یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

سیگنال خبرهای مثبت به بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۲۴ واحدی (۴۲/ ۰ درصدی) همراه شد. رفع تحریم‌ها و چشم انداز کاهش نرخ سود بانکی، رشد ۸/ ۲۶ درصدی شاخص را از ابتدای دی رقم زده است. خوش بینی‌های موجود در بازار را می‌توان در واکنش بازار به اخبار مثبت دید. در این مورد می‌توان به رشد نماد‌های خودرویی با اخبار مربوط به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های این بخش اشاره کرد؛ امری که افزایش تقاضای این سهام را بدون تغییر شرایط بنیادین رقم زده است. همچنین در شرایط رکودی شاهد بی واکنشی بازار نسبت به رشد قیمت جهانی کالاها بودیم. اما شرایط فعلی در کنار کاهش انتظارات برای افت بیشتر قیمت جهانی کالاها، استقبال از نمادهای گروه فلزات اساسی را به همراه داشته است. با وجود این خوش بینی‌ها اما عدم تناسب رشد سودآوری شرکت‌ها با انتظارات به وجود آمده می‌تواند پایداری رشد شاخص را در ابهام بگذارد.

بازار ارز

کمترین نرخ دلار از مهر
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی به نرخ ۳۴۴۰ تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و به تبع آن قیمت سکه در بازارهای داخلی یکی از عوامل فشار بر نرخ دلار است. با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، افزایش قیمت سکه معامله‌گران ارز را به سمت سکه سوق داد. همچنین ارزش ارز در مناطق مرزی ایران با عراق و افغانستان کمتر است. این عامل در کنار کاهش نرخ درهم در دبی با کاهش تقاضای آربیتراژی ارز عامل دیگر فشار بر دلار بود. شواهد نیز نشان می‌دهد با نزدیک شدن به عید نوروز، سمت عرضه تقویت می‌شود. این ۴ عامل نرخ ارز را به کمترین میزان از ۶مهر رسانده است. همچنان تقویت ارزش دلار در سطح جهانی و افت ارزش ریال با تورم بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۳ هزار تومان معامله شد. با وجود افت ۲۰ تومانی نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در هفته اخیر شاهد رشد ۳ درصدی قیمت اونس طلای جهانی بودیم. همچنان چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی با وجود تقویت ریسک پذیری معامله‌گران در بازارهای جهانی (رشد بازارهای سهام) حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری اونس را به وجود آورده است. امری که معامله‌گران سکه را نسبت به اونس خوش بین کرده است. بنابراین با وجود عدم حمایت نرخ دلار از سکه، قیمت سکه به بیشترین میزان از ۱۵ بهمن ۹۳ رسیده است. امری که باعث تخلیه اندک حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. اما همچنان روند مبهم نرخ دلار، عامل تداوم حباب منفی سکه در ۲ ماه اخیر است.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی
هر اونس طلای جهانی با رشد ۳ درصدی همراه شد و پس از دو هفته نزول، اولین هفته رشد را ثبت کرد. چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. روز جمعه نیز با وجود انتشار آمار اشتغال آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌ها، شوک شدیدی به اونس وارد نشد. با وجود تثبیت نرخ بیکاری در ۹/ ۴ درصد (هدف فدرال رزرو) اما نرخ رشد دستمزدها منفی شد. امری که سیگنالی از وضعیت نامناسب اقتصادی است. عاملی که می‌تواند روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تدریجی کند. پیش از این نیز باوجود رشد بازارهای سهام، همچنان اونس حمایت می‌شد. نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی چین را به همراه داشت و این کشور نرخ رشد اقتصادی هدف را کاهش داد. انتظار می‌رود بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز در نشست هفته جاری تشدید سیاست‌های انبساطی را تصویب کند.

بازار اوراق مسکن

ثبات نرخ سود «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۲/ ۴ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به زمان انقضای «تسه۹۲۱۲» عامل فشار بر این اوراق است. سایر نمادهای پیشین با اندکی رشد همراه شدند. اما وام جدید به اوراق جدید تعلق می‌گیرد که به دلیل مقاومت در برابر نرخ سود، این اوراق با افت همراه شدند. میانگین قیمت اوراق جدید هم اکنون ۸۵ هزار و ۶۰۰ تومان است. امکان ترکیب اوراق جدید با اوراق پیشین قیمت این اوراق را به هم نزدیک کرده است. نرخ سود نیز ۵/ ۲۳ درصد است. با وجود بالا بودن نرخ سود، ثبات نسبی قیمت مسکن و تقویت قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها در شرایط کنونی است. همچنین شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام خانه اولی‌ها از طریق اوراق تا ۱۰۰ میلیون تومان را تصویب کرد. عاملی که می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را تشدید کند.

بازار نفت

سومین رشد هفتگی نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۹ درصدی همراه شد. سیگنال‌های کاهش تولیدات شیل و تصویر مناسب اقتصاد آمریکا (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت) با آمار اشتغال این کشور قیمت نفت را به بالاترین سطح در دو ماه گذشته (۹۲/ ۳۵ دلار) رساند. همچنین خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی رشد ۲۲درصدی قیمت نفت را طی ۳‌هفته اخیر رقم زده است. گزارش بیکرهیوز نیز از کاهش ۸ موردی تعداد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته متوالی عامل حمایت از نفت شد. امری که در کنار کاهش تولیدات نفت آمریکا برای ۶ هفته متوالی خوش‌بینی‌ها نسبت به کاهش تولیدات شیل را تقویت کرده است. با این وجود ذخایر موجودی نفت آمریکا در بیشترین میزان از ۱۹۳۰ قرار دارد. همچنان کاهش شتاب رشد تقاضا، افزایش صادرات ایران و حجم بالای ذخایر نفت فشار عوامل بنیادین بر نفت را نشان می‌دهد.