وعده ایتالیایی برای عملیاتی شدن قراردادها عکس: مجتبی سرانجام‌پور، دنیای اقتصاد

گروه بازرگانی: امضای ۱۲ سند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی و پزشکی بین ایران و ایتالیا ماحصل همایش تجاری دو کشور بود که روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. نخست‌وزیر ایتالیا در این همایش بر این موضوع تاکید کرد که قراردادها فقط روی کاغذ نیست و دو کشور می‌توانند در بخش‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. به گفته متئو رنتزی، مطمئنا فعالان اقتصادی ایتالیا راضی از ایران به ایتالیا برمی‌گردند. بنا به اظهارات مقامات مسوول ایتالیایی، میزان سرمایه‌گذاری ایتالیا در ایران بی‌سابقه است و این کشور قصد دارد سطح روابط تجاری خود با ایران را به پیش از تحریم‌ها برگرداند. از سویی در این همایش هر دوطرف بر حل‌وفصل شدن مشکلات بانکی و اعتباری تاکید کردند. بر همین اساس در هیات ایتالیایی حاضر در ایران، چندین بانک و بیمه از جمله بیمه ساچه نیز حضور دارند و متولیان تجارت ایران امیدوارانه درخصوص توسعه تجارت با ایتالیا سخن می‌گویند.

قرارداد همکاری بین انجمن شرکت‌های ساخت و مهندسی صنعت نفت ایران و شرکت انیمپ ایتالیا، قرارداد بین اتحادیه پوشاک تهران با شرکت ایتالیایی «سیستم مدا ایتالیا (SISTEMA MODA ITALIA)»، تفاهم‌نامه دوجانبه بین گروه آی.ام.کیو/ IMQ ایتالیا با شرکت ایرانی مهندسی و صنایع فهامه، قرارداد همکاری بین شرکت فولاد بوتیا ایران (بیسکو) و شرکت DANIELI ایتالیا، قرارداد همکاری بین شرکت فولاد بوتیا(بیسکو) با شرکت «فاتا اسپا» - FATA SPA ایتالیا،‌ موافقت‌نامه بین شرکت فولاد مبارکه با شرکت «مارسگاگلیا» ایتالیا، موافقت‌نامه بین شرکت مخابرات ایران با شرکت ایتالیایی «ایتال تل- ITALTEL »، یادداشت تفاهمی بین شرکت «آیتی وای- ITWAY» ایتالیا و شرکت سرمایه‌گذاری پاتاسا ایران، موافقت‌نامه همکاری بین شرکت «بل للی گروپ- BELLELI GROUP» ایتالیا با شرکت جهانپارس ایران، موافقت‌نامه بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت «ویتالی اسپا- VITALI SPA» ایتالیا، یادداشت تفاهم بین دانشگاه شهید بهشتی تهران با شرکت معماری «استفانو بوری STEFANO BOERI» و قرارداد بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با شرکت «دیمنشن اسپا DIMENSIONE SPA» روز گذشته به امضای دو طرف رسید. «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا، در نشست تجاری دو کشور در اتاق ایران، گفت: ما در ایران هستیم اما نه فقط برای بستن قراردادهای اقتصادی؛ فرصت‌های اقتصادی زیادی بین دو کشور وجود دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. اما بیش از هر چیز یک احساس مشترک بین دو تمدن بزرگ ایران و رم وجود دارد.

نخست‌وزیر ایتالیا افزود: این باور عمیق در ایتالیا وجود دارد که ایران می‌تواند نقشی بسیار مهم نه تنها در منطقه، بلکه در دنیایی که با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، ایفا کند. وی در ادامه به بحران‌های منطقه اشاره کرد و گفت: در سوریه و یمن یک بحران انسانی بزرگ به جا مانده است به‌طوری که تعداد پناهندگان به ایتالیا، امسال ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش یافته‌است. نخست‌وزیر ایتالیا افزود: وقتی گفته می‌شود ۲۳ درصد از قربانیان یمن کودک و ۱۵ درصد زنان هستند، به این نکته می‌رسیم که یک فاجعه در این کشور رخ داده است. رنتزی با تاکید بر اینکه ایران و ایتالیا می‌توانند پیام ثبات را در منطقه منتشر کنند، گفت: دو کشور همچنین می‌توانند به موضوعاتی بپردازند که در مورد آن توافق ندارند؛ با این حال ما نقاط مشترک زیادی داریم که یکی از آنها ایجاد صلح است. وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه نخستین نخست‌وزیر غربی است که بعد از اجرای برجام به ایران سفر کرده است، گفت: قراردادها نباید فقط روی کاغذ بمانند و بهترین راه برای تحکیم دوستی‌ها این است که ارزش‌ها را به اشتراک بگذاریم و با هم کار کنیم.

وی گفت‌: ما مانند قطارهای سریع‌السیر باید حرکت کنیم؛ مساله مالی مهم است و در مرحله بعدی مذاکرات دو کشور، وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا همراه هیاتی اقتصادی به ایران خواهد آمد. نخست‌وزیر ایتالیا ادامه داد: سه روز پیش مطلع شدم که یک بانک غربی قراردادی با ایران منعقد کرده است و شعبه‌هایی در ایران و اروپا باز خواهد کرد. وی با اشاره به حضور شرکت‌هایی همچون ساچه و فعالان اقتصادی ایتالیا در ایران، گفت: پروژه‌ها فقط روی کاغذ نیستند و باید اجرایی شوند. رنتزی گفت: چرا ما به جاده ابریشم فکر نکنیم؛ واقعیت این است که مسافران جاده ابریشم در گذشته به فارسی و لهجه‌های ایتالیایی با هم گفتمان داشتند. وی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری دو کشور گفت: فعالان اقتصادی ایتالیا در بخش‌های نیرو، گاز، نفت، فولاد، بهداشت و زیرساخت‌های تکنولوژیکی در هیات ایتالیایی وجود دارند و نباید مراودات در این زمینه‌ها نادیده گرفته شود. وی گفت: ایتالیا نخستین کشوری است که بعد از تحریم‌ها به ایران آمده است، چون بر این باوریم که رابطه ما، رابطه‌ای دوستانه است؛ ایران و ایتالیا فرصت‌های بزرگی برای همکاری دارند. نخست‌وزیر ایتالیا ادامه داد: هر دو کشور گذشته و تاریخ زیبایی دارند، اما این تاریخ نباید تنها در سطح یادبود و خاطره بماند. وی گفت: با اجرای ۳۰ قراردادی که در رم به امضا رسید و ۶ قراردادی که دو روز پیش امضا شد و همچنین ۱۲ قراردادی که در اتاق بازرگانی ایران امضا ‌شد، فرصت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.


قول «ساچه» به ایران

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز در این نشست، گفت: رئیس موسسه ساچه قول داده است که پوشش‌های لازم را برای کارهای اجرایی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در نظر بگیرد. وی یادآورشد: رئیس موسسه ساچه دو بار در گذشته و حالا سومین بار است که به ایران می‌آید. نعمت‌زاده افزود: پیش از نهایی‌شدن مذاکرات برجام، ما روابط خود را برای عادی‌سازی شروع کردیم. وی ادامه داد: در سفر تاریخی رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، سنگ بنای همکاری نهاده شد و 30 قرارداد به امضا رسید که هشت مورد اجرایی شده است. وی، از فعالان اقتصادی دو طرف برای پیگیری و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تشکر کرد و گفت: وظیفه ما این است که راه را برای فعالان اقتصادی هموار کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همکاری شرکت‌ها و بانک‌های ایتالیا با کشورمان نشان داده است که کشورهای اروپایی مصمم به گسترش روابط با ایران هستند و ما نیز هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم.


ارزیابی بخش خصوصی از عملکرد ایتالیا

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست تجاری ایران و ایتالیا در محل اتاق ایران گفت: شاهد آن هستیم که شخص نخست‌وزیر ایتالیا (متئو رنتزی) در مورد تامین منابع مالی، حذف موانع ارتباطات بانکی و تحقق پوشش بیمه صادرات به‌طور موثر تلاش کردند. وی افزود: از این نظر باید گفت عملکرد دولت ایتالیا برای استفاده از فرصت بزرگ بازار ایران، از بیشتر دولت‌های اروپایی بهتر بوده است. شکی نیست ایران توجه تمام شرکت‌های جهانی را به خود جلب کرده است، اما این علاقه تا زمانی که بسترهای لازم مالی، اعتباری، بیمه‌ای و حقوقی از سوی دولت‌های طرفین آماده نشود، نمی‌تواند به قراردادهای بزرگ و پرسود تبدیل شود که در دوکشور ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی کند. جلال‌پور معتقد است، سیاست نخست‌وزیر ایتالیا در تمرکز در این حوزه سبب خواهد شد شرکت‌های ایتالیایی سهم بزرگ‌تری از فرصت‌های اشتغال و تولید ثروت را برای مردم ایتالیا به ارمغان ببرند.

رئیس اتاق ایران افزود: هنوز بسیاری از مشکلات در این عرصه حل نشده و باید این سیاست کارگشا همچنان در اولویت برنامه‌های دولت ایتالیا باقی بماند. وی گفت: من از طرف بخش خصوصی ایران و بنگاه‌های ایرانی از این سیاست دولت ایتالیا تشکر می‌کنم و خواستار تداوم آن هستم. وی با اشاره به امضای قراردادهای دوجانبه روز گذشته ایران و ایتالیا گفت: امضای این ۱۲ قرارداد، غالبا اسناد عملیاتی نهایی هستند که اجازه می‌دهد عملا کار دو طرف با یکدیگر شروع شود. این مساله نشان می‌دهد اعزام هیات‌های عالی‌رتبه به ایران و سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به رم در جهت درستی حرکت کرده و نتایج خوبی داشته است.

جلال‌پور افزود: به‌عنوان کسی که در دو سال گذشته از نزدیک در صحنه توسعه روابط اقتصادی دو کشور حضور دارم، بر این باورم که آنچه تا به امروز عمل کردیم در مقابل فرصت‌هایی که کار دو اقتصاد بزرگ ایران و ایتالیا می‌تواند برای بنگاه‌های ما ایجاد کند، تنها قدمی کوچک از راهی طولانی است. وی افزود: ساختار اقتصادی دو کشور نشان می‌دهد می‌توانیم در عرصه‌های متنوع همکاری‌های متعددی داشته باشیم، این نه تنها وظیفه دولت‌ها است که بسترهای لازم را فراهم کنند و نه تنها وظیفه بنگاه‌ها است که با جدیت فرآیند شناسایی بازار را تا عقد قرارداد پیگیری کنند، بلکه سازمان‌های بالادستی بخش خصوصی هم موظفند با رویکردی جدی و حرفه‌ای برای این روند بسترسازی کنند. رئیس اتاق ایران گفت: من و همتای ایتالیایی‌ام در این موضوع تفاهم داریم که ما هم تلاش‌هایمان را برای ارتقای روابط اقتصادی دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا تجدید کنیم.


انقلاب در روابط تجاری ایران و ایتالیا

اسکال فارو، وزیر بازرگانی ایتالیا نیز در این همایش گفت: قرارداد مهمی در حوزه راه‌آهن امضا شد که تکمیل آن در زندگی روزمره مردم اثر می‌گذارد. تکمیل این قرارداد فاصله‌ها و زمان سفر را کاهش می‌دهد و برقراری روابط تسهیل می‌شود. وی افزود: شرکت بیمه ساچه چهار میلیارد یورو اعتبار برای تضمین صادرات اختصاص داده که یک پوشش بیمه‌ای صد در صدی برای صادرات است. بسیاری از بانک‌های ایتالیا اکنون در تهران هستند و خدمات مالی که ارائه خواهند داد، این پیام را به جامعه جهانی می‌دهد که ایران مکانی امن برای بازرگانی است. وی افزود: ارائه خدمات مالی در راستای سخنان نخست‌وزیر ایتالیا است که می‌خواهد بانک‌های بین‌المللی از حالت احتیاطی که نسبت به ایران دارند، خارج شوند. وزیر بازرگانی ایتالیا گفت: تمام برنامه‌های ایتالیا در ایران یک طرح سازمانی در راستای بازگشت روابط تجاری با ایران به پیش از تحریم‌ها است.

لیچا ماتیولی، معاون رئیس کمیته بین‌المللی کنفدراسیون صاحبان صنایع ایتالیا هم گفت: حضور 700 بنگاه اقتصادی، 50 سازمان، 20 موسسه بانکی و 1200 نماینده تجاری در تهران از ایتالیا نشانه تعامل عمیقی است که بین ایتالیا و ایران وجود دارد و ما خوشحالیم که در ایران نیز این علاقه به همکاری با ایتالیا وجود دارد. وی ادامه داد: حجم تجاری ایران و ایتالیا قبل از تحریم های بین المللی 2/ 7 میلیارد یورو بود، پس از تحریم‌ها به 7/ 1 میلیارد یورو کاهش یافت و ما می خواهیم این حجم تجاری بار دیگر افزایش پیدا کند و حتی به بیش از مقدار قبلی برسد. وی به قراردادهای مهمی که روز گذشته در زمینه‌های مختلف نفت و گاز، خودرو، لکوموتیو، برق، فولاد و فرودگاه امضا شد، اشاره کرد و گفت: ایتالیا درهیچ بازار بین‌المللی به اندازه ایران سرمایه‌گذاری نکرده است؛ ما پا در راهی گذاشته‌ایم که باید با سرسختی آن را ادامه دهیم.

وعده ایتالیایی برای عملیاتی شدن قراردادها