یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

موانع ورود پرشتاب نقدینگی
دیروز شاخص کل با رشد اندک ۱۳ واحدی مواجه شد. کاهش انتظارات برای رشدهای پرشتاب مشابه با زمستان در کنار جذابیت سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک، از جمله نرخ سود بانکی بالا و سایر ابزارهای با درآمد ثابت از جذابیت بورس میان سرمایه گذاران با نگاه بلند مدت کاسته است. علاوه بر این، با وجود خوش‌بینی به آینده اقتصاد و به دنبال آن سهام، ضعف عوامل بنیادی مانند تردیدها نسبت به پایداری رشد اخیر قیمت‌های جهانی کالاها و کاهش انتظارات برای رشد نرخ دلار (عوامل اثرگذار بر سودآوری گروه کالایی) مانع از حضور نقدینگی تازه به بورس شده‌اند. در این میان، همچنان سودای کسب سودهای قابل توجه مشابه ماه‌های اخیر نقدینگی موجود را در گروهی مانند خودرو متمرکز ساخته است. بر این اساس، بازار سهام درگیر نگاه کوتاه مدت است و به نظر می‌رسد افزایش افق سرمایه‌گذاری نیازمند خودنمایی عوامل بنیادی است.

بازار ارز

قفل 50 روزه دلار پشت سد روانی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی مواجه شد. با وجود لمس چندین باره سقف ۳۵۰۰ تومانی، در ۵۰ روز معاملاتی اخیر دلار در عبور قدرتمند از این مقاومت ناکام مانده و در مواجهه با این سطح بازگشت سریعی را تجربه کرده است. در این مدت با حمایت تقاضا، نرخ دلار در مسیر صعودی قرار گرفت، اما این روند با افزایش عرضه از سوی بازارسازان سرکوب شد. نتیجه‌گیری فعالان ارزی از کاهش احتمال رشد نرخ دلار در شرایط عرضه صرافی بانک‌ها فشار فضای روانی را تشدید کرد. به این ترتیب، با نزدیک شدن به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی علاوه بر عرضه از سوی بازارسازان شاهد افزایش عرضه از دیگر معامله‌گران بازار ارز بودیم. در حالی که این سد در برابر رشد دلار قرار گرفته است، حمایت عوامل بنیادی نیز مانع از افت این ارز شده است.

بازار سکه

ذره‌بین سکه روی اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله شد. افت بیش از ۱۵ دلاری طلای جهانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بر قیمت سکه فشار وارد کرد. در این میان، دلار نیز افت اندکی را تجربه کرد، با این حال، در شرایط کم‌نوسانی نرخ دلار به نظر می‌رسد توجه معاملات در بازار سکه به نوسانات اونس دوخته شده است. در این میان، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) که در روز چها‌رشنبه تا حد زیادی تخلیه شده بود، بار دیگر به سطح ۱۰ هزار تومان رسید. بر این اساس، همچنان تقاضای مناسبتی ماه رجب در بازار طلای داخلی عامل حمایت از سکه است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد انتظار افت بیشتر قیمت طلای جهانی نیز میان معامله‌گران سکه وجود ندارد.

بازار طلای جهانی

نزول طلا با فشار شاخص دلار
اونس طلا با افت هفتگی ۱۵/ ۰ درصدی مواجه شد. تداوم سیاست‌های انبساطی اروپا با فشار بر یورو و احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن (افت ین به کمترین سطح در ۱۷ ماه گذشته) عواملی بودند که رشد شاخص دلار را رقم زدند (عامل فشار بر اونس). با این حال، همچنان به نظر می‌رسد کف ۱۲۲۵ دلاری از اونس حمایت می‌کند. در روزهای اخیر با وجود رشد قیمت نفت، گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها نوسانات بازارهای سهام را تشدید کرد. ادامه انعکاس وضعیت نامناسب شرکت‌ها می‌تواند افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس را به دنبال داشته باشد. نگاه طلا به نشست هفته جاری فدرال رزرو آمریکا است. گلدمن ساکس با توجه به وضعیت مناسب بازار کار این کشور، ۳‌بار افزایش نرخ بهره را در سال جاری پیش‌بینی کرده است. با این حال، احتمال افزایش نرخ در نشست کنونی دور از انتظار است.

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها روی میانگین
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد کمتر از ۱/ ۰ درصدی همراه شد. میانگین قیمتی این اوراق از ابتدای فروردین در سطح ۷۸ هزار و ۶۲۱ تومان است. در شرایط کنونی با وجود محرک‌های سمت تقاضا، «تسه»ها با توجه به رابطه میان قیمت و نرخ سود وام، در مقابل رشد مقاومت می‌کنند؛ نرخ سود در سطح ۲۲ درصد تثبیت شده است. امری که توجیه‌پذیری وام را برای متقاضیان مورد تردید قرار داده است. اما علاوه بر افزایش سقف وام، سرایت مدل اوراق وام مسکن به سایر بانک‌ها، می‌تواند سمت عرضه «تسه»ها را تقویت کند. این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ سود وام مسکن کمک کند و درنتیجه رشد تقاضا را تشدید کند. همچنین سایر اقدامات از جمله راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن و لیزینگ مسکن، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود ۳ساله را تقویت کرده است.

بازار نفت

سومین هفته رشد نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۳/ ۸ درصدی همراه شد. سومین هفته رشد نفت با خوش‌بینی‌ها به کاهش مازاد عرضه در میان مدت در کنار نشانه‌های رشد تقاضای چین رقم خورد. با اینکه نشست هفته اخیر میان ۱۶ صادرکننده بزرگ نفتی بدون نتیجه به پایان رسید، اما بر خلاف انتظارات نفت با افت شدید مواجه نشد. آمارهای مناسب اقتصاد چین (رشد بازار مسکن) و رشد واردات نفت در ماه مارس، عامل خوش‌بینی به بازگشت تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت است. این امر در کنار گزارش‌ها از کاهش تولیدات غیراوپک به دلیل فشار قیمت‌های پایین بر این تولیدکنندگان و همچنین کاهش سرمایه‌گذاری‌ها عامل خوش‌بینی به نفت است. گزارش EIA از رسیدن تولیدات آمریکا به کمترین سطح در ۱۸ ماه گذشته، در کنار کاهش ۸ موردی تعداد دکل‌های نفتی (رسیدن به کمترین سطح از نوامبر ۲۰۰۹) تاییدی بر این امر است.