گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته خود را با افت ۷۸/ ۳ واحدی (معادل ۴۵/ ۰ درصد) به پایان رساند و آیفکس در عدد ۱۱/ ۸۲۷ واحد ایستاد تا به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای اسفند ماه تاکنون یک درصد شود. این در شرایطی بود که در ابتدای معاملات جهش قابل‌توجهی در شاخص فرابورس تجربه شد و این شاخص تا ۸۳۴ واحد پیش رفت.

در بازار روز گذشته، بیشترین تاثیر در سقوط شاخص فرابورس در اختیار نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان جنوب، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت شیراز و نفت پاسارگاد بود و در مقابل نماد شرکت‌های اعتباری کوثر مرکزی و بانک دی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند. همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه نماد شرکت‌های اعتباری کوثر مرکزی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، صنعت روی زنگان و بانک دی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند و در آن‌سوی بازار نمادهای شرکت‌های صنایع غذایی مینو شرق، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و شیر پاستوریزه پگاه فارس با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند.

نگاهی به صف‌های خرید و فروش در فرابورس روز گذشته نشان می‌دهد طولانی‌ترین صف‌های خرید به ترتیب در نماد اجاره دانا پتروریگ کیش، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان و اوراق مشارکت گل‌گهر تشکیل شد. در سمت دیگر، نماد شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، اجاره پتروریگ سه ماهه ۲۰ درصد و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا سنگین‌ترین صف‌های فروش را به خود دیدند.

همچنین نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان از کاهش قیمت این اوراق در تمامی نمادها داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۲۲ تا ۸۵۳ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد تسه ۹۴۰۷ به میزان ۸۲/ ۱ درصد رخ داد تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۵/ ۲۳ درصد باقی بماند. علاوه بر این روز گذشته روند افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی تداوم پیدا کرد تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵۵ تا ۹۹۴ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بر این اساس روز گذشته در مجموع ۶۸۸ هزار و ۱۹۱ ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش ۶۱۲ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال در تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد.

روزی قرمز در فرابورس ایران