نویسنده: Lydia Dishman
مترجم: مریم رضایی
منبع: Fast Company
دنیای کار به سرعت در حال تغییر است و همراه با آن رویکرد کارمندان نسبت به شغل قابل قبولشان نیز تغییر می‌کند. خیلی از افراد این روزها اخراج خود از محل کار قبلی را مخفی می‌کنند یا در قراردادهای خود به اینکه یک پروفایل شبکه اجتماعی حرفه‌ای ندارند، اشاره‌ای نمی‌کنند. گروه تحقیقاتی لینکداین در نظرسنجی جدید خود موسوم به New Norms از ۱۵ هزار و ۷۵ کارمند تمام وقت بین ۱۸ تا ۶۶ ساله در ۱۹ کشور، این رویکردهای نوظهور در مورد کار را مورد تمرکز قرار داده است. این نظرسنجی نحوه به اشتراک‌گذاری عقاید کارکنان حرفه‌ای تمام وقت، گذشته کاری و ظاهر آنها در محیط کار را به عنوان ابزارهایی که برندهای حرفه‌ای کارمندان را در اینترنت و در محل کار شکل می‌دهد، به نمایش می‌گذارد.
گفتن واقعیت در کار

تنها ۸/ ۴۶ درصد کل کارمندانی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند گفته‌اند که در صورت اخراج شدن از محل کار قبلی خود، این موضوع را با صداقت عنوان می‌کنند. ۱۲ درصد از کارمندان تمام وقت نیز گفته‌اند اگر اخراج شده باشند، این موضوع را در رزومه یا پروفایل‌های لینکداین خود عنوان نمی‌کنند. میزان صداقت کارمندان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ۵۶ درصد کارمندان آمریکایی گفته‌اند که اگر از کاری اخراج شوند، تلاش می‌کنند این موضوع را پنهان کنند. این موضوع بین آمریکایی‌های ۲۵ تا ۳۴ ساله بیشتر است، به طوری که ۷۰ درصد کارمندان این دامنه سنی گفته‌اند در مورد سابقه اخراج خود صداقت نخواهند نداشت. در برزیل، اکثر کارمندان (۷/ ۶۹ درصد) در مورد مساله اخراج خود کاملا شفاف رفتار می‌کنند، در حالی که این رقم در هنگ‌کنگ تنها ۱/ ۲۴ درصد است.

اشتراک در شغل

می‌دانیم که حمایت یک دوست نزدیک در محیط کار می‌تواند به بهره‌وری بیشتر ما کمک کند، اما توانایی حمایت از موفقیت‌های دیگران در محیط کار نیز برای بسیاری از افراد انگیزه‌بخش است. بیش از ۲۶ درصد کارمندان در سطح جهان گفته‌اند گفت‌وگو با همکاران در مورد موفقیت‌ها به آنها انگیزه می‌دهد. این در حالی است که تنها ۵/ ۷ درصد کارمندان چنین گفت‌وگویی را آزاردهنده دانسته‌اند. به اشتراک‌گذاری اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی ظاهرا این روند را دنبال می‌کند. یک چهارم کارمندان در سطح دنیا گفته‌اند که صحبت کردن در مورد پیشرفت‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی برایشان راحت‌تر است. این موضوع هم در کشورهای مختلف روند بسیار متفاوتی دارد. به عنوان مثال، اکثر ژاپنی‌ها (۷۴ درصد) به عمومی کردن کارهای خود در رسانه‌های اجتماعی اعتقاد دارند، در حالی که این تعداد در هند تنها ۷/ ۱۰ درصد است. به طور کلی، ۱۶ درصد افراد در کل دنیا احساس می‌کنند به اشتراک‌گذاری عقاید کاریشان در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد. از هر ۱۰ کارمند یک نفر معتقد است وقتی نظرات کاری خود را در کانال‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، همکارانش احترام بیشتری برای او قائل هستند.

اظهار نظر علنی
هرچقدر سابقه کاری داشته باشید، با این حس آشنا هستید که اکثر افراد دوست دارند علیه رئیس‌شان یا کارمندی که فکر می‌کنند کار اشتباهی انجام می‌دهد، صحبت کنند. بیشتر ما از ترس اینکه با عکس‌العمل‌های تند مواجه شویم، از بیان نظرات خودمان امتناع می‌کنیم؛ البته گاهی اوقات سکوت کردن ممکن است بهترین اقدام باشد. سن و تجربه این رویکرد افراد را تغییر می‌دهد و هر چه سن کارمندان بیشتر باشد، تمایل آنها به ابراز نظر علنی بیشتر می‌شود. در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، ۸/ ۵۷ درصد افراد معمولا با همه چیز موافق هستند و اظهار نظر علنی نمی‌کنند. با این حال، نظرسنجی New Norms نشان داده بیش از نیمی از کل شرکت‌کنندگان (۵۶ درصد)، با اظهار نظر علنی و به اشتراک‌گذاری عقاید، همکاران خود را به چالش می‌کشند و ۸/ ۵۳ درصد نیز این کار را در مورد رئیس خود انجام می‌دهند که البته در ابتدای سابقه کاری خود چنین کاری نمی‌کردند. همچنین این نظرسنجی دریافته که افراد هنوز به ایده لباس متناسب با شغلی که می‌خواهند معتقدند. نزدیک به ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند طوری لباس می‌پوشند که در محیط کار اثرگذار باشند. تنها درصد اندکی از افراد (۹/ ۱۱ درصد) گفته‌‌اند که کارمندان بدون پروفایل لینکدین را استخدام نمی‌کنند. تعجبی ندارد که پروفایل‌های حرفه‌ای طبق سه مولفه زیر رتبه‌بندی می‌شوند:

۱) تجربه کاری (۴/ ۵۶ درصد)
2) سوابق تحصیلی (6/ 28 درصد)
۳) تجربه کار داوطلبانه (۶/ ۱۶ درصد)
یک سوم کارمندان در کل دنیا با این موضوع موافقند که اگر از شغلی راضی نیستند بهتر است در همان ماه اول آن را ترک کنند، در حالی که دو سوم آنها معتقدند بهتر است یک سال صبر کنند تا این اقدام تاثیر منفی بر سابقه شغلی آنها نداشته باشد.