رشد آرام شاخص بورس - ۶ اردیبهشت ۹۵
گروه بورس-همایون دارابی: بازار سهام کشور روز گذشته شاهد رشد 167واحدی شاخص کل بود. در بازار دیروز گروه خودرویی با صف‌های خرید و تحرکات مثبت مواجه شد و همین امر نیز انگیزه معامله‌گران را برای خرید سهام در بازار تقویت کرد. در این شرایط گروه خودرویی با صدر‌نشینی در بازار توانست مانع از ریزش شاخص کل شود تا در پایان معاملات با رشد 21/ 0 درصدی در ارتفاع رقم 78هزار و 448 واحد قرار گیرد. در همین حال نظرات مختلفی درمورد روند مثبت معاملات خودرویی در بازار دیروز از سوی کارشناسان بیان شد. گروهی رشد گروه خودرویی را ناشی از آماده‌سازی این گروه برای تبدیل اوراق افزایش سرمایه سایپا به سهام قابل معامله ارزیابی می‌کردند و گروهی دیگر این روند را ناشی از بازگشت قیمتی پس از افت به نسبت سنگین شرکت‌های زیر مجموعه این گروه در ماه گذشته می‌دانستند. در این شرایط اکثر معامله‌گران به امید آینده مانده‌اند، جایی که بازار بتواند در گروه‌هایی به جز گروه خودرویی نظیر بانک‌ها و معدنی‌ها شاهد تحرکاتی باشد.در جریان معاملات دیروز شرکت‌های سایپا، ایران خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس از خود به جا گذاشتند. در مقابل معاملات سه شرکت فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی گل‌گهر و فولاد خوزستان، بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار سهام داشتند. بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی

یک موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی ریسک اعتباری کوتاه‌مدت ایران را B اعلام کرد و وابستگی به نفت، ضعف ساختاری اقتصاد، ضعف نظام مالی و سیاست‌های انقباضی را از جمله مشکلات و موانع پیشرفت اقتصاد ایران دانست. موسسه رتبه بندی کپیتال اینتلیجنس در جدیدترین گزارش خود ریسک اعتباری بلند مدت ایران را منفی BB و ریسک اعتباری کوتاه مدت ایران را B اعلام کرد. این موسسه همچنین چشم انداز اقتصادی ایران را با ثبات ارزیابی کرده است.بر‌اساس این گزارش به دنبال رفع تحریم‌ها چشم‌انداز اقتصادی ایران در کوتاه مدت و میان مدت بهبود یافته است. کپیتال اینتلیجنس انتظار دارد با افزایش قیمت نفت، کاهش هزینه مبادلات تجاری و مالی و دسترسی ایران به ذخایر ارزی خود رشد اقتصادی این کشور در سال ۱۳۹۶ به ۸/ ۳ درصد برسد.

بهبود شرایط تجارت و دسترسی ایران به ذخایر ارزی اش همچنین به ثبات پول ملی و کنترل تورم این کشور کمک خواهد کرد. در نتیجه نرخ تورم در سال آینده به حدود ۶ درصد خواهد رسید.بر این اساس پیش بینی می‌شود دولت ایران در سال جاری همچنان با کسری بودجه مواجه باشد اما در سال آینده با در نظر گرفتن نفت ۵۰ دلاری با مازاد بودجه معادل ۵/ ۰ درصد تولیدناخالص داخلی روبه‌رو‌ شود.در بازار دیروز در گروه خودرویی مشاور قائم مقام ارشد مدیر عامل ایران خودرو به‌عنوان مدیر‌عامل شرکت مشترک ایران خودرو و پژو منصوب شد.به گزارش ایران خودرو، بر اساس مفاد قرارداد میان گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو، شرکتی با سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی دو طرف تأسیس شده و مدیر عامل و رئیس هیات مدیره آن هر دو سال یک بار به‌صورت متناوب از طرف ایران خودرو یا پژو انتخاب می‌شود.صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید مشترک و افزایش تیراژ تولید از ۱۵ هزار دستگاه به ۲۰۰ هزار دستگاه طی مدت چهار سال از دیگر مفاد قرارداد ایران خودرو و پژو بود.در گروه سیمانی نماد معاملاتی شرکت‌های بین‌المللی ساروج بوشهردر بازار پایه گشایش یافت اما مورد معامله قرار نگرفت. همچنین دیروز پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله آرمان آتیه درخشان مس نیز به مبلغ اسمی هزار تومان به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری آغاز شد.

در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی جم از دسترسی به رکورد تولید ۹۵ درصد ظرفیت اسمی الفین توسط پتروشیمی جم خبر داد.در این گروه به‌رغم افت ۴ دلار هر تنی قیمت سنگ‌آهن در روز جمعه، قیمت این محصول در کل هفته گذشته افزایش ۲۵/ ۸ دلار هر تن را نشان داد که بهترین هفته سنگ‌آهن در طول سه سال اخیر است. افت قیمت اخیر سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا از ۲۲ آوریل به ۶۶ دلار در هر تن باعث کاهش ۲۰ دلار در هر تن قیمت بیلت و میلگرد در چین شد.تقاضای محصولات فولادی در بازار چین بالا است و تجار سطح موجودی کمی در انبارها دارند. به گفته گلدمن ساکس تداوم روند صعودی قیمت سنگ آهن در گرو تقاضای فولاد چین است. از طرف دیگر افزایش سرسام آور قیمت سنگ آهن، حباب قیمتی بزرگی را به وجود خواهد آورد.در گروه حمل و نقل مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درخصوص وضعیت این شرکت گفت: در حالی طی سال‌ها تحریم قراردادهای ساخت کشتی با چند کشور معطل مانده که درحال زنده کردن این قراردادها هستیم. همچنین مشکلات بیمه‌ای و رتبه‌بندی کشتی‌های ایرانی حل شده تا امکان تردد در بنادر مهم دنیا فراهم شود. وی همچنین از راه‌اندازی خطوط کشتیرانی به اروپا خبرداد و گفت: بعد از حدود ۷ سال قطع تردد خطوط کشتیرانی ایران به اروپا، درحال حاضر خط کشتیرانی به هامبورگ، آنت‌ورپ و جنووا در ایتالیا و اسپانیا به‌طور دائم برقرار شده و خطوط برزیل، آرژانتین و اروگوئه هم احیا شده است.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۲۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۴میلیارد تومان بالغ شد.