یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شرایط تعادلی بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۵۶ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی شاهد تعادل نسبی در بازار هستیم. پیش از این رشد بازار با لیدرمحوری صنایع خودرویی صورت گرفت اما در ادامه این صنعت نسبت به بازار پیشی گرفت؛ به‌صورتی که شاخص این صنعت از ابتدای دی با رفع تحریم‌ها، رشد ۱۸۹ درصدی را ثبت کرد، درصورتی که شاخص کل در همین دوره با رشد ۵/ ۳۲ درصدی همراه شد. در روزهای اخیر با توجه به عدم حمایت عوامل بنیادین از رشد صنعت خودرو شاهد اصلاح قیمتی در این نمادها هستیم که می‌تواند بر فضای بازار تاثیر بگذارد. همچنین در روزهای اخیر رشد قیمت‌های جهانی کالاها متوقف شد، عاملی که می‌تواند بر صنایع کالایی فشار وارد کند. اما تداوم رشد نرخ دلار می‌تواند اثر افت قیمت جهانی کالاها را تا حدی جبران کند.

بازار ارز

تقابل مداخله و عوامل بنیادین بر ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۵۰۰ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار بود اما همچنان نرخ حواله درهم در کشورمان بالا است. با توجه به نرخ برابری دلار و درهم در بازار ارز داخلی، انتظار می‌رود عامل فوق از نرخ دلار حمایت کند. علاوه بر این با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی، ارزش ریال به‌صورت متناسب کاهش پیدا نکرد که این عوامل از نرخ دلار حمایت می‌کنند، اما همچنان مسوولان از جمله معاون اول رئیس‌جمهوری بر تسریع روند یکسان‌سازی نرخ ارز تاکید دارند. امری که در کنار افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند بر نرخ دلار فشار وارد آورد. با این وجود با حمایت عوامل بنیادین انتظار می‌رود سطح ۳۵۰۰ تومانی از نرخ دلار حمایت کند.

بازار سکه

بازگشت سکه به بهمن 93
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد. در شرایط کنونی خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت عوامل اثرگذار قیمت سکه را به بیشترین مقدار از ۱۵ بهمن ۹۳ رسانده است و قیمت بازاری سکه را بالاتر از ارزش ذاتی (حباب سکه) قرار داده است. چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی در کنار تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل حمایت از اونس است. به‌صورتی که اونس در ۳ ماه ابتدایی ۲۰۱۶ رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرد. همچنین با اینکه روند افزایشی نرخ ارز روز گذشته متوقف شد، اما عوامل بنیادین از نرخ ارز حمایت می‌کنند. با این وجود انتظار یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها همچنان احتیاط را میان معامله‌گران نگه داشته است. انتظار می‌رود شاهد مقاومت نرخ دلار در سطح ۳۵۰۰ تومانی باشیم.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد سه ماهه اونس در 30 سال
اونس طلای جهانی در ۳ ماه سال جاری با رشد ۳/ ۱۶ درصدی همراه شد. این بیشترین رشد سه ماهه اونس از سال ۱۹۸۶ است. تشدید نگرانی‌ها نسبت به کند شدن رشد اقتصاد جهانی حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن‌تر را رقم زد. بانک‌های مرکزی نیز با توجه به همین امر اقدام به تشدید سیاست‌های انبساطی کردند، اما همچنان نگاه اونس به فدرال رزرو است. رئیس این نهاد هفته گذشته با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهانی به ویژه چین، روند افزایش نرخ بهره را تدریجی اعلام کرد. امری که عامل حمایت از اونس شد. آمارها از جمله کاهش نرخ تورم نیز بر این امر تاکید دارد. آمار مهم اشتغال آمریکا هم سیگنال‌های دوگانه‌ای داشت؛ رشد اشتغال بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود اما نرخ بیکاری ۱/ ۰ واحد درصد افزایش یافت بنابراین تغییر چشمگیری در روند افزایش نرخ بهره با این آمار وجود ندارد.

بازار اوراق مسکن

تقابل عوامل متضاد بر «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲ درصدی همراه شد. کاهش یک واحد درصدی نرخ سود اسمی انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی را تقویت کرده است؛ بنابراین به دلیل رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود وام، انتظارات کاهشی نرخ سود، قیمت «تسه»ها را با افت همراه کرده است. نرخ سود واقعی ۲۲ درصد است. از سوی دیگر، افزایش سقف وام از طریق اوراق تا ۱۰۰‌میلیون تومان به زوج‌های خانه اولی (که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ۸۵ باشد) رشد تقاضای «تسه»ها را به همراه دارد. این وام به اوراق جدید با نمادهای «تسه۹۴۰۸» به بعد تعلق می‌گیرد، اما امکان ترکیب این اوراق با اوراق پیشین وجود دارد. افزایش قدرت خرید متقاضیان رشد تقاضای «تسه»ها را به دنبال دارد؛ بنابراین هم‌اکنون شاهد تقابل فشار نرخ سود و افزایش تقاضا در این اوراق هستیم.

بازار نفت

افت نفت با پررنگ شدن نقش ایران
هر بشکه نفت خام آمریکا در ۳ ماه ابتدایی ۲۰۱۶ با افت اندک ۷/ ۰ درصدی همراه شد. فشار عوامل بنیادین به دلیل مازاد عرضه و نشانه‌های کند شدن رشد تقاضای نفت، WTI را به کف ۲۶ دلاری رساند. اما خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی از جمله روسیه و عربستان برای حفظ سطح تولیدات ژانویه، رشد ۴۰‌درصدی نفت را از این کف رقم زد. با این وجود روز جمعه عربستان اعلام کرد در صورتی سطح تولیدات را تثبیت خواهد کرد که سایر تولیدکنندگان بزرگ از جمله ایران نیز در این زمینه همکاری کنند اما ایران در ماه فوریه تولیدات خود را به بیشترین سطح در ۴ سال گذشته (۲۲/ ۳ میلیون بشکه در روز) رسانده است و قصد افزایش تا سقف ۴ میلیون بشکه را دارد. امری که قیمت نفت را با افت هفتگی ۸/ ۶ درصدی همراه کرد.