گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با اتکا به رشد قیمتی سهام دو گروه پالایشگاهی و خودرویی با جهش شاخص مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به اقبال به گروه خودرویی و همچنین رشد بهای نفت در بازار جهانی شاهد تمرکز توجه‌ها به سوی دو گروه پالایشی و خودرویی بود. در ابتدای بازار دیروز گروه بهمن با آگهی سهامدار عمده مبنی بر واگذاری بلوک مدیریتی این شرکت مواجه بودند. گروه بهمن درحالی هفته آینده مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه 97 درصدی را برگزار خواهد کرد که با رویداد مهم دیگری نیز مواجه خواهد بود که مربوط به عرضه 62 درصد سهام سه مالک اصلی است. شرکت افق نیلی خلیج فارس در نظر دارد سهام سه مالک اصلی و 62 درصدی گروه بهمن را به قیمت پایه 7/ 13 هزار میلیارد تومان واگذار کند.

مهلت حضور در این مزایده مهم تا پنج‌شنبه ۲۰ اسفند تعیین شده و قرار است شنبه ۲۴ اسفند و دو روز قبل از برگزاری مجمع فوق‌العاده، پاکت‌های مزایده بازگشایی شود. انتظار می‌رود این بلوک در میان مالکان فعلی و قبلی گروه بهمن دست به دست شود که عمده تاثیر آن در بانک مهر و تحقق سود این شرکت متجلی خواهد شد. در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل سایپا با تکذیب شایعه تغییر مدیریتی و اعلام انجام مهندسی مالی در این شرکت، به سهامداران وعده داد تا پایان امسال منتظر وضعیت مناسب این شرکت باشند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین با بیان اینکه مذاکرات با رنو برای شراکت به‌صورت «جوینت ونچر» است، گفت: موضوع خرید پارس‌خودرو از سوی رنو مطرح نیست. در بازار دیروز، قائم‌مقام پارس خودرو به ۷ ابهام سازمان بورس درباره پیش بینی سود ۹۵ و افزایش سرمایه پاسخ داد تا نماد این شرکت با اعلام آمار تولید و فروش ۱۱ماهه، آماده بازگشایی شود.

دیروز همچنین ایران خودرو دیزل در حالی با صف خرید همراه بود که نماد این شرکت آخر این هفته برای برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بسته می‌شود. دیروز همچنین گروه ایران خودرو شاهد اعلام فروش ۶۸درصد سهام محورسازان بود. در بازار دیروز، گروه الکتریکی نماد پارس الکتریک شاهد معامله بلوک ۸۳/ ۱۴ درصدی این شرکت بود این بلوک را دیروز سرمایه‌گذاری ملی در قیمت پایه و نقد به ارزش ۷/ ۴۶ میلیارد تومان به تامین اجتماعی واگذار کرد. در نماد مخابرات این شرکت برای آخرین روز کاری سال دو مجمع افزایش سرمایه و انتخاب هیات مدیره برنامه‌ریزی کرده است. شرکت مخابرات درحالی هنوز مجوز افزایش سرمایه ۳۱ درصدی را از سازمان بورس دریافت نکرده که در آخرین روز کاری سال جاری دو مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه و مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برگزار می‌کند. در گروه بانکی اعلام معارفه نیروگاه دماوند موجب صف خرید بانک دی شد. شرکت نیروگاه دماوند امروز معارفه می‌شود. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که در بازار شایعاتی در مورد احتمال عرضه اولیه این شرکت بزرگ پیش از پایان سال جاری شنیده می‌شود.