مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران از اجرای مصوبه هیات وزیران درخصوص نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل نو درون شهری از مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: برابر قانون تمام خودروسازان از این زمان مکلف می‌شوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی،‌ فیلتر نصب کنند؛ ضمن اینکه همه خودروهای وارداتی دیزلی باید مجهز به فیلتر دوده باشند.

به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه فیلترهای دوده سازگار با شرایط ایران روی تعدادی از اتوبوس‌های خطوط پرسرعت اتوبوسرانی تهران نصب و آزمون شده است، افزود: در حال حاضر نیز با توجه به نوع سوخت و کیفیت روغن موتور و چرخه رانندگی، آزمون پایداری در حال انجام است. حسینی با اعلام موفقیت پایلوت پروژه نصب فیلتر دوده، خاطرنشان کرد: این فناوری قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربن‌های معطر را از اگزوز دیزل دارد و با شرایط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است. اشکالات فنی موجود در روند کار شامل خرابی فیلترها یا ایجاد اشکال برای موتور اتوبوس‌ها نیز در حال بررسی است؛ اما تمام هزینه‌های اضافی و اشکالات مذکور در برابر فایده استفاده از این فناوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است.

حسینی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری موضوع نصب فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی برون‌شهری نیز اجرا شود. وی با اشاره به همراهی و اعلام آمادگی پلیس برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبه هیات دولت، تاکید کرد: اگر خودرویی فیلتر دوده نداشته باشد، پلاک‌گذاری نمی‌شود.