گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم استراحت گروه خودرویی و افت شاخص بود. در بازار دیروز، معامله‌گران که صف‌های فروش را در گروه خودرویی در روز شنبه تجربه کرده بودند، مجددا در ابتدای معاملات با صف‌های فروش در این نمادها روبه‌رو شدند، این شرایط موجب شد تا خریداران برای جمع‌آوری صف‌های فروش تلاش کنند که همین امر به کاهش نسبتا شدید شاخص منجر شد و در نهایت شاخص با افت ۶۸۴واحدی معادل ۸۴/ ۰ درصد مواجه شود تا سطح ۸۱هزار واحد را ترک و به عدد ۸۰هزار و ۸۵۲واحد برسد.

در تحولات اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در نیمه دوم امسال موضوع «یکسان‌سازی نرخ ارز» را اجرایی می‌کنیم، تداوم کاهش نرخ سود بانکی و تورم تک‌نرخی در سال ۹۵ را وعده داد. در بازار دیروز در گروه خودرویی در کنار جمع آوری صف‌های فروش در نماد بهمن، شرکت بهمن دیزل به منظوراصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌های نقدی خواهد کرد. بر همین اساس سرمایه «خدیزل» از مبلغ ۱۰۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه شیمیایی دیروز نماد پلی اکریل زیان خود را افزایش داد و در شرایطی متوقف شد که این نماد و برخی نمادهای دیگر نظیر ذوب آهن اصفهان در انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هستند. در بازار دیروز در گروه سیمانی برخی نمادها با توجه به سهام شناور کم و افت شدید قیمت‌ها با صف‌های کم حجم خرید مواجه شدند.

در گروه تصفیه نفت دیروز نماد پالایشگاه بندرعباس با صف فروش مواجه شد این نماد در حالی با عدم تعادل مواجه شد که خبرگزاری فارس در گزارشی خاطر نشان کرد: وزارت نفت برای محاسبه قیمت نفت خام و ابلاغ آن به پالایشگاه‌‌های داخل کشور از متوسط قیمت نفت خام دبی-عمان به‌عنوان قیمت مبنا استفاده می‌‌کند و معادل ۹۵ درصد آن را در حساب بدهکار پالایشگاه‌ها اعمال می‌‌کند. این در حالی ‌است که طبق قانون باید متوسط بهای محموله‌‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه به‌عنوان مبنای تسویه حساب در نظر گرفته شود و معادل با ۹۵ درصد متوسط بهای نفت خام سبک و سنگین ایران اعمال شود. متوسط قیمت بهای نفت خام براساس نفت خام عمان-دبی بالاتر از متوسط بهای نفت خام سبک- سنگین معامله شده در بازارهای بین‌‌المللی بوده است. این تفاوت موجب می‌‌شود تا نه تنها حمایت هوشمندانه‌‌ای شامل حال پالایشگاه‌‌های کشور نشود، بلکه قیمت نفت خام آنها به ازای هر بشکه به‌طور متوسط ۹/ ۲ دلار گران‌تر از قیمت نفت خام بر اساس ۹۵ درصد محموله‌های صادراتی ایران است. در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت تایدواتر بعد از افزایش سرمایه ۵۹ درصدی از محل سود انباشته، سود هر سهم سال مالی جاری را اصلاح کرد و آماده برگشت به تابلوی بورس شد.

در پی صدور مجوز افزایش سرمایه ۵۹ درصدی تایدواتر، این شرکت بورسی ۲۴ اسفند مجمع فوق‌العاده را برگزار کرد و سرمایه اسمی ۸/ ۶۲ میلیارد تومانی را از سود انباشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رساند تا قادر به اجرای طرح توسعه ساخت پروژه سیلو و سوله بندر امام خمینی برای افزایش ظرفیت کاری باشد. «حتاید» سود هر سهم سال مالی اسفند ۹۵ را با سرمایه قبلی ۸/ ۶۲ میلیارد تومانی ۷۷۱ ریال پیش‌بینی کرده بود، اما این متغیر را با سرمایه جدید به ۴۸۵ ریال اصلاح کرد تا بعد از توقف نماد در ۱۹ اسفند، آماده برگشت به تابلوی بورس شود.

در نماد مخابرات محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توافق برای تغییر هیات مدیره شرکت مخابرات ایران خبر داد. به گزارش «ایرنا» واعظی روز شنبه در حاشیه دیدار نوروزی افزود: قرار است در جلسه بعدی مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران نسبت به تغییر هیات‌مدیره فعلی این شرکت اقدامی صورت گیرد و هیات مدیره‌ای مستقر شود که تنها کار مدیریتی انجام دهد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و در حال اصلاح بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۳۹۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۵میلیارد تومان بالغ شد.