لیست انتظارات صنعتی از اروپا

گروه صنعت و معدن: سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر بلندپایه به تهران، ترسیم نقشه راه جدید همکاری ایران و اتحادیه اروپا را کلید زد. براین اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی فراخوانی از واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری خواسته است انتظارات خود را در تنظیم روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا اعلام کنند. در سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کمیسیونرهای انرژی و آب و هوا، تحقیقات، محیط زیست، شرکت‌ها و موسسات کارآفرینی، امور انسانی، آموزش و حمل‌و‌نقل وی را همراهی می‌کنند. در این میان، روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت میزبان مسوول تجارت داخلی، صنعت، کارآفرینی و بنگاه‌های کوچک و متوسط اتحادیه اروپا بود. جلسه‌ای که در آن طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام وزارتخانه در بخش بازرگانی و محورهای جدید همکاری با اروپا مورد بررسی قرار گرفت.

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک خود با خانم «بینکاوسکا»، عضو کمیسیون اروپا و مسوول تجارت داخلی، صنعت، کارآفرینی و بنگاه‌های کوچک و متوسط ضمن توجه به اولویت‌های کاری در بخش بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی، به موارد با اهمیت کار با اتحادیه اروپا اشاره کرد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این ملاقات، نوین‌سازی نظام بازرگانی داخلی شفاف و روان‌سازی آن، کاهش هزینه‌های لجستیکی و کاهش قاچاق را به‌عنوان بعضی از طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام مطرح کرد که می‌توان از تجریبات اتحادیه اروپا استفاده برد. خسروتاج، توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی به اروپا، به خصوص صادرات با کالاهای ارزش افزوده بالاتر، تطبیق معیارهای فنی کنترل واردات با استاندارد و ضوابط فنی تولید کالا در ایران، حذف تبعیض‌های تجاری در برخورد با شرکت‌های ایرانی در مقایسه با سایر صادرکنندگان به اروپا، همراهی در اجلاس‌های چندجانبه به خصوص اقدامات در حال انجام برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) را از محورهای بخش تجارت خارجی برای همکاری بیشتر عنوان کرد.

به گفته وی، طرفین بر تبادل هیات‌های فنی-تکنیکی و هیات‌های تجاری در ماه‌های آتی برای بحث بیشتر روی موضوعات فوق‌الذکر توافق کردند. در این جلسه همچنین این موضوع مدنظر قرار گرفت که واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری انتظارات خود را در تنظیم روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا به قائم‌مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور تجارت منعکس کنند. این فراخوان در حالی اعلام شده که به گفته برخی از فعالان صنعتی در سال‌های پیش از دوران تحریم زمینه همکاری ایران با کشورهای اروپایی مشخص بود؛ به‌طوری‌که ایران به‌عنوان یکی از واردکنندگان عمده تجهیزات و ماشین‌آلات از کشورهای اروپایی برای خطوط تولید شناخته می‌شد و بخش اعظمی از دارو، پوشاک، لوازم آرایشی و... کشور نیز از طریق کشورهای اروپایی تامین می‌شد، از سوی دیگر ایران نیز صادرکننده نفت، محصولات پتروشیمی، خشکبار و ... به این کشورها محسوب می‌شد، اما در سال‌های تحریم واردات از کشورهای اروپایی به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی با چالش‌های بسیاری مواجه شد. از سوی دیگر صادرات ایران نیز در بخش خشکبار به‌دلیل تحریم‌های سختگیرانه با مشکل روبه‌رو شد. در این میان، با توجه به رفع تحریم‌های بین‌المللی، باید مجددا فضا را برای بازگشت به بازارهای اروپایی فراهم کرد. در خصوص صادرات نفت نیز بازگشت به بازار جهانی با چالش کمتری مواجه بوده و در حال حاضر نیز رفع موانع برای صادرات نفت به کشورهای اروپایی، ترکیه و جدیدا یونان آغاز شده است.

به گفته فعالان صنعتی برای ورود به بازار جهانی باید تسهیل در روابط تجاری با اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گیرد. در این خصوص سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: ما سال‌ها جزو کشورهای جهان سوم در اتحادیه اروپا محسوب می‌شدیم و می‌توانستیم از تعرفه ترجیحی استفاده کنیم، اما چند سالی است که از این لیست خارج شده‌ایم. از سوی دیگر به‌دلیل اینکه عضو WTO نیستیم، نمی‌توانیم در کشورهای اروپایی رقابت کنیم به همین دلیل یکی از خواسته‌های ما هموار کردن زمینه عضویت دائم ایران در WTO است. تسهیل روابط بانکی یکی دیگر از مواردی است که فعالان صنعتی معتقدند دستیابی به بازار جهانی به آن وابسته است. در حال حاضر و پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی و برقراری سوئیفت بخش اعظمی از مشکلات واحدهای صنعتی در مراودات بانکی برطرف شده است، اما به گفته فعالان صنعتی مراوده با بانک‌های کوچک تنها بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف می‌کند و باید موانع برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی نیز فراهم شود. حسینی همچنین برقراری خطوط اعتباری را در رونق روابط ایران با کشورهای اروپایی موثر دانست.

تسهیل در صدور روادید برای تجار و رانندگان حمل‌کننده کالا یکی دیگر از مواردی است که فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: تجار برای صادرات کالا به کشورهای اروپایی نیازمند آن هستند که به این کشورها سفر کنند؛ اما در برخی موارد طولانی شدن روند صدور روادید این امکان را از تجار می‌گیرد. در نظر گرفتن تسهیلات ویژه تا زمانی که ایران از عضو ناظر به عضو دائمی در WTO تبدیل شود یکی دیگر از مواردی است که فعالان اقتصادی به آن اشاره می‌کنند و معتقدند که در نظر گرفتن تسهیلات می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات فعالان اقتصادی را برطرف کند.

در نظر گرفتن خط فاینانس و یوزانس برای واحدهایی که امکان خرید نقدی ندارند یکی دیگر از موارد است که فعالان اقتصادی به آن اشاره می‌کنند. در این خصوص محمد رضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: قطع خطوط اعتباری یکی از چالش‌های بزرگ واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن فاینانس و یوزانس این مشکل برطرف خواهد شد. تولید مشترک با تولیدکنندگان داخلی و جوینت شدن با آنها یکی دیگر از مواردی است که فعالان اقتصادی به آن اشاره می‌کنند؛ علاوه‌بر تولید مشترک انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا به ایران یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به حضور پررنگ فعالان اقتصادی و صنعتی در بازارهای جهانی کمک کند. علاوه‌بر تولید مشترک، نجفی‌منش معتقد است که سرمایه‌گذارانی که وارد بازار ایران می‌شوند باید برای ایران بازار صادراتی در نظر گیرند تا شرایط برای حضور در بازارهای جهانی نیز تسهیل شود.