رونمایی از اطلس تعرفه‌ای 95
گروه بازرگانی: نسخه الکترونیکی کتاب مقررات صادرات و واردات سال 95 در پایگاه اینترنتی سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. براساس اطلاعات سازمان توسعه تجارت در سال جاری 1242 ردیف تعرفه با حذف، ایجاد و اصلاح همراه بوده که از اول فروردین سال 95 اجرا شده است. همچنین در سال جاری تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 طبقه به 8 طبقه کاهش یافته که براساس آن حداقل تعرفه دریافتی معادل 5 درصد و حداکثر تعرفه دریافتی نیز 55 درصد است؛ تعرفه 10، 15، 20، 26، 32 و 40 درصد نیز سایر طبقات تعرفه‌ای در سال 95 است. با توجه به این تغییرات میانگین وزنی تعرفه واردات کشور در سال جاری حدود 6/ 0درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. براساس جدول تغییرات تعرفه‌ای ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه 10 صرفا با ارز متقاضی مجاز بوده و مشمول پرداخت دو برابر سود بازرگانی هستند. همچنین در این کتاب بر ممنوعیت ثبت سفارش ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2500 سانتی مترمکعب (سی سی) نیز تاکید شده است. همچنین به‌رغم سال‌های گذشته، تمامی معادل‌های ریالی درصدهای تعرفه‌ای از گروه‌های کالایی حذف شده و با در نظر گرفتن شرایط حمایت از تولیدات داخلی، برخی گروه‌های کالایی تا بیش از سه برابر افزایش تعرفه را نیز تجربه کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز انتشار کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته در اختیار قرار دادن این کتاب پیش از آغاز سال به گمرک بوده است. اگرچه این کتاب در دو سال گذشته فعالیت دولت یازدهم اواسط فروردین ماه منتشر می‌شد اما انتشار آن در دولت دهم با تاخیر چند ماهه صورت می‌گرفت. با این حال انتشار به موقع این کتاب می‌تواند حاکی از توجه دولت به «تعرفه» به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمدزای دولت بعد از نفت و مالیات باشد.

ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت کشور نیز در این راستا در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» توضیحاتی مختصر را از انتشار این کتاب ارائه داده است. براساس گفته‌های افخمی راد، امسال برای نخستین بار پیش از آغاز سال توانستیم کتاب مقررات صادرات و واردات را در اختیار گمرک ایران قرار دهیم تا از نخستین ساعات روزهای سال ۹۵، واردکنندگان و مسوولان گمرک بتوانند بر مبنای مقررات صادرات و واردات سال جدید تصمیم بگیرند و محاسبات مربوطه را بر اساس آن انجام دهند. رئیس سازمان توسعه تجارت این امر را نخستین تمایز کتاب مقررات سال جدید با سال‌های قبل دانست و گفت: با انتشار این کتاب پیش از آغاز سال از انجام امور مضاعف جلوگیری می‌شود. افخمی‌راد افزود: تعداد طبقات تعرفه‌ای در سال جدید از ۱۰ طبقه به ۸ طبقه کاهش یافته است؛ به‌طوری که از حداقل ۵ درصد آغاز و حداکثر تعرفه دریافتی نیز ۵۵ درصد محاسبه می‌شود.

براساس این گزارش براساس گفته‌های مسوولان انتظار می‌رود در سال ۹۶ تعداد طبقات تعرفه‌ای از ۸ طبقه به ۶ طبقه کاهش یابد. رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: با این اوصاف این امر باعث شده است میانگین وزنی تعرفه‌های کشور حدود ۶/ ۰ درصد کاهش پیدا کند که این اقدام ارزشمندی است به منظور اینکه میانگین تعرفه‌های وارداتی کشور را به میانگین تعرفه‌های واردات در کشورهای آماده به الحاق نزدیک کنیم. افخمی‌راد به این نکته اشاره کرد که در سال جاری تعرفه‌های مقداری بسیاری حذف شده‌اند و گفت: انتظار داریم در اواخر سال جاری نیز هیچ تعرفه مقداری برای سال آینده نداشته باشیم. در تعرفه مقداری یا خاص برمبنای یکی از پارامترهای وزن، ظرفیت، حجم و مقدار یا سایر مشخصه‌ها حقوق ورودی تعیین می شود مثل حقوق ورودی ابزارآلات یا پیچ و مهره بر مبنای کیلوگرم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۵ تا جایی که میسر بوده زیرنویس‌های فصول تعرفه‌ای را کم کرده‌ایم تا تعداد اسناد مورد نیاز واردات کاهش یابد. افخمی‌راد تصریح کرد: در کتاب مقررات صادرات و واردات امسال از درج مطالب و مواردی که مرتبط با قانون صادرات و واردات کشور نبوده، پرهیز شده است و بسیار تاکید شده که آنچه در این کتاب درج می‌شود منطبق با قوانین و مقررات صادرات و واردات کشور باشد.

وی شفافیت را یکی از بحث‌های اصلی در تدوین کتاب مقررات صادرات و واردات کشور دانست و گفت: در سال جاری ۱۲۴۲ ردیف تعرفه با تغییر همراه بوده که این تغییرات در جهت کاهش یا افزایش بوده است. به گفته افخمی‌راد، سعی شده حمایتی موثر از تولیدکنندگان داخلی کشور در یک فضای رقابتی صورت گیرد. رئیس سازمان توسعه تجارت بر این نکته تاکید کرد: در مورد اقلام صنعتی هیچ ممنوعیتی برای واردات نداریم به جز اینکه واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع بوده است.

وی همچنین در مورد واردات اقلام کشاورزی گفت: در مورد این اقلام در برخی موارد بنا بر شرایط خاص از ثبت سفارش خودداری کرده‌ایم که امیدواریم در سال آینده بتوانیم این اقدام را بر مبنای تعرفه انجام دهیم. افخمی‌راد در انتهای سخنان خود افزود: در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۵ کشورهای مشمول تجارت ترجیحی با ایران را نیز به‌طور مشخص درج کرده‌ایم و سعی شده بر مبنای توافق حاصله شفاف‌سازی به گونه‌ای حاصل شود که گمرک ایران هنگام محاسبات دچار مشکل نشود. در ایران به‌صورت سالانه کتاب مقررات صادرات و واردات بازنگرى مى‌شود و متناسب با شرایط اقتصادى کشور، دستگاه‌هاى اجرایى در رشته‌هاى مختلف، پیشنهادهاى لازم را به سازمان توسعه تجارت براى تعرفه بخش‌هاى مرتبط با خود، ارائه مى‌کنند و پس از بررسى این پیشنهادها و تطبیق تعرفه‌هاى پیشنهادى با نقشه راهى که براى پیوستن به سازمان تجارت جهانى وجود دارد، سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به چاپ کتاب مقررات صادرات و واردات می‌کند. اگرچه همه کشورها دارای نظام تعرفه‌ای هستند، اما اعداد و ارقام آن در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی کشورها تعرفه‌ها در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته و در یک یا دو طبقه تعرفه اقدام به دریافت وجوه از واردکنندگان می‌شود. به‌طور کل هرچه به سمت کشورهاى توسعه‌یافته حرکت مى‌کنیم، تعداد این طبقات کمتر می‌شود. تعرفه، مالیات و عوارضی است که دولت‌‌ها به دلایل حمایتی، مالی یا ترکیبی از آنها روی کالاهای وارداتی وضع می‌کنند. تعرفه به‌عنوان تنها ابزار کنترل واردات در نظر گرفته می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان زبانی مشترک برای کلیه کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک و امور واردات، صادرات، حمل‌ونقل، بیمه و... تعریف کرد.