مترجم فریبا ولیزاده

منبع: peterstark.com

اگر پیش از این در جایی مشغول به‌کار بوده‌اید که محیط آن برایتان خسته کننده و کسالت‎آور بوده است، پس به‌خوبی می‌دانید که شانس افزایش تحرکات شغلی در چنین شرایطی اغلب بسیار کم است. درحالی‌که همه ما گاهی دچار احساسات ناخوشایند و خستگی می‌شویم، انکار این واقعیت و تاثیرات آن بر روحیه و سطح مشارکت و تعهد کارکنان از سوی مدیران سازمان‌ها اقدام قابل قبولی نیست. خستگی عامل تخریب روحیه تیمی، کاهش بهره‌وری و کیفیت است. البته نباید فراموش کرد که همین کسالت‌ها خود منجر به اضطراب و ناکامی‌های بیشتر در افراد می‌شود.

مدیران و مشاوران کسب وکارها، بیش از بیست سال بر افزایش میزان مشارکت کارکنان تمرکز داشته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد به‌رغم تمامی توجهات، بودجه‌ها اختصاص یافته و تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، میزان مشارکت کارکنان همچنان بیش از ۳۰ درصد نیست.روح و جسم کارکنان وفادار با سازمان پیوند دارد و این گروه از هیچ اقدامی برای انجام وظایف خود به بهترین نحو ممکن و بهبود مستمر موقعیت شان در تیم یا سازمان دریغ نمی‌کنند. براساس مطالعات صورت گرفته برترین سازمان‌ها از برخی ویژگی‌های کلی در افزایش مشارکت کارکنان بهره می‌جویند. البته برخی عوامل نیز در کاهش سطح مشارکت نیروی انسانی تاثیرگذار هستند.اما هم چنان مطالعات کمی در زمینه شناسایی دلایل دشوار بودن افزایش سطح مشارکت کارکنان به شدت غیرمتعهد وجود دارد. شما در جایگاه یک مدیر چگونه کارکنان خسته و کسل را شناسایی می‌کنید؟ در ادامه به برخی ویژگی‌های هشداردهنده در میان این گروه از افراد می‌پردازیم:

  • حواس پرتی، ذهن فرد درگیر موضوعاتی غیر از مسائل کاری است (جست‌وجو در اینترنت در حین انجام وظایف شغلی یا نوشتن پیام در حین رانندگی)
  • عدم تمرکز فکری مداوم (ناتوانی در جلب رضایت مشتری، حل یک مشکل یا پیش بردن بخشی از فرآیند کار)
  • انزوا، تمایل به فعالیت انفرادی به‌جای کارتیمی
  • شکایت‌های فراوان (تمرکز بر موضوعاتی که غیر قابل کنترل هستند به‌جای توجه به مسائل قابل کنترل)
  • شایعه پراکنی (عدم تمرکز بر اهداف، چشم‌انداز و ماموریت‌ها)
  • ساعات کاری کم
  • غیبت از کار
  • احساس بی‌ارزشی در سیستم
نباید فراموش کرد افراد حتی در موقعیت‌های پرمشغله نیز گاهی دچار چنین احساسات منفی می‌شوند. مشکل اصلی در خصوص خستگی‌ها و ملالت‌های محل کار این است که بهترین کارکنان در صورت دچار شدن به چنین احساساتی به احتمال زیاد سازمان را ترک خواهند کرد و در چنین شرایطی حتی پول نیز نمی‌تواند این گروه از کارکنان را به افراد با انگیزه سابق تبدیل کند. شما به عنوان مدیر باید برخی تدابیر را برای مقابله با شرایط مشابه اندیشیده باشید. اگر هدف تان ایجاد تیمی فعال و کارآ است، از هشت نکته ذیل برای روبه‌رو شدن با کارمندان غیرمتعهد استفاده کنید:

بهترین گزینش‌ها را انجام دهید: اگر شغل مورد نظر نیازمند بیشترین میزان تعامل با مشتری و یا اعضای تیم است مسلما انتخاب از میان افرادی که تمایل به فعالیت انفرادی یا فعالیت در قالب چارچوب‌های از پیش تعیین شده دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

بهترین ذهنیت را انتخاب کنید: برخی کارکنان همواره به راه‌های کمک به دیگران، بهترین روش انجام کار و پیشرفت خود یا تیم شان می‌اندیشند. سایر افراد معمولا اصلا فکر نمی‌کنند و ذهن تنبلی دارند. گروهی که ترجیح می‌دهند سر ساعت مقرر وارد محل کار شوند، وظایف مشخصی را انجام دهند و در انتهای روز سازمان را ترک کنند.

شخصی را استخدام کنید که سابقه مثبتی در زمینه مشارکت سازمانی داشته است: در حین مطالعه رزومه افراد می‌توانید به راحتی هویت افراد متعهد را شناسایی کنند. این افراد فعالانه وارد مشارکت‌های سازمانی می‌شوند، چه در سازمان قبلی و چه در سازمان شما. در گذشته آنان می‌توان به راحتی رد پایی از تاثیرشان در پیشرفت سازمان یافت. دقت کنید که حتی در نوع سوالاتی که یک کارمند متعهد می‌پرسد تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

کارکنان را با ماموریت و چشم‌انداز سازمان آشنا کنید: کارکنان باید بدانند که در فرآیند پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای سازمان چه تاثیری دارند. هنگامی که فرد بداند هر اقدام کوچک او به‌طور مستقیم بر تصمیم مشتریان برای تعامل با سازمان تاثیر دارد بدون شک پیوندهای مستحکم تری با سازمان ایجاد خواهد کرد.

تخصیص وظایف را به خوبی انجام دهید و کارکنان را مجبور به پاسخگویی کنید: معلق کردن بخشی از فرآیند کار به‌دلیل عدم اعتماد به کارمند مهر تاییدی بر کم ارزش بودن وی در فرآیند موفقیت تیم خواهد بود.

مشارکت کارکنان در فرآیند تصمیم‌گیری: وقتی کارکنان سازمان در فرآیند تصمیم‌گیری و تعیین اهداف مشارکت داده می‌شوند، شانس بیشتری در جلب مشارکت و تعهد آنان خواهید داشت.

عادت‌ها را کنار گذارید: کارکنان خود را در پروژه‌های جدید وارد کنید و وظایف جدید را به آنها محول کنید. تغییر دادن روندهای موجود افراد را مجبور به مشارکت بیشتر و تفکر نوآورانه می‌کند.

اخراج کنید: اگرچه برخی افراد خیلی زود خسته می‌شوند، اما به دنبال چند ساعت استراحت و خواب معمولا به بهره‌وری بالایی می‌رسند. اغلب افرادی که دچار احساس خستگی و کسالت در محل کار می‌شوند نشانه‌های مذکور در ابتدای مقاله را دارند. اگر کارمندتان نتایج دلخواه را کسب نمی‌کند مشاوره و آموزش بهترین گزینه است. اگر توجه بیشتر بر میزان مشارکت و تعهد وی تاثیری نداشته باشد بهتر است او را با بهترین رقیبان خود به اشتراک بگذارید و دوباره به اولین مرحله فرآیند گزینش بازگردید. بسیاری از عوامل بر میزان عدم مشارکت و تعهد کارکنان تاثیرگذار است، اما تاثیر کسالت‌های محیط کار بر روحیه تیم، بهره‌وری و کیفیت کار آن را هرگز دست کم نگیرید. سهم خود را در ایجاد فرهنگ مشارکتی و نوآور انجام دهید تا کارکنان مستعد از توان پیشرفت و کسب موفقیت به نفع تیم برخوردار شوند.