یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سنگین‌ترین افت اردیبهشت بورس

روز گذشته، شاخص کل بورس با افت ۶۱۰ واحدی (معادل ۷۸/ ۰ درصد) بیشترین افت از ۲۸ فروردین را تجربه کرد. به این ترتیب، پس از ۱۳ روز، نماگر بازار سهام کانال ۷۸ هزار واحدی را واگذار کرد و در کمترین مقدار از دوم اسفند قرار گرفت. پیش تر اشاره شده بود اصلاح قیمت‌ها در گروه خودرو که لیدر ماه‌های اخیر بازار سهام بود، سایر گروه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. طی معاملات هفته‌های اخیر، خودرویی‌ها نشان دادند که صرف اخبار نمی‌تواند رشد پایداری برای آنها ایجاد کند؛ بنابراین، بازیگران سهام هر چند تلاش زیادی برای یافتن لیدری جدید انجام دادند، اما هیچ گروهی نتوانست مقصد جدید نقدینگی سهامداران شود. به این ترتیب، روز گذشته در نبود معاملات بلوکی یا شاخص‌سازی، افت شاخص سنگین تر بود و به نظر می‌رسد تا عدم مشاهده محرکی بنیادی، روند اصلاحی قیمت‌ها ادامه یابد.

بازار ارز

شناسایی کف در نیمه پایینی 3400 تومانی

روز گذشته، هر دلار آمریکا به نرخ ۳۴۴۷ تومان معامله شد. گرچه در هفته‌های ابتدایی سال، دلار در نیمه بالایی کانال ۳۴۰۰ تومان و نزدیک به مقاومت ۳۵۰۰ تومانی معامله می‌شد، اما طی روزهای اخیر با شکست دومینویی کف‌های حمایتی، دلار به سطوح پایینی کانال مزبور نزدیک شده است. دیروز نیز با افت نرخ درهم در بازار دبی، دلار تا سطح ۳۴۲۷ تومانی کاهش یافت. رشد سریع تر عرضه در مقایسه با تقاضای دلار، یکی از مواردی است که پایین بودن نرخ دلار در شرایط فعلی را رقم زده است. به عبارت دقیق‌تر، صادرات (عامل تعیین‌کننده عرضه دلار) از اواخر سال گذشته و به ویژه در فروردین ماه رشد قابل توجهی پیدا کرده است؛ این در حالی است که واردات (نماینده تقاضا در بازار ارز) روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد و فشار بر نرخ ارز را افزایش داده است.

بازار سکه

رشد آرام در بازار سکه

در معاملات دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد دو هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۸ هزار تومان معامله شد. در شرایط ثبات نسبی نرخ دلار، افزایش قیمت اونس نسبت به قیمت خود در روز چهارشنبه (آخرین روز معاملاتی بازار داخلی) به افزایش قیمت سکه کمک کرد. با این حال، همچنان حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در بازار سکه مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد غافلگیر شدن برخی معامله‌گران طلا از رشد قیمت‌های جهانی اونس، همچنان مقاومت نسبی در برابر رشدهای شدید را به همراه دارد. از سوی دیگر، بازار سکه تا حدودی نسبت به افت بیشتر نرخ دلار بدبین هستند و با توجه به تقاضای نسبتا بالایی که در شرایط کنونی (ماه‌های رجب و شعبان) برای سکه وجود دارد، در مسیر کاهشی نیز ریزش شدید طلا دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی کانال‌شکنی می‌کند؟

اونس طلا افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که در میانه هفته توانست کانال ۱۳۰۰ دلاری را تجربه کند. عمده این رشد به دلیل افت بازارهای سهام جهانی و رسیدن شاخص دلار به کمترین مقدار در ۱۵ ماه اخیر رقم خورد. در ادامه اما، شناسایی سود توسط معامله‌گران و برگشت شاخص دلار از کف مزبور منجر به افت مجدد اونس شد. در شرایط کنونی، کارشناسان معتقدند اگر فشار خریداران افزایش یابد اونس آمادگی لازم را برای عبور پایدار از سقف ۱۳۰۰ دلاری در هفته جاری دارد. در واقع، آمار ضعیف اشتغال آمریکا (۱۶۰ هزار شغل جدید در مقایسه با انتظار ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل) احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش داد و اگر سایر عوامل (شاخص دلار و بازارهای سهام) همراهی کنند، این کانال شکنی دور از انتظار نخواهد بود.

بازار اوراق مسکن

آغاز هفته صعودی «تسه»ها

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۷۹ هزار و ۹۲۴ تومان معامله شدند. همان طور که انتظار می‌رفت، افزایش تقاضا در این بازار قیمت‌ها را به سطح ۸۰ هزار تومانی (در بسیاری از سررسیدها، قیمت‌ها بالای این سطح پایدار ماندند) رساند. گرچه نرخ سود این تسهیلات برای بسیاری از خریداران بالا است، اما جذابیت خانه دار شدن سبب شده است قیمت اوراق با افزایش تقاضا (به‌صورت سنتی، مسکن از میانه بهار با افزایش تقاضا و رشد معاملات همراه است) بالاتر رود. موضوعی که بار دیگر تاکید می‌کند سمت عرضه تسهیلات مسکن نیازمند تقویت بیشتر است. ورود سایر بانک‌ها به ارائه تسهیلات مسکن از این طریق یکی از راهکارهای اصلی شکست نرخ سود وام مسکن است که با وجود پیشنهادهای مطرح شده، هنوز اقدامی عملی در این زمینه انجام نشده است.

بازار نفت

هفته اصلاحی در آغاز مه

پس از رشد حدود ۲۰ درصدی قیمت نفت در ماه آوریل، با آغاز ماه مه شاهد اصلاح قیمت‌ها بودیم (افت هفتگی ۷/ ۲ درصدی نفت خام آمریکا). شناسایی سود و برخی نگرانی‌ها از مازاد عرضه از جمله مهم‌ترین عوامل افت قیمت‌ها در هفته گذشته بودند. با این حال، در دو روز پایانی هفته برخی اختلالات در عرضه و امیدواری پایین ماندن شاخص دلار (رشد این شاخص عامل فشار بر تمامی کالاها است) تا حدودی افت قیمت نفت را جبران کرد. آتش سوزی در جنگل‌های کانادا که به تعطیلی ظرفیتی معادل حداقل ۷۲۰ هزار بشکه نفت در روز منجر شد و همچنین، حمله به منطقه‌ای نفتی در نیجریه از جمله مهم ترین موارد اختلال در سمت عرضه نفت محسوب می‌شدند. اما باید در نظر داشت این موارد می‌توانند گذرا بوده و همچنان فشار عوامل بنیادین (مازاد عرضه بالا) در این بازار وجود دارد.