یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تردید در پایداری رشد بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶۷ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته اخبار مثبت در گروه خودرویی، تک‌لیدری این گروه را مجددا پررنگ کرد؛ به این ترتیب «خساپا» و «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. اما کند شدن ورود نقدینگی جدید به بازار سهام، مانع از رشد پرشتاب و پایدار بازار سهام می‌شود. همچنان بخش زیادی از نقدینگی در گروه خودرو به دلیل کسب سودهای قابل توجه در ماه‌های اخیر متمرکز است و رفتار بخشی از سهامداران در راستای جذب سودهای کوتاه‌مدت است؛ این عامل در کنار عدم تغییر بنیادین در شرکت‌ها و نامشخص بودن اثر واقعی رفع برجام، همچنین جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر از جمله عوامل کند شدن روند ورود نقدینگی هستند. اما محرک‌هایی همچون پایداری رشد قیمت جهانی کالاها، به ویژه نفت، همچنین تحقق بودجه عمرانی می‌تواند خوش‌بینی‌ها به بورس را تقویت کند.

بازار ارز

رشد دلار با دو اهرم
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۲ تومانی به نرخ ۳۴۸۲ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش تقاضا توسط معامله‌گران آتی در کنار افزایش تقاضای معامله‌گران سکه عامل حمایت از نرخ دلار شدند. از سویی تردیدها نسبت به رشد ادامه‌دار سکه، با توجه به رابطه الاکلنگی سکه و ارز، معامله‌گران سکه را به سمت بازار ارز حرکت داد. امری که افزایش تقاضا را به همراه داشت. علاوه بر این با توجه به اینکه نرخ دلار در ۹ روز معاملاتی اخیر تنها یک روز بالاتر از سطح ۳۴۸۰ تومانی قرار داشت، معامله‌گران آتی روند نزولی را برای آن پیش‌بینی کرده بودند. اما عدم برآورده شدن انتظارات معامله‌گران آتی یا به اصطلاح خالی‌فروشان، باعث شد این معامله‌گران برای نقد کردن معاملات خود، اقدام به افزایش خرید کنند اما همچنان به دلیل مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی، نوسان شدید نرخ دلار دور از انتظار است.

بازار سکه

رشد سکه با حمایت دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی همراه شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، رشد دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته تردیدها نسبت به رشد ادامه‌دار اونس طلای جهانی، معامله‌گران سکه را به سمت بازار ارز سوق داد. این معامله‌گران سعی داشتند با افزایش نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کنند. همچنان شاهد تداوم حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم. بخشی از این امر را می‌توان به رشد تقاضای مناسبتی نسبت داد. در بازار طلای جهانی نیز شاهد مقاومت سطح ۱۲۲۰ دلاری از اونس هستیم اما با نزدیک شدن به نشست دوروزه فدرال رزرو در روز سه‌شنبه، تردیدهایی نسبت به رشد شدید اونس به وجود آمده است. رشد شدید نرخ دلار به دلیل مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی نیز دور از انتظار است؛ عواملی که چشم‌انداز سکه را مبهم کرده است.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به آمریکا
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۱۵/ ۰ درصدی همراه شد. در هفته اخیر شاهد نوسانات چشمگیر اونس بودیم. روز پنج‌شنبه اونس به بیشترین سطح (۱۲۷۰ دلار) در ۵ هفته اخیر رسید. اما در ادامه رشد شاخص دلار با تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سیگنال‌های تشدید سیاست انبساطی بانک ژاپن عامل فشار بر اونس شد؛ آمارهای مناسب اقتصاد آمریکا به ویژه آمار اشتغال این کشور، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن را تقویت کرده است. اما احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ۲۶ و ۲۷ آوریل این نهاد دور از انتظار است بنابراین نتیجه نشست فدرال رزرو در کنار سایر آمارهای اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی سه ماه اول این کشور تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۵ کارشناس روند صعودی، ۵ نفر روند خنثی و ۸ کارشناس حرکت نزولی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حبس قیمتی «تسه»ها با فشار نرخ سود
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۷۵/ ۱درصدی همراه شد. در شرایط کنونی بالا بودن نرخ سود وام بر کاهش تقاضای «تسه»ها تاثیر داشته است. هم اکنون نرخ سود در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته و این در شرایطی است که نرخ تورم با تداوم روند کاهشی به سطح ۲/ ۱۱ درصد رسیده است. بنابراین تردید در مورد توجیه‌پذیری وام، قیمت اوراق را از بالاترین میزان در بهمن ۹۳ با ۱۴ درصد کاهش مواجه کرده و نوسان اندک این اوراق را در یک ماه اخیر رقم زده است. انتظار می‌رود عوامل تقویت سمت تقاضا، افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان و لیزینگ مسکن بتواند به رشد تقاضا کمک کند. همچنین راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن و ایجاد امکان عرضه اوراق از سوی سایر بانک‌ها، با تقویت سمت عرضه، کاهش قیمت و نرخ سود این اوراق را رقم بزند.

بازار نفت

چشم‌انداز خوش‌بینانه نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۸ درصدی همراه شد. نشانه‌های بازگشت تقاضای چین (دومین مصرف‌کننده نفت) در کنار چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه از نیمه دوم سال جاری نفت را برای سومین هفته متوالی مثبت کرد. آمارهای مناسب اقتصاد چین در کنار رشد واردات نفت در مارس، خوش‌بینی به بازگشت تقاضای این کشور را تقویت کرده است. فشار قیمت‌های پایین نفت، چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه از نیمه دوم سال جاری را می‌دهد. از سال ۲۰۱۴، با فشار قیمت‌های پایین شرکت‌های نفتی بودجه‌های توسعه‌ای خود را بیش از ۲۵ درصد و هزینه‌ها را ۲۰ درصد کاهش داده‌اند؛ بنابراین کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و کاهش تولیدات از جمله تولیدات شیل(رسیدن تعداد دکل‌ها به کمترین از نوامبر ۲۰۰۹) خوش‌بینی‌ها به کاهش مازاد عرضه را تقویت کرده است. اما همچنان گلدمن ساکس رشد نفت تا نیمه سوم ۲۰۱۶را پایدار نمی‌داند.