا) عامل فشار بر اونس شدند. تقویت ارزش یوآن (رسیدن به بالاترین سطح از ۲۰۰۵) همچنین اظهارات رئیس بانک مرکزی خلق چین با تقویت خوش‌بینی‌ها به ثبات نسبی ارزش یوآن، حرکت معامله‌گران به سمت بازارهای سهام را رقم زد. تقویت ریسک‌پذیری عامل رشد شاخص دلار شد. با این وجود، آمارهای اقتصادی نامناسب چین و خروج ۵/ ۹۹ میلیارد دلاری سرمایه از این کشور در ماه ژانویه بر ضعف عوامل بنیادین تاکید دارد. افت تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ژاپن بیشتر از پیش‌بینی‌ها نیز تاکیدی بر وضعیت اقتصادی نگران‌کننده است (عامل حمایت از اونس). این عامل در کنار اثرات ضدتورمی قیمت کنونی نفت، کند شدن افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت و از اونس حمایت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

رشد 24 درصدی «تسه»ها در زمستان
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد نیم درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۵۱۵ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضای «تسه»ها با افزایش سقف وام، رشد ۲۴ درصدی قیمت اوراق را از ابتدای فصل زمستان رقم زده است. تقویت قدرت خرید مسکن با افزایش سقف وام، همچنین ثبات نسبی قیمت مسکن به دلیل رکود طولانی مدت این بخش، از جمله عوامل رشد تقاضای وام است. لزوم تامین بخشی از وام جدید، قیمت اوراق جدید را به میانگین ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده، اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین قیمت این اوراق را به هم نزدیک کرده است. همچنین رابطه میان قیمت و نرخ سود، مانع از رشد پرشتاب اوراق می‌شود. با این وجود نرخ سود کنونی ۲۴ درصد است. کارشناسان نسبت به بالا بودن آن در مقایسه با نرخ تورم تاکید دارند.

بازار نفت

نوسان نفت در سطح 30 دلاری
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳۰ دلار معامله ‌شد. تداوم خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان اوپک و رشد بازارهای سهام را می‌توان از جمله عوامل رشد نفت دانست. سیگنال‌هایی از سوی صادرکنندگان بزرگ نفتی از جمله وزیر انرژی امارات متحده، احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی را تقویت کرده است. این عامل در کنار اثرگذاری کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت و رسیدن تعداد دکل‌های نفتی به کمترین میزان از ژانویه ۲۰۱۰ چشم‌انداز بازگشت قیمت نفت از کف را ارائه می‌دهد. با این وجود فشار عوامل بنیادین، نفت را در سطح ۳۰ دلاری حفظ می‌کند. واردات نفت خام چین (دومین مصرف‌کننده نفت) در ماه ژانویه نسبت به دسامبر ۲۰ درصدی کاهش یافت. همچنین نگرانی‌ها از تکمیل ذخایر موجودی نفت تجاری و افزایش تولیدات ایران با صدور اولین محموله نفتی عوامل فشار بر نفت در کوتاه‌مدت هستند.