نویسنده: Karen Naumann
مترجم: مریم رضایی
منبع: Huffington Post
اخیرا با کارمندان زیادی در سنین مختلف گفت‌وگو کرده‌ام و نکته مشترکی را در مورد همه آنها دریافتم؛ همه آنها به طریقی از شغلی که انتخاب کرده بودند، ناراضی بودند و آرزو می‌کردند کار متفاوتی داشتند، اما خودشان هم نمی‌دانستند به جای شغلی که داشتند، چه می‌خواهند. به هر حال، حدس من این است که همه ما هر از گاهی وضعیت فعلی زندگی خود را زیر سوال می‌بریم تا احساس امنیت کنیم و این اتفاق زمانی می‌افتد که وضعیت روحی خوبی نداریم یا در یک فاز تحول به‌سر می‌بریم اما اگر عدم رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل فعلی همچنان باقی بماند، ممکن است بخواهید در مورد آن تجدید‌نظر کنید.

به‌عنوان یک مشاور شغلی، همیشه به مراجعه‌کنندگانم می‌گویم چهار فاکتور وجود دارد که تعیین‌کننده رضایت آنها از شغل آینده‌شان است؛ مهارت‌ها، علایق، شخصیت و ارزش‌ها. اگر یکی از آنها در هماهنگی با بقیه نباشد، احساس خودرویی را خواهند داشت که بنزین تمام می‌کند. اگر در این مرحله از زندگی هستید که باید به‌صورت اضطراری توقفی در پمپ بنزین داشته باشید تا انگیزه و رضایت خود را سوخت‌گیری مجدد کنید، شاید نیاز داشته باشید با یک مشاور در مورد شغل‌تان صحبت کنید. ابزارهایی که در اینجا معرفی می‌کنم تنها نمونه‌هایی هستند که در گذشته با آنها کار کرده‌ام و در ارائه دیدگاه‌های جدید موثر بوده‌اند. این ۵ ابزار به شما کمک می‌کنند در مورد شغل فعلی خود تجدید نظر کنید:


۱) شخصیت: با وظایف جدید چگونه برخورد می‌کنید؟ آیا جلسات تیمی بی‌فایده هستند یا انرژی بخش؟ شاخص تیپ شخصیتی میرز-بریگز (Myers-Briggs) کمک می‌کند خودتان را بهتر بشناسید. این تست بر مبنای تئوری کارل جانگ در مورد تیپ‌های شخصیتی است و نحوه تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط با دیگران و دیدگاه شما نسبت به دنیا را بررسی می‌کند. بعد از پاسخگویی به بیش از 70 سوال، یک کد چهار حرفی دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد مرکز توجه شما کجا است (درون‌گرایی در برابر برون‌گرایی)، چگونه اطلاعات را از بیرون دریافت می‌کنید (ادراک در برابر شهود)، نحوه تصمیم‌گیری (تفکر در برابر احساس) و نحوه برخورد با زندگی (قضاوت در برابر مشاهده) شما چگونه است. هیچ نوع تیپ شخصیتی بد یا خوبی وجود ندارد و هر انسانی منحصر به‌فرد و بیش از آن پیچیده است. MBTI تنها به اولویت دادن مربوط است. من اطمینان دارم اگرچه راست‌دست هستید، اما می‌توانید اسمتان را با دست چپ هم بنویسید؛ این کار ممکن است به اندازه نوشتن با دست راست راحت و آسان نباشد، اما امکان‌پذیر است.


2) علایق: معمولا از مراجعه‌کنندگان می‌پرسم از انجام چه کاری لذت می‌برند. اما تاکنون بیشتر آنها به جای کارهای مورد علاقه در مورد کاری که خوب انجام می‌دهند، پاسخ داده‌اند. به همین دلیل معمولا خودم را برای آنها مثال می‌زنم: من کار با کامپیوتر را خیلی خوب انجام می‌دهم، اما لزوما از کارهای کامپیوتری لذت نمی‌برم و دوست ندارم به‌طور تخصصی در حوزه IT کار کنم. انجام دادن خوب یک کار صرفا به این معنا نیست که تمام عمر باید در آن حوزه کار کنید. متاسفانه بسیاری از افراد از اینکه به شغل رویایی خود نزدیک شوند خجالت می‌کشند، چون به سادگی فکر می‌کنند مهارت‌ها یا توانایی لازم برای انجام آن کار را ندارند. ارزیابی رغبت‌سنجی STRONG به شما کمک می‌کند سه حوزه علاقه خود را شناسایی کنید. این ارزیابی بر «تئوری انتخاب شغلی جان هولاند» مبتنی است و بین شش حوزه تمایز قائل می‌شود: واقع‌گرایانه، تحقیقی، هنری، اجتماعی، بنگاهی و قراردادی. این حوزه‌ها به شکل یک شش‌ضلعی مرتب شده‌اند و سه انتخاب اول شما در این شش ضلعی معمولا در کنار هم قرار می‌گیرند. وقتی سه حوزه علاقه اصلی خود که به «کد هولاند» هم گفته می‌شود را شناسایی کردید، یک مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند که شغل متناسب با علایق و شخصیت خود را کشف کنید.


۳) مهارت‌ها: مهارت‌ها همان توانایی‌ها و رفتارهای شما هستند که در طول زمان ایجاد یا کسب می‌شوند. من اطمینان دارم که همه افراد یکسری کارها را خوب انجام می‌دهند. مهارت‌ها بخش مهمی از شخصیت شما هستند، بنابراین کارهایی که از انجام آنها لذت می‌برید، همان کارهایی هستند که به خوبی انجام می‌دهید. آیا می‌دانستید سه نوع مهارت مختلف وجود دارد؟ این مهارت‌ها عبارتند از: مهار‌ت‌های فنی (مرتبط با شغل)، مهارت‌های خودمدیریتی (مثل مدیریت زمان) و مهارت‌های قابل انتقال (مثل مذاکره و توانایی برقراری ارتباط).


4) ارزش‌ها : ارزش‌های شما نقش مهمی در جست‌وجو و تصمیم‌گیری‌های شغلی شما ایفا می‌کنند. یک جدول ساده اولویت‌بندی ارزش‌ها به شما کمک می‌کند ۶ ارزش برتر خود را بشناسید، به‌عنوان مثال: شناخت، دستاورد، استقلال، حمایت، شرایط کار و غیره. همچنین مشاور شغلی زمینه‌هایی را کشف خواهد کرد که به شما کمک می‌کند ارزش‌های برتر و ارزش‌هایی را که از نظر خودتان اهمیت کمتری دارند، بشناسید. ارزش‌ها محرک رفتار و عاملان تعیین‌کننده بزرگی برای شادی و رضایت شغلی شما هستند و به همین دلیل کوتاه نیامدن بر سر ارزش‌ها به هر طریقی بسیار مهم است. بنابراین، اگر با ماموریت و رویکرد کارمند یا شرکت خود یا محصولی که ارائه می‌کنید موافق نیستید، احتمال اینکه از شغلی که دارید لذت نبرید زیاد است.


۵) شبکه‌سازی: بعد از اینکه دریافتید چه چیزی باعث حرکت «خودروی» شما می‌شود، احتمالا این بهترین ابزار برای یافتن شغل مناسب است. بسیاری از یافته‌ها نشان داده‌اند اکثر مشاغل این روزها از طریق شبکه‌سازی یافت می‌شوند. پایگاه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند لینکداین یا Xing می‌توانند بهترین دوستان شما در ایجاد شبکه و تحقیق در مورد افرادی باشد که در شغل مورد نظر شما فعالیت می‌کنند. مسیری که آنها طی کرده‌اند را دنبال کنید: در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اند؟ قبلا کجا کار کرده‌اند؟ چه مهارت‌هایی دارند؟ سپس پیامی برای آنها بفرستید و خودتان را کوتاه معرفی کنید و اطلاعات بگیرید. دوستانه رفتار کنید، علاقه‌مند باشید و مهم‌تر از همه: خودتان باشید.