گروه بورس، هاشم آردم: طی معاملات روز گذشته در بورس تهران شاخص کل با 684 واحد افت مواجه شد و کانال 81 هزار واحدی را ترک کرد. پس از افت ارزش معاملات در روزهای نیمه تعطیل ابتدای فروردین ماه، حال ارزش معاملات دوباره به سطوح قابل قبولی رسیده است. گرچه به نظر می‌رسد هنوز خبری از رونق چشمگیر بهمن ماه سال گذشته نیست.

از میان ۳۷ صنعت حاضر در بورس تهران، روز گذشته ۱۳ صنعت با رشد قیمت مواجه شدند و در طرف دیگر ۲۴ صنعت با افت قیمت همراه بودند. در میان صنایع مثبت، گروه ابزار پزشکی با تک سهم جنجالی آکنتور، با ۵ درصد رشد مواجه شد و در صدر فهرست گروه‌های مثبت بورس قرار گرفت. پس از آن شاخص گروه‌های زراعت، محصولات کاغذی و سیمان به ترتیب با رشدهای ۵۸/ ۲، ۱۲/ ۲ و ۷۹/ ۱ درصد مواجه شد و در رتبه‌های بعدی قرار گرفت. از طرف دیگر گروه‌های محصولات چوبی، استخراج نفت و گاز و خودرویی‌ها با افت به ترتیب ۳۴/ ۴، ۸۳/ ۳ و ۵۱/ ۳ درصدی مواجه شدند که باعث شد سهامداران این گروه‌ها متحمل بیشترین زیان در روز گذشته باشند.

طبق روال معمول هفته‌های گذشته، بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرویی اختصاص یافت. به نظر می‌رسد این گروه به رغم رشد قابل توجه طی سه ماه گذشته، هنوز مورد توجه بازار است. این گروه روز گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. این در حالی است که ارزش معاملات بورس در روز گذشته تقریبا ۳۹۰ میلیارد تومان بود. پس از آن گروه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محصولات پزشکی و بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


حقوقی‌ها در تلاش برای جبران مافات

پس از رشد سرسام آور قیمت در نمادهای مختلف گروه خودرویی طی سه ماه پایانی سال گذشته، گمانه‌زنی درباره تغییر لیدر بازار میان فعالان بورس بالا گرفت. برخی کارشناسان معتقدند گروه خودرویی بخش مهمی از آثار مثبت پساتحریم را اصطلاحا پیش‌خور کرده است و به این زودی‌ها توان ادامه رشد با شتاب قبلی را ندارد. از طرف دیگر طی سه ماه گذشته، گروه خودرویی لیدر بی چون و چرای بازار بود. هر بار که این نمادها با رشد قیمت‌ها و صف‌های خرید مواجه می‌شدند، کلیت بازار نیز سبزپوش می‌شد و هر بار نیز که فشار فروش در نمادهای خودرویی افزایش می‌یافت، کلیت بازار و شاخص کل مسیری نزولی در پیش می‌گرفت. حال که گروه خودرویی با ثبات قیمت و نوسان در محدوده‌ای خاص مواجه شده است، گمانه‌زنی‌ها برای پایان صعود خودرویی‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است. حال فعالان بازار به دنبال لیدر جدیدی می‌گردند تا رشد بعدی بازار را رقم بزنند.

در سال‌های 92 و 93 هربار سخن از تاثیرپذیرترین گروه‌ها از لغو تحریم می‌رفت، بیشترین تاکید بر گروه‌های خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقل دریایی می‌شد. اما از میان این سه گروه تنها خودرویی‌ها بودند که به سرعت با رشد قیمت مواجه شدند. این در حالی بود که گروه بانکی که می‌توانست یکی از لیدرهای بازار باشد، با رشد قیمت آهسته و کم جان مواجه شد. دلایل مختلفی برای جاماندن بانکی‌ها از خودرویی‌ها عنوان می‌شود؛ اما به‌عنوان خلاصه ترین و اثرگذارترین دلیل عدم رشد می‌توان به رفتار سهامداران حقوقی بانک‌ها اشاره کرد.

شاخص گروه بانکی، مانند شاخص گروه خودرویی از ابتدای دی سال گذشته رو به رشد گذاشت؛ اما در حالی که شاخص گروه خودرویی بیش از 220 درصد رشد را تجربه کرد، گروه بانکی با رشد نسبتا ملایم 28 درصدی مواجه شد. هر بار که نمادهای بانکی برای رشد شدید خیز برمی داشتند، عرضه‌های سنگین حقوقی ظاهر می‌شد و به تمام تقاضای شکل گرفته پاسخ می‌داد. تا اینکه نوبت به معاملات ابتدای سال پس از تعطیلات رسمی نوروز رسید. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد حقوقی‌های بازار در هفته دوم فروردین ماه مشارکت کمتری چه در خرید و چه در فروش سهام دارند. همین موضوع است که باعث افت نسبی ارزش معاملات در هفته دوم فروردین ماه می‌شود.

در هفته دوم فروردین ماه امسال نیز این تجربه تکرار شد و با حضور کمرنگ حقوقی‌ها، شاخص گروه بانکی با رشد تقریبا 6درصدی مواجه شد. انتظار می‌رفت پس از 13 فروردین ماه که تمام فعالان بازار رسما فعالیت خود را آغاز می‌کنند، فشار فروش بیشتری در نمادهای مختلف مشاهده شود. اما در عوض حقوقی‌ها در اغلب نمادهای مهم، از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها، اقدام به مشارکت در خرید کردند. این در حالی بود که خالص خرید حقوقی‌ها در روز گذشته کمتر از خالص فروششان در کل بازار بود و همچنان این حقیقی‌های بازار هستند که جلودار تحرکات بازار هستند. اگرچه همه نمادهای بانکی در روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند؛ اما رفتار حقوقی‌ها جالب توجه بود. در تمام معاملات به جز معاملات سهام بانک صادرات، حقوقی‌ها اقدام به حمایت قیمتی کردند. برای مثال در نماد بانک ملت حقوقی‌ها 64 درصد از ارزش خرید را به خود اختصاص دادند؛ در حالی که در سمت عرضه تنها 20 درصد را بر عهده داشتند. همین اتفاق در نمادهای وتجارت، وپاسار و وانصار رخ داد. این اتفاق در حالی رخ داد که حقوقی‌های بازار می‌توانستند اندکی صبر کنند و در قیمت‌های پایین تر خریدار باشند؛ چرا‌که رفتار آنها در گذشته بازار را از امکان رشد هیجانی سهام بانکی ترسانده بود. شاید حقوقی‌ها با این رفتار نشان دادند که دست کم در کوتاه مدت با رشد قیمت سهام بانکی موافق هستند.

به این ترتیب شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در روز گذشته با افت 93/ 1 درصدی مواجه شد تا بازده این گروه از ابتدا به 3 درصد تنزل یابد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نمادهای وبملت، وبصادر و وتجارت اختصاص یافت. بیشترین رشد قیمت در این گروه به سهام بانک کارآفرین (وکار) اختصاص یافت. در واقع این نماد تنها نمادی بود که در این گروه با رشد قیمت مواجه شد. در طرف دیگر نمادهای وبصادر، وسینا و وتجارت بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص دادند.


سرمایه‌گذاری‌ها، پرمعامله‌تر از گذشته

چندی هست که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سرعت بیشتری معامله می‌شود. این گروه که از لحاظ ارزش بازار در رتبه یازدهم گروه‌های بورسی قرار دارد، طی معاملات روز گذشته، پس از گروه خودرویی، در رتبه دوم نقدشونده‌ترین گروه‌های بازار قرار گرفت. این گروه در بازه زمانی سه ماه گذشته نیز در رتبه ششمین صنعت نقدشونده قرار گرفته است. دلیل اصلی توجه سهامداران به این گروه، همان دلیلی است که خودرویی‌ها را نقدشونده‌ترین کرده است. فعالان بازار بیشتر به نمادهایی از گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری توجه دارند که در صنعت خودرو و ساخت قطعات فعالیت بیشتری دارند. شاخص این گروه در روز گذشته با افت ۶۸/ ۰ درصدی مواجه شد. در این میان نمادهای وساپا، وبهمن و وبهمنح بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین افزایش قیمت نیز در این گروه به نمادهای وبهمنح، وبهمن و پردیس اختصاص یافت. در طرف دیگر نیز نمادهای وسپهح، وبیمه، وملت و واتی بیشترین افت قیمت را در این گروه تجربه کردند. گروه شرکت‌های چند‌رشته‌ای صنعتی نیز در روز گذشته روز کم‌معامله‌ای را پشت سر گذاشت. شاخص این گروه روز گذشته با افت ۶۸/ ۰ درصدی مواجه شد و بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نماد وامید اختصاص یافت. بیشترین و کمترین افت قیمت نیز در این گروه به نمادهای وصندوق و وبانک اختصاص یافت.


گروه لاستیک، جامانده از خودرویی‌ها

روند قیمتی گروه لاستیک و پلاستیک از جمله عجایب این روزهای بورس تهران است. در حالی که شاخص گروه خودرویی در مدت سه ماه بیش از 200 درصد رشد کرد شاخص گروه لاستیک و پلاستیک تقریبا در جا زد. این در حالی است که اگرچه اوضاع سودآوری صنعت لاستیک و پلاستیک چندان جالب نیست، اما اوضاعی به مراتب بهتر از گروه خودرویی دارد. شاخص این گروه از ابتدای زمستان سال گذشته از محدوده 14 هزار و 400 واحد به عدد 18 هزار و 175 واحد رسید و پس از آن مسیر نزول را در پیش گرفت. شاخص این گروه در روز گذشته در عدد 15 هزار و 660 واحد بسته شد و افت 41/ 1 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که این صنعت یکی از مرتبط‌ترین صنایع به گروه خودرویی است و با رونق گرفتن فروش خودرو، با یک اختلاف زمانی، فروش صنایع لاستیک نیز افزایش خواهد یافت. شاخص این گروه از ابتدای دوره رشد گروه خودرویی تا‌کنون تنها 9 درصد رشد داشته است. طی معاملات روز گذشته بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نمادهای پلاسک، پتایر و پدرخش اختصاص داشته است. نه تنها شرکت‌های تولیدکننده لاستیک خودرو رشد چندانی در ماه‌های اخیر نداشته‌اند، بلکه در گروه خود نیز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص نمی‌دهند. بیشترین افت قیمت در این گروه در روز گذشته به ترتیب به نمادهای پسهندح (حق تقدم صنایع لاستیکی سهند)، پتایر (ایران تایر) و پاسا (ایران یاساتایر) اختصاص یافت که هریک به ترتیب با افت 21/ 8، 74/ 4 و 59/ 4 درصدی مواجه شدند. در طرف دیگر بیشترین رشد قیمت در این گروه به نماد پدرخش (درخشان تهران) تعلق داشت. این نماد در روز گذشته تنها نماد رشد کرده در میان نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک بود.

چتر حمایت حقوقی‌ برای لیدرها