مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری پیش‌بینی کرد که اوضاع اقتصادی سال ۹۵ بسیار شبیه به سال ۹۳ خواهد بود. مسعود نیلی در گفت‌وگو با ماهنامه صنعت و توسعه گفت: به احتمال خیلی زیاد در خرداد یا تیر و اوایل تابستان امسال، شاخص قیمت مصرف‌کننده تک‌رقمی خواهد شد. این یعنی یک ثبات خوب اقتصاد کلان اتفاق می‌افتد. در واقع بعد از نوسانات سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، ثباتی در سال ۱۳۹۲ در اقتصاد کلان ایجاد شد و اثر خود را روی رشد اقتصادی سال ۱۳۹۳ گذاشت. در حال حاضر نیز ثباتی در شاخص‌ قیمت‌ها، تورم و بازار ارز ایجاد شده که می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ باشد؛ همراه با برآیند افزایش درآمدهای نفتی و تداوم بهبود و ثبات اقتصاد کلان.

وی در بحث مهم‌ترین محدودیت‌های اقتصاد کشور با بیان اینکه اقتصاد ایران اکنون روی دو بمب ساعتی بزرگ قرار گرفته است، افزود: بمب اول، حجم بالای جمعیت غیرفعال کشور در مقایسه با حجم جمعیت فعال است که نسبت آن کاملا غیر طبیعی است و بمب دوم، حجم بالای نقدینگی است. در حال حاضر، هم جمعیت غیرفعال، در صبر و انتظار بهبود شرایط به‌سر می‌برد و هم نقدینگی غیرفعال است. عامل اول نیاز به تمهیدات کوتاه‌مدت دارد و عامل دوم، رویکرد بلندمدت را می‌طلبد. نیلی گفت اجتناب از بروز مشکل در هر دو زمینه، نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی است که تبعات آن باید مورد وفاق نیروهای موثر سیاسی و رسانه‌ای کشور باشد. به اعتقاد این اقتصاددان برای بهبود شرایط، اقتصاد کشور با دو نوع پیچیدگی مواجه است: پیچیدگی اول، ابعاد کارشناسی و به عبارتی «فنی» مسائل است. اینکه مشکلات نظام بانکی کشور را چطور می‌توان حل کرد.
یکسان‌سازی نرخ ارز چگونه می‌تواند انجام شود. بازار سرمایه را چگونه می‌توان برای تامین منابع داخلی و خارجی فعال کرد و سایر موضوعات. وی در این زمینه گفت: به‌عنوان کسی که بیش از 3 دهه منحصرا و مستمرا بر مسائل اقتصاد کلان ایران متمرکز بوده و مختصری هم از تحولات توسعه اقتصادی کشورهای مختلف در آسیا و آمریکای جنوبی اطلاع دارد، باید اذعان کنم که ابعاد فنی مسائل اقتصاد کلان ایران در حال حاضر، واقعا پیچیده است و به همان میزان هم که بر این پیچیدگی افزوده شده، از توان کارشناسی دولت کاسته شده است. به گفته وی پیچیدگی دوم که به مراتب بیشتر است مسائل اقتصاد سیاسی در مقطع حاضر است. وی افزود: تغییراتی را که بهبود شرایط اقتصادی کشور نیاز دارد، دارای پیامدهای قابل توجه اقتصاد سیاسی است. به این معنا که شرایط پیش از برجام و پس از برجام، جابه‌جایی‌های بزرگ در منتفع‌شوندگان و متضررشوندگان را در پی دارد که برای چگونگی حل این چالش بزرگ تمهیداتی خاص مورد نیاز است.نیلی تاکید کرد: نحوه به ثمر رسیدن برجام، بزرگ‌ترین و البته سرنوشت‌سازترین آزمون سیستم تصمیم‌گیری ما است که سرنوشت رشد اقتصادی و سایر مسائل را تعیین می‌کند.