یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

غلبه هیجان بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 353 واحدی (5/ 0 درصدی) در 77 هزار و 588 واحدی متوقف شد. روز گذشته نیز شاهد لیدرمحوری گروه خودرویی بودیم. اما این بار نوسانات لیدرها در جهت صعود، رشد شاخص را رقم زد. انتظارات برای رشد سودآوری شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ سود، رشد 26 درصدی شاخص را از ابتدای زمستان به همراه داشت. اما عدم تناسب رشد انتظارات با پیش‌بینی سود شرکت‌ها انتظار تعدیل شاخص را به وجود آورده است. به نظر می‌رسد نوسانات بازار بیش از آنکه ناشی از عوامل بنیادین باشد، بر اساس رفتارهای هیجانی و صف‌نشینی است. این عامل در کنار تثبیت قیمت‌های پایین جهانی کالاها نگرانی‌هایی برای عدم پایداری رشد شاخص به وجود آورده است. با وجود این چشم‌انداز روشن اقتصاد داخلی همچنین کاهش نرخ سود بانکی بازگشت به رکود را دور از انتظار کرده است.



حبس بازه‌ای دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۵ تومانی به نرخ ۳۴۷۰ تومان معامله شد. روز دوشنبه نرخ دلار ابتدای روز را با روند صعودی آغاز کرد و با رسیدن به ۳۴۹۰ تومان تغییر مسیر داد. امری که در ادامه افت نرخ دلار را رقم زد. به نظر می‌رسد همچنان نرخ دلار در مسیر نزولی با حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی و در مسیر صعودی با مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی روبه‌رو‌ است. فضای روانی ایجاد شده ناشی از انتظارات برای یکسان‌سازی نرخ ارز در کنار فضای سیاسی انتخابات عوامل فشار بر نرخ دلار هستند. اما قیمت‌های پایین نفت با تضعیف سمت عرضه (با کاهش درآمدهای ارزی) و بالا بودن ارزش دلار در سطح جهانی همچنان عوامل بنیادین حمایت از نرخ دلار هستند. همچنان با نزدیک شدن به بزنگاه سیاسی انتخابات مجلس، انتظار می‌رود حبس بازه‌ای دلار را در روزهای آتی شاهد باشیم.





تخلیه حباب سکه با خوش‌بینی به اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۲ هزار تومانی به قیمت ۹۷۸ هزار تومان معامله شد. افت قیمت اونس طلای جهانی و نوسانات محدود نرخ دلار، قیمت سکه را با افت همراه کرد. روز گذشته شاهد افت ۲۰ دلاری قیمت اونس طلای جهانی با حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های ریسک‌پذیرتر بودیم. اما همچنان نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری را به وجود آورده است. بنابراین تقویت خوش‌بینی نسبت به حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس، کم‌واکنشی قیمت سکه را به همراه داشت. امری که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را تخلیه کرد و به سطح ۳ هزار تومان رساند. در بازار داخلی نیز همچنان شاهد نوسانات نرخ دلار بین ۳۴۵۰ تومان و ۳۵۰۰ تومان هستیم؛ موضوعی که انتظار معامله‌گران سکه نسبت به حمایت نرخ دلار را کمرنگ کرده است.




حمایت سطح 1200 دلاری از اونس

دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۶ دلار معامله ‌شد. تقویت احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو با نرخ تورم آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌ها، همچنین رسیدن نسبت پوند به دلار به کمترین میزان در یک سال گذشته عامل رشد شاخص دلار (فشار بر اونس) است. همچنین تداوم رشد بازارهای سهام، حرکت معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک را رقم زد. تحلیلگران رشد بازارهای سهام را به دلیل بازگشت از کف ۵/ ۲ ساله این بازارها می‌دانند و نه به دلیل عوامل بنیادین. کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آلمان، فرانسه و حوزه اروپا به گزارش موسسه Markit چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی را منعکس می‌کند؛ امری که می‌تواند تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد. بنابراین، چشم‌انداز اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس را رقم زده است.



مقاومت «تسه»ها در برابر نرخ سود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 85 هزار و 471 تومان معامله شدند. با توجه به رابطه نرخ سود و قیمت «تسه»ها، اوراق در برابر رشد مقاومت می‌کنند. وام جدید به اوراق قدیمی تعلق نمی‌گیرد، امری که قیمت اوراق جدید را بالاتر از اوراق پیشین قرار داده است. اما امکان ترکیب بخشی از وام با اوراق پیشین، قیمت این اوراق را به هم نزدیک کرده است. هم اکنون میانگین قیمت اوراق جدید 88 هزار و 250 تومان است و نرخ سود در صورت ترکیب به 6/ 23 درصد کاهش یافته است. افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام و ثبات نسبی قیمت مسکن عامل حمایت از «تسه»ها است. اما همچنان با نزدیک شدن نرخ سود به 24 درصد، شاهد مقاومت قیمت «تسه»ها هستیم. می‌توان با تقویت سمت عرضه مانع از رشد پرشتاب قیمت شد.



رشد نفت با موج خوش‌بینی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۳۰ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها در مورد احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی همچنین رشد بازارهای سهام عامل افزایش قیمت نفت است. نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تا ابتدای مارس مذاکرات میان صادرکنندگان بزرگ نفتی به نتیجه خواهد رسید. این عامل در کنار فضای روانی ناشی از رشد بازارهای سهام، عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنین تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۰۹ قرار گرفته است؛ امری که به دلیل فشار قیمت‌های پایین نفت بر تولیدکنندگان، چشم‌انداز کاهش تولیدات شیل را می‌دهد. در همین زمینه، گلدمن ساکس پیش‌بینی کاهش ۴۴۵ هزار بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۶ را کرده است. با این وجود فشار سمت تقاضا به ویژه کاهش تقاضای چین در کنار عرضه قدرتمند همچنان چشم‌انداز کوتاه‌مدت نفت را تیره کرده است.