رویکرد محتاطانه فرهنگ کسب‌وکار اسکاتلندی
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: ehow

اسکاتلند دومین کشور بزرگ بریتانیا است که 3/ 8 درصد از جمعیت بریتانیا را در خود جای داده است. در آب‌های این کشور در دریای شمال ذخایر مهمی از نفت خام وجود دارد. مرکز فعالیت صنعت نفت بریتانیا شهر ابردین در شمال شرق اسکاتلند است. پایتخت این کشور شهر ادینبورگ نام دارد که یکی از مراکز مهم اقتصادی و بانکداری اروپا محسوب می‌شود. بانک سلطنتی اسکاتلند یکی از پنج بانک بزرگ جهان است. امروزه اهالی اسکاتلند عموما به لهجه انگلیسی اسکاتلندی که گویشی از زبان انگلیسی است صحبت می‌کنند.


جالب است بدانید که اسکاتلند در سراسر دنیا به‌دلیل نوآوری و اختراعات خود شناخته شده است. مخترعانی مانند: ویلیام مرداک (1839-1754) نخستین کسی که دریافت گاز به‌عنوان یک منبع انرژی آسان‌تر از زغال‌سنگ است. ویلیام مرداک توانست با استفاده از انرژی گاز، روشنایی خانه خود را تامین کند.

چارلز مکینتاش (1843-1766): شیمیدان مبدع پارچه ضدآب.

کرک‌پاتریک مک‌میلان (1878-1812): مخترع اولین دوچرخه.

الکساندر گراهام‌بل (1922-1847): مخترع تلفن.

سر الکساندر فلمینگ (1955-1881): برنده جایزه نوبل در پزشکی در سال 1945 به‌خاطر کشف پنی‌سیلین.

صنایع اصلی و مهم این کشور صنعت توریسم، خدمات مالی، نساجی، کشتی‌سازی و بازارهای الکترونیک است.

اسکاتلند اصولا یک جامعه مردمحور است. بنابراین، مردان موقعیت‌های قدرتمندتری نسبت به زنان در نیروی کار دارند و بیشتر در نقش مدیران کسب‌وکار حاضر می‌شوند. اکثر ادارات از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز هستند. گرچه ساعات کاری گاهی متفاوت است. به‌طور مثال، ادارات دولتی در طی هفته تا ساعت 5:30 بعدازظهر باز هستند، اما هر روز از ساعت یک تا دو بعدازظهر بسته می‌شوند.


هزینه‌های زندگی در اسکاتلند

هزینه‌های دولت برای هر فرد در اسکاتلند، بیشتر از هزینه‌های متوسط آن در بریتانیا و میزان دستمزد هفتگی در اسکاتلند کمتر از انگلستان است. اگر درآمد حاصل از نفت در آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی لحاظ شود اسکاتلند به‌طور کلی درآمد سرانه بیشتری نسبت به بریتانیا دارد. آمارها نشان می‌دهد ۱۰ تا ۲۰ درصد از درآمد اسکاتلند از محل مالیات مبتنی بر نفت است. حدود ۸/ ۷ درصد از جمعیت فعال اقتصادی در انگلستان بیکار هستند؛ این رقم در اسکاتلند ۵/ ۷ درصد است. دستمزد هفتگی در اسکاتلند از میزان دستمزد در انگلستان کمتر ولی نسبت به دو کشور دیگر بریتانیا، ولز و ایرلند شمالی بیشتر است. جالب است بدانید که نسبت به کشورهای اروپای غربی، اسکاتلند کمترین امید به زندگی را دارد.


ویژگی‌های اخلاقی

اسکاتلندی‌ها مردمانی چالاک و باطراوت، دائما در حال رشد و تحول هستند و هر نسلی اثری از فرهنگ خاص اسکاتلندی خود را به کل فرهنگ این کشور اضافه می‌کند. مردم اسکاتلند به‌طور کلی رفتار دوستانه‌تری نسبت به انگلیسی‌ها دارند اما این به آن معنا نیست که در برخورد اول می‌توانید خیلی صمیمانه با آنها برخورد کنید. به‌خصوص اینکه اسکاتلندی‌ها در برخوردهای نزدیک‌تر به شدت محتاط هستند و احترام به فضای شخصی برای ایجاد اعتماد مهم و ضروری است. اگر به‌طور ذاتی عادت دارید بلند صحبت کنید، در برخورد با اسکاتلندی‌ها سعی کنید آرام حرف بزنید. این امر به‌خصوص در رستوران‌ها و لابی‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ادب و نزاکت در فرهنگ اسکاتلندی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از واژگان درست در اسکاتلند بسیار مهم و ضروری است. آنها هنگام صحبت کردن بسیار کم از حرکات دست استفاده می‌کنند، اما توجه بسیاری به شما خواهند داشت. اگر فردی هنگام توضیح، زیاد از دست‌هایش استفاده کند، ممکن است این طور استنباط شود که سعی دارد حواس دیگری را از موضوع مورد بحث دور کند. این امر خود موجب بی‌اعتمادی می‌شود. اسکاتلندی‌ها اهمیت زیادی به توانایی یک فرد برای دستیابی به تماس چشمی می‌دهند. این کار نشان‌دهنده صمیمیت و علاقه به احساسات و نظرات دیگران است. فقط مراقب باشید که این کار تبدیل به خیره شدن نشود چرا که موجب احساس ناراحتی در آنها می‌شود. افراد حاضر در کسب‌وکار اسکاتلند انتظار ندارند که شما از آنچه در اقتصاد بریتانیا می‌گذرد کاملا آگاه باشید اما سعی کنید تا جایی که می‌توانید در مورد رخدادهای این کشور مانند سایر نقاط جهان بدانید. اسکاتلندی‌ها نسبت به میراث خود و تاریخ متلاطم خود با انگلیسی‌ها بسیار حساسند. گرچه آنها بخشی از بریتانیای کبیر محسوب می‌شوند، اما اگر آنها را انگلیسی خطاب کنید، گویی به آنها توهین شده است. معرفی رسمی بخش مهمی از کسب و کار در اسکاتلند محسوب می‌شود. معمولا یک شخص ثالث اولین معرفی را انجام می‌دهد.


هدیه دادن

گرچه طی اولین جلسه هدیه‌ای بین طرفین مبادله نمی‌شود اما اقتضا می‌کند که اگر شرکت شما وارد کسب و کاری با یک موسسه اسکاتلندی شده است، هدیه‌ای ساخت کشور خودتان برای آنها ببرید. احتیاط کنید که یک هدیه گران‌قیمت ممکن است به‌عنوان رشوه تلقی شود. همیشه بعد از جلسه یک تشکر کتبی (اما نه به صورت ایمیل) برای طرف مقابل بفرستید.


وقت‌شناسی

وقت‌شناسی در اسکاتلند امری مهم به حساب می‌آید. حتی اگر جلسات بسیار آرام شروع شوند و با شوخ‌طبعی همراه هستند، باز هم هیچ بهانه‌ای برای ورود دیرهنگام شما وجود ندارد. آنچه ورود آخرین فرد به جلسه به همتای اسکاتلندی القا می‌کند این است که شما برای حضور خود اهمیتی قائل نیستید. این کار می‌تواند اثر منفی بر ادامه جلسه داشته باشد. علاوه‌بر اینها، اسکاتلندی‌ها به‌طور سنتی مردمانی محافظه‌کارند. بنابراین باید از سوالاتی که جنبه دخالت دارد اجتناب کنید.