یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

عقب‌ماندن پیش‌بینی‌ها از انتظارات
دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۳۰ واحدی (۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. روز گذشته شاهد عرضه سنگین سهامی بودیم که پیش از این با رشد چشمگیری همراه شدند. برای مثال اکثر نمادهای گروه خودرویی که بازدهی ۵۹ درصدی را از ابتدای بهمن ثبت کرده بودند، روز گذشته با افت همراه شدند. تقویت انتظارات نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها عامل رشد بازار سهام بود، اما انتشار پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها این امر را از لحاظ کمی به سنجش گذاشته است. به این ترتیب کمتر بودن رشد سودهای پیش‌بینی شده نسبت به انتظارات، سهامداران را به سمت فروش سوق داد. در نتیجه برای حفظ نقدینگی در بازار اقداماتی از قبیل گسترش عرضی بازار سهام مانند عرضه‌های اولیه یا توسعه بازار بدهی می‌تواندمد نظر قرار گیرد.

بازار ارز

فضای خرسی در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۵ تومان معامله شد. علاوه بر تزریق درهم در بازار امارات، سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نبود دلیل برای افزایش نرخ ارز، نگاه‌ها به دلار را خرسی (انتظار کاهشی) کرد. فعالان کف بازار ارز معتقدند این وضعیت حداقل تا زمان انتخابات مجلس ادامه خواهد یافت و احتمالا رویکردهای اقتصادی-سیاسی مجلس دهم بر بازار ارز نیز اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، جذابیت بازارهای رقیب نظیر بورس و سکه همچنان فعالیت سفته‌بازی در بازار ارز را محدود کرده است. به هر حال، تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی، پایین ماندن قیمت نفت و عدم رشد نرخ دلار متناسب با تورم داخلی عواملی هستند که در برابر افت بیشتر نرخ ارز مقاومت نشان می‌دهند. باید دید رقابت عوامل بنیادی با انتظارات، نوسانات نرخ ارز را چگونه رقم می‌زند.

بازار سکه

رشدهای با احتیاط در بازار سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افزایش چهار هزار تومانی به قیمت ۹۹۰ هزار تومان معامله شد. در شرایطی که دلار افت ۳۵ تومانی را تجربه کرد، رشد حدود ۲۰ دلاری اونس طلا نسبت به قیمت پنج شنبه توانست رشد سکه را رقم بزند. این در حالی است که همچنان حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را شاهد هستیم. به‌طوری که حتی این حباب نسبت به هفته‌های گذشته بزرگتر شده است. این مساله نشان می‌دهد از طرفی معامله‌گران سکه نسبت به پایداری قیمت‌های فعلی اونس چندان اطمینان ندارند و از سوی دیگر، تقاضا در بازار سکه زیاد نیست. در این شرایط، انتظار می‌رود با نزدیک شدن به عید نوروز، متقاضیان بازار سکه افزایش یابند و مشابه سنت همیشه، به تدریج قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک شود.