بی‌تابی طلا در مرز میانه
گروه بازار پول: نوسان قابل‌توجه بهای جهانی طلا در هفته گذشته کاملا مشهود بود، نوسان‌هایی که از یکسو نتیجه نوسان دیگر بازارهای بین‌المللی بودند و از دیگر سو، حاصل خرید و فروش‌های فنی در بازار فلزهای گرانبها. با این همه عمده نوسان‌ها در میانه کانال 1200 دلار انجام شده‌اند تا بیم و امید علاقه‌مندان به فلز زرد ادامه داشته باشد. اونس فلز زرد که هفته را با قیمت 1234دلار آغاز کرده بود، در 5 روز کاری گذشته هم محدوده 1220 دلار را تجربه کرد و هم محدوده 1270 دلار را. در این روزها، حتی در مقاطعی که قیمت نهایی روزانه شاهد ثبات نسبی بود، روند ساعات کاری افت و خیز زیادی را نشان می‌داد. هر اونس طلا که روز دوشنبه با 2 دلار افت به قیمت 1234 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه روی قیمت 1250 دلار ایستاد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، اعداد 1244 و 1248 دلار برای بهای اونس رقم خورد و روز جمعه هم با نوسان‌ آغاز شد. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1243 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته سوم ماه آوریل 2016 رقم خورده باشد. روز کالاهای پایه

روز سه‌شنبه روز خوب کالاهای پایه بود. در این روز همزمان با بازگشت اونس طلا به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار، نقره هم به اوج ۵/ ۱۰ ماهه رسید. عوامل خارجی در این روز به نفع فلزهای گرانبها کار کردند. سه‌شنبه، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام افزایش یافت. آنچه در دومین روز کاری هفته به افت ارزش دلار منجر شد، انتشار داده‌های بدتر از انتظار از بخش مسکن آمریکا بود. براساس آخرین آمار دولت ایالات‌متحده، تعداد خانه‌های جدید در ماه مارس ۸/ ۸ درصد کاهش یافته است. این داده همسو با نظر کسانی بود که انتظار افزایش رشد نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک را ندارند.

جالب اینجا بود که روز سه‌شنبه همزمان با رشد بازار فلزهای گرانبها، کالاهای پایه مانند غلات، دام و احشام و بازارهای بین‌المللی غذایی هم رشد کردند. رشد نفت با وجود عدم توافق کشورهای صادرکننده نفت بر حفظ سطوح تولید عاملی است که بازار کالاهای پایه را تحت‌تاثیر قرار داده است. برخی گفته‌اند که شواهد اخیر نشان می‌دهد چرخه کاهشی کالاهای پایه رو به پایان است. این روند می‌تواند طلا را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. بازارهای سهام آسیا و اروپا در این روز تقویت شدند، با این همه جلوی رشد طلا را نگرفتند. دیگر خبر طلایی سه‌شنبه این بود که چین اعلام کرد از این به بعد روزانه دو بار قیمت طلا را تثبیت خواهد کرد. این امر تلاشی است برای پیشقراول شدن چین در بازارهای جهانی طلا.


خنثی‌سازی رشد

اونس روز چهارشنبه قیمت‌های 1243 و 1256 دلار را تجربه کرد، اما در نهایت با 6 دلار افت به قیمت 1244 دلار رسید. این افت تا حدی واکنشی به جهش 16 دلاری روز سه‌شنبه بود. با این همه نقره در چنین روزی هم به رشد خود ادامه داد. نقره چند روزی است مقام اول بازدهی در سال 2016 را از فلز زرد ربوده است. نفت خام در این روز با وجود افت ابتدای روز، در ادامه کار بازارها جهش کرد تا حس خوب بازارهای کالا پابرجا بماند. گرچه رشد نفت به نفع طلا بود، رشد شاخص دلار بر فلز زرد فشار وارد کرد. رشد شاخص دلار در روز چهارشنبه را ناشی از جهش اصلاحی دانسته‌اند. بازارهای سهام جهان در سومین روز کاری هفته عمدتا تضعیف شدند. بازار سهام چین در این روز افت شدیدی را به خود دید، البته از کف روزانه بالا آمد. شاخص شانگهای در مقطعی تا 5/ 4 درصد سقوط کرد، اما در نهایت افتی 3/ 2 درصدی را برای خود ثبت کرد. بازارهای سهام آمریکا در این روز رشد کردند. آنچه در این روز نوسان‌ها را کمتر کرد، انتظار برای برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه بود.


افت از اوج 5 هفته‌ای

اونس روز چهارشنبه با افزایش خریدها تا قیمت ۱۲۷۱ دلار اوج گرفت،‌ اما بعد تحت فشار سودگیری معامله‌گران واقع شد. رسیدن طلا به اوج ۵ هفته‌ای که اوج ۱۱ ماهه نقره را نیز همراه داشت، عمدتا فنی بود. در ادامه روز همزمان با افزایش فروش در سطوح قیمتی بالا، عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام رویدادهای مهم بازارهای دیگر در عصر پنج‌شنبه بودند. دیگر خبری که در این روز به ضرر طلا عمل کرد انتشار داده‌های خوب از میان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا بود. داده‌های هفتگی، کمترین میزان از سال ۱۹۷۳ را نشان می‌داد. با این همه، ایالات‌متحده در این روز داده‌های بدی نیز منتشر کرد. اما مهم‌ترین رویداد روز برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا بود که مطابق انتظارها، تغییری را در سیاست پولی این نهاد اعلام نکرد. با وجود این، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود گفت که احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی در ماه‌های آینده وجود دارد. این اظهارنظر به ضرر یورو و در نتیجه به نفع طلا تمام شد. بازارهای سهام قاره سبز پیش از این سخنان تحت فشار بودند. دیگر بازارهای سهام هم عمدتا نگران افت دوباره نفت بودند.

اونس روز جمعه را با نوسان‌های اندک پیرامون مرز ۱۲۵۰ دلار آغاز کرد و گرچه بعد شاهد افزایش دامنه نوسان شد، باز هم- دست کم تا زمان نوشته شدن این گزارش- نسبت به روزهای قبل افت و خیزهای کمتری را به خود دید. آنچه باعث کاهش نوسان‌ها در صبح جمعه شد از یکسو تضاد روند عوامل خارجی و از سوی دیگر کاهش خرید و فروش‌های فنی پس از چند روز نوسان شدید بود. روز گذشته، در حالی که رشد شاخص دلار به ضرر طلا عمل می‌کرد، رشد بهای نفت خام باعث رشد قیمت طلا می‌شد. پوشش قیمت نهایی هفته گذشته در این گزارش ممکن نبود، اما توجه به روند بهای اونس طلا در ۵ روز کاری گذشته نشان می‌دهد که گرچه فلز زرد در یک هفته نوسان در ۶ محدوده کانال ۱۲۰۰ دلار را تجربه کرده، عمدتا در میانه کانال محبوس بوده است. اونس در حالی در هفته گذشته با رشد روبه‌رو شد که کارشناسان حرفه‌ای انتظار داشتند طلا در سومین هفته ماه آوریل بخشی از ارزش خود را از دست بدهد. البته سرمایه‌گذاران خرد از ابتدای هفته به طلا امید داشتند. اگر اونس در پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز جمعه بالای مرز ۱۲۵۰ دلار مانده باشد، امید به روند هفته آخر آوریل افزایش پیدا خواهد کرد. در دو گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» پس از مرور روند بهای طلا در هفته گذشته، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را در این بازار مورد بررسی قرار خواهیم داد.