تحریک بازار سینما

گروه فرهنگ و هنر: تب و تاب سینمای ایران بعد از برپایی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فروکش کرد و وضعیت سینما به حالت تعادل بازگشت. امسال جشنواره فیلم فجر وضعیت متفاوتی را به تجربه نشست و تقریبا فیلمسازان جوان میدان‌دار این رویداد بودند و در نهایت سیمرغ‌ها هم به همان‌ها رسید. شاید همین نکته باعث شود تا سالن‌های سینما در سال آینده روزهای گرم‌تری را در پیش داشته باشند. به هرحال در روزهای اخیر چند فیلم به چرخه اکران اضافه شد که آخرین نمایندگان جشنواره سال گذشته روی پرده سالن‌ها در سال ۹۴ به شمار می‌آیند. با این حال نمایش این فیلم‌ها باعث شد وضعیت فروش نسبت به روزهای قبل از برپایی جشنواره حالتی صعودی بگیرد. در این میان فیلم «کوچه بی‌نام» ساخته هاتف علیمردانی که در روزهای اخیر نمایش خود را آغاز کرده است توانست با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شود و در بسیاری از سالن‌ها میزبان تماشاگران قابل‌توجهی باشد. البته این اتفاق برای فیلم‌های دیگر نیفتاد اما برآیند اتفاقات از تحریک بازار سینما در آخرین روزهای سال روایت می‌کند.

کوچه بی‌نام

«کوچه بی‌نام» ساخته هاتف علیمردانی که در جشنواره سال گذشته نمایش داده شد و باران کوثری نیز برای بازی در آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد با پایان جشنواره امسال و در بیست‌ودوم بهمن ماه در اکثر سینماهای تهران روی پرده رفت و بعد از یک هفته فروش خود را به ۲۵۰ میلیون تومان رساند. علیمردانی امسال نیز با فیلم «هفت ماهگی» در جشنواره حضور داشت. به گفته امیر قطبی، مدیر پخش شرکت فیلمیران این فیلم پس از هفت روز نمایش، تا پنج‌شنبه شب گذشته ۳۵۵ میلیون تومان فروش داشته است. «کوچه بی‌نام» که با تهیه‌کنندگی منصور لشکری قوچانی تولید شده است، داستان دو خانواده را روایت می‌کند که در یکی از محله‌های جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند و درگیر اتفاقاتی می‌شوند. این فیلم با بازی فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، ستاره پسیانی و... در ۲۹ سینمای تهران در حال نمایش است و نمایش آن در سایر شهرها در هفته جاری آغاز می‌شود.

آزادی مشروط

«آزادی مشروط» به کارگردانی حسین مهکام یکی دیگر از فیلم‌های باقی مانده از جشنواره سی‌وسوم بودند که اکرانش از روز پنج‌شنبه آغاز شد. مضمون این فیلم اجتماعی است و با محوریت توجه به زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در جامعه ساخته شده. هنگامه قاضیانی، رامبد جوان، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمدعلی کیانی، بهاران بنی احمدی و میثم غنی‌زاده بازیگران این فیلم هستند که دراولین روز اکران خود در سینماهای مکانیزه ۶ میلیون تومان فروش داشته است و از فروش آن در سینماهای دیگر آماری منتشر نشد.

نقش نگار

«نقش نگار» علی عطشانی نیز که قرار بود در جشنواره سال گذشته شرکت کند اما نهایتا سازندگانش منصرف شدند از ۲۳ دی ماه اکران شد و پس از پنج ماه ۲۰۰ میلیون تومان فروخته است. این فیلم سال گذشته از دو سو خبرساز بود. اول اینکه ناصر ملک‌مطیعی که بعد از انقلاب در هیچ فیلم سینمایی بازی نکرده بود با «نقش نگار» به پرده سینما بازگشت و دوم اینکه این فیلم با سرمایه‌گذاری بابک زنجانی که به‌دلیل فسادهای مالی در دو سال گذشته تیتر رسانه‌ها بود؛ ساخته شده است. به گفته‌ داریوش بابائیان، مدیر پخش شکوفا فیلم این فیلم ۱۴ سالن در تهران و ۲۳ سالن در سایر شهرها در اختیار دارد. داستان این فیلم درباره فرزاد است که بدون هماهنگی پدرش قصد ازدواج با نگار دارد. رضایت موقت پدر همه چیز را برای مراسم خواستگاری مهیا می‌کند اما گذشته نگار همه شرایط را دچار تغییر می‌کند و... بهرام رادان، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، الهه حصاری و رضا ناجی نیز از دیگر بازیگران آن هستند.

خبر خاصی نیست

«خبر خاصی نیست» ساخته مصطفی شایسته در حالی چهل‌و‌پنجمین روز نمایش خود را پشت سر گذاشت که مجموع فروش خود را به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسانده است. داستان این فیلم درباره دو خواهر است که همراه با دختران جوان خود زندگی آرامی را می‌گذرانند، اما برگزاری یک مهمانی خانوادگی و حضور مردی جوان، زندگی این دو خانواده را دستخوش چالش و بحرانی جدی می‌کند. به گفته‌ احمد مختاری مدیر پخش هدایت فیلم این فیلم در ۱۲ سینما در تهران ۳۲۷ میلیون و در ۱۴ سینمای سایر شهرها ۱۷۵ میلیون تومان فروش داشته است. افسانه بایگان، رویا تیموریان، بیتا سحرخیز، بیتا احمدی، امیرحسین آرمان و رضا کیانیان بازیگران این فیلم هستند.

آدم باش

«آدم باش» به عنوان نهمین فیلم بلند مجید جوانمرد نیز پس از ۴۰ روز نمایش، ۴۹۰ میلیون تومان در تهران و ۲۷۰ میلیون تومان نیز در شهرهای دیگر فروخته است. بنا به گفته‌‌ منوچهر زبردست مدیرپخش لاله فیلم، این فیلم در حال حاضر در ۱۰ سینمای تهران و ۳۵ سینمای سایر شهرها در حال اکران است. داستان این فیلم زندگی مردی را روایت می‌کند که در برقراری ارتباط با آدم‌ها همیشه دچار مشکل است و در عوض تعامل بسیار خوبی با حیوانات دارد. او سال‌ها دور از ایران زندگی کرده و حالا که بازگشته احساس می‌کند هیچ‌یک از مردم را نمی‌شناسد. اکبر عبدی، امین حیایی، نیوشا ضیغمی، سیروس گرجستانی، مرتضی ضرابی، شراره رنجبر، غزل عبدی، عباس محبوب، فاطمه شکری و... بازیگران این فیلم هستند.

در مدت معلوم

«در مدت معلوم» نیز پس از ۶۴ روز نمایش در تهران و ۵۳ روز در شهرستان، جمعا دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان فروش داشته‌ است. به گفته‌ قطبی، اولین تجربه‌ وحید امیرخانی در سینما اکنون در ۲۰ سینمای تهران و ۳۰ سینمای سایر شهرها روی پرده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که آنچه از گفتنش شرم داریم بی‌شرمانه بر ما می‌تازد. میثم دربه در گرفتن مجوز چاپ کتابشه؛ کتابی که میخواد معضلات بلوغ و جنسی دختر و پسرا رو حل کنه. جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی و اکبر عبدی بازیگران این فیلم هستند.

شکاف

«شکاف» دومین اثر سینمایی کیارش اسدی‌زاده نیز که بامداد فیلم پخش آن را بر عهده دارد، پس از ۵۰ روز نمایش در سینماهای کشور ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. داستان این فیلم درباره زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود. این فیلم در حال حاضر در ۱۰ سینمای تهران و ۱۵ سینما در شهرهای دیگر روی پرده است. هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی بازیگران این فیلم هستند.

پایان خدمت

«پایان خدمت» به کارگردانی حمید زرگرنژاد یکی دیگر از فیلم‌هایی است که اخیرا به چرخه اکران اضافه شد. نکته مهم این فیلم حضور بهروز افخمی کارگردان سینما و مجری برنامه هفت به‌عنوان نویسنده است که می‌تواند مخاطبان زیادی را ترغیب کند تا به تماشای این اثر بنشینند. این فیلم در سینماهای مکانیزه در مدت زمان محدود اکران خود حدود ۹ میلیون تومان فروش داشته است. داستان فیلم درباره یک سرباز است که ماموریتی به او داده می‌شود و بر خلاف دستور مافوق خود عمل می‌کند و این امر باعث حوادث بعدی این فیلم خواهد شد. سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین‌العابدین و رامین راستاد به‌عنوان بازیگر در این اثر حضور دارند.

وروجک‌ها

«وروجک‌ها» فیلم فرزاد اژدری یکی از فیلم‌های حاضر روی پرده سینماها در ژانر کودک و نوجوان است و از این رو اهمیت قابل‌توجهی دارد و باید از این سری فیلم‌ها حمایت کرد تا سینماگران بیشتری ترغیب شوند در این ژانر فیلم بسازند. این فیلم از سی‌ام دی ماه اکرانش آغاز شده و بعد از حدود یک ماه فروشی حدود ۱۷۰ میلیون تومان داشته است. فیلم درباره خواهر و برادری به نام‌های ساینا و سینا است که پدر و مادرشان را با رفتار‌های ناشایست و نادرست اذیت می‌کنند و در ادامه داستان درگیر ماجراهایی می‌شوند. علیرضا خمسه، سیما تیرانداز، توفان مهردادیان و مهدی احمدی به عنوان بازیگر در این اثر حضور دارند.

تحریک بازار سینما

تحریک بازار سینما