گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: روز گذشته نخستین نشست هم‌اندیشی فرابورس ایران برگزار شد. در این نشست که در آن فعالان بازار پایه حضور داشتند، پیشنهادهایی ارائه شد که در این میان می‌توان به حذف سفارش‌گیری 24 ساعته در بازار پایه و ایجاد دسترسی بازار برای معامله‌گران آنلاین اشاره کرد. علاوه بر این تفکیک تارنمای بازار پایه از سایر بازارها از جمله مواردی بود که حاضران در نشست مذکور به بحث و گفت‌وگو درخصوص آن پرداختند. بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران ضمن تشریح پیشنهادهای فعالان بازار پایه به منظور بهبود روند معاملات این بازار، از آغاز بررسی این پیشنهادها در فرابورس ایران در فاز اول خبر داد و با اشاره به اینکه از برآیند نظر شرکت‌کنندگان در نخستین نشست هم‌اندیشی با فعالان بازار پایه چند پیشنهاد کلی استخراج شده است، گفت: یکی از محورهای پیشنهادی این است که سفارش‌گیری 24 ساعته در بازار پایه حذف و همانند سایر بازارها انجام شود. وی حذف تایید ناظر برای انجام هر معامله و انجام معاملات به‌صورت خودکار را دیگر پیشنهاد مطرح شده، عنوان کرد و افزود: مساله بعدی، ایجاد دسترسی بازار برای معامله‌گران آنلاین بود. محسنی در مورد پیشنهاد دسته‌بندی شرکت‌های بازار پایه گفت: بر اساس این پیشنهاد، شرکت‌های حاضر در بازار پایه در 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند، به این صورت که گروه اول مختص بورس‌ها و نهادهای مالی بوده و بر اساس مکانیزم فعلی بازار پایه توافقی فعالیت می‌کند و سایر شرکت‌ها به تناسب میزان شفافیت مالی و نقد‌شوندگی در گروه دوم و سوم قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه در گروه دوم که شامل شرکت‌های شفاف‌تر است، معاملات همه روزه به‌صورت پیوسته و عادی و با دامنه نوسان 5 درصد صورت می‌گیرد، بیان کرد: نحوه معاملات شرکت‌های گروه سوم نیز مشابه گروه دوم است، با این تفاوت که این شرکت‌ها تنها دو روز در هفته امکان معامله دارند. به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران، تفکیک تارنمای بازار پایه از سایر بازارها از جمله موارد مورد نظر بود که طی آن اطلاعات کامل شرکت‌های این بازار به‌طور مجزا به نمایش در خواهد آمد.

تسه‌ها سبز شدند

طی معاملات روز گذشته اکثر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن افزایش قیمت را تجربه کردند به‌طوری که در این میان بیشترین رشد قیمت به میزان ۴۹/ ۲ درصد در نماد امتیاز تسهیلات مسکن مهرماه۹۴ رخ داد. بر این اساس در این روز هر برگه از این اوراق در محدوده ۷۴۰ تا ۸۷۰ هزار ریال معامله شد تا به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۵/ ۲۳ درصد باقی بماند.


تداوم رشد قیمت اسناد خزانه اسلامی

علاوه بر این روز گذشته روند افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی تداوم پیدا کرد تا این اوراق در محدوده قیمتی 850 تا 995 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بر این اساس روز گذشته در مجموع 241 هزار و 18 ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش 216 میلیارد ریال در تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد که طی آن نمادهای «اخزا۱»، «اخزا۲»، «اخزا3»، «اخزا۴» و «اخزا5» به ترتیب با رشد قیمتی 27/ 0، 61/ 0، 19/ 0، 76/ 0 و 23/ 0 درصدی همراه شدند تا نرخ سود موثر این اوراق تا تاریخ سررسید به ترتیب 2/ 28، 6/ 23، 3/ 24، 3/ 23 و 7/ 24 درصد شده و نرخ سود معادل بانکی اوراق مزبور نیز به میزان 9/ 24، 4/ 22، 2/ 23، 6/ 22 و 9/ 23 درصد ثبت شود.

دیروز همچنین فرابورس ایران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت اعتباری کوثر مرکزی در نماد وکوثر1 پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و نمادهای معاملاتی اوراق ‏مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق و نماد معاملاتی اوراق ‏اجاره شرکت واسط مالی شهریور یکم پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بود و مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت ‏پخش البرز به پایان رسید.‏ طی معاملات روز گذشته فرابورس ایران در بین سه نماد گروه رایانه، همکاران سیستم با رشد قیمتی 66/ 0 درصدی همراه شد و دو نماد دیگر افرانت و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معاملات روز گذشته را به ترتیب با افت قیمت 04/ 0 و 72/ 4 درصدی پشت سر گذاشتند که بیشترین حجم معاملات با معامله یک میلیون و 393 هزار سهم به ارزش بیش از 635 میلیارد ریال به توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اختصاص پیدا کرد. در گروه انبوه‌سازی نیز بیشتر نمادها سبزپوش بودند. بر این اساس در این گروه به ترتیب نماد شرکت‌های س. توسعه و عمران استان کرمان، عمران و توسعه شاهد، آ.س.پ و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود بیشترین افزایش قیمت را داشتند و سرمایه‌گذاری مسکن تهران با بیشترین افت قیمتی معادل 84/ 3درصد مواجه شد.

در گروه اوراق تامین مالی اما بیشترین حجم معامله به نماد اوراق مشارکت شهرداری شیراز رسید تا اولین روز معاملاتی هفته را با معامله 200 هزار سهم به ارزش 201 میلیارد و 529 هزار ریال به پایان ببرد، اما در مجموع معاملات این نماد که تماما توسط حقوقی‌ها انجام شد با رشد 76/ 0 درصدی همراه شد. در این گروه نماد مشارکت میدکو ماهانه 20 درصد (ومدکو1) بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با قیمت یک میلیون و 11هزار ریال معاملات خود را پایان داد. گروه بانکی نیز روز گذشته شاهد نمادهای تماما سبزپوش بود. بر این اساس نماد بانک دی معاملات روز گذشته را با رشد قیمتی 05/ 4 درصدی به پایان برد تا قیمت پایانی این بانک به 1774ریال برسد. در گروه محصولات شیمیایی اما بیشتر نمادها با افت قیمت روبه‌رو‌ شدند تا به ترتیب نمادهای گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول2)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، شرکت پتروشیمی خراسان و پتروشیمی مارون به ترتیب با افت قیمتی 88/ 3، 1/ 1، 33/ 0 و 13/ 0درصدی مواجه شوند. بیشترین حجم معاملات این گروه نیز با معامله بیش از 53 میلیون سهم به نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان رسید.

اما روز گذشته در گروه قند و شکر کام سهامداران تلخ شد و در پایان معاملات این روز نماد هر دو شرکت این گروه قرمز شد. بر این اساس نماد شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام (قجام) به ترتیب با افت 29/ 4 و 32/ 4 درصدی معاملات خود را به پایان رساندند. گروه فلزات اساسی نیز در این روز 5 نماد مثبت داشت. بر این اساس در این گروه به ترتیب نمادهای معدنی کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا، شرکت آهن و فولاد ارفع و صنعت روی زنگان سبزترین نمادهای گروه بودند و بیشترین ارزش معاملات این گروه با معامله 9 میلیارد و 945میلیون ریال به صنایع فولاد آلیاژی یزد رسید.