میل کاهشی فلزات در بازارهای جهانی

منیـره نظامیوند چگینی: بهای فلزات پایه طی روزهای پایانی هفته گذشته با روند نسبی ثبات با میل به روندی کاهشی همراه بود. بازار فلزات پایه در روز جمعه پس از اصلاحات انجام شده در روز پنج‌شنبه به تثبیت رسید و قیمت‌ها تقریبا با رشدی نزدیک به میزان متوسط ۶/ ۰ درصد هفته را به پایان بردند که در این میان، سرب و نیکل با ثبت ۲/ ۱ درصد رشد همراه شدند، همچنین مس ۴/ ۰ درصد رشد کرده و به ۴ هزار و ۷۸۸ دلار بر هر تن رسید؛ در حالی‌که آلومینیوم با کاهشی معادل ۵/ ۰ درصد تا سطح یک هزار و ۵۹۸ دلار پایین آمد. همچنین در بازار فلزات گرانبها نیز هفته گذشته بازارها به‌طور متوسط با رشدی معادل یک درصد بسته شدند. این رشد اندک در پی انتشار گزارش ناامیدکننده درخصوص وضعیت اشتغال آمریکا قیمت طلا را افزایش داد. رفتارهای متفاوت فلزات پایه در بازارهای جهانی که طی هفته گذشته شاهد آن بوده‌ایم، در هفته جاری نیز استمرار داشته است.

روند 5 روزه تغییرات جهانی فلزات

بازارهای کالایی آسیا از آغاز هفته جاری تا‌کنون در مسیر نزولی قرار دارند. این افت همه‌گیر اکثر بازارها از ارز تا بازار سهام را نیز در بر گرفته است. داده‌های رسمی به وضوح نشان می‌دهد شرایط بازار کار آمریکا و همچنین نوسانات وضعیت اقتصادی و تجاری چین تا چه اندازه تاثیرگذار بوده و می‌تواند زمینه‌ساز جلب یا سلب اعتماد سرمایه‌گذاران از اتحادیه اروپا تا آمریکا و آسیا شود.

به عقیده تحلیلگران، بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی در زمینه اصلاح روندهای کنونی خود چندان قوی عمل نمی‌کند، چرا‌که سطوح حمایتی در حال شکست است و پیشنهادهای منتج به سود و نیز برخی موقعیت‌های جدید فروش کوتاه‌مدت شده است. اصلاحات شدید انجام گرفته در بازارهای سنگ‌آهن و فولاد، همراه با داده‌های ضعیف تجاری چین، به احتمال زیاد به ریزش‌های هرچه بیشتر در بازارها حداقل در بازه کوتاه‌مدت خواهد انجامید.

انتظار می‌رود در روزهای پیش رو با وجود باقی ماندن اثرات انتشار آمارهای چین و نیز جو منفی حاکم که ناشی از اصلاح رو به پایین بسیاری از فلزات در بازارهای جهانی است، شاهد استمرار روند نزولی بازارهای کالایی باشیم. بدیهی است مادامی که سناریوی وضعیت نامساعد اقتصاد چین در حال اجرا و تکرار باشد، نمی‌توان به‌طور قطع به اصلاح قوی بازارها به ویژه بازارهای کالایی به سمت بالا امید چندانی داشت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از فست مارکتز (FastMarkets)؛ طی هفته جاری مجددا بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی، در پی انتشار آمارهای نه چندان مطلوب و ضعیف اقتصادی درخصوص وضعیت تجاری چین با کاهش همراه شده است. در این میان، بهای فلزات پایه به‌طور متوسط ۲/ ۱ درصد افت داشته که در این میان افت ۲/ ۲ درصدی نیکل و سقوط قیمت آن به سطح ۸ هزار و ۸۳۰ دلار پرچمدار ریزش‌ها بوده است. همچنین مس نیز با ۱/ ۱ درصد کاهش تا مرز ۴ هزار و ۷۳۴ دلار بر هر تن افت داشته است. بازارها در جدیدترین گزارش منتشر شده درخصوص داده‌های تجاری چین، با ارقامی روبه‌رو‌ بوده‌اند که ناامیدکننده بوده و از جذابیت بازارها بیش از پیش کاسته است.

براساس این گزارش؛‌ حجم مبادلات اما در بازار فلزات پایه لندن کماکان با میزان متوسط ۱۳ هزار و ۴۰۲ قرارداد در سطح قابل قبولی قرار دارد که در این میان به‌طور ویژه حجم معاملات مس و نیکل، به ترتیب ۶ هزار و ۱۷۳ قرارداد و ۲ هزار و ۸۱۸ قرارداد بوده است.همچنین در بازار فلزات گرانبها نیز شاهد تثبیت روند نزولی به‌طور متوسط در سطح افت ۴/ ۰ درصدی بودیم که در این میان، قیمت‌های طلا، نقره و پلاتین، هر یک با افت ۳/ ۰ درصدی همراه شده‌اند، در حالی که پالادیوم کاهشی به بزرگی ۹/ ۰ درصد را تجربه کرده است.

در بورس شانگهای، بهای فلزات پایه به‌طور متوسط ۵/ ۱ درصد کاهش داشته که در این بازارها، نیکل با ثبت افت ۵/ ۲ درصدی در صدر قرار دارد. همچنین آلومینیوم حدود ۲/ ۲ درصد کاهش داشته و مس نیز با ریزش ۴/ ۱ درصدی تا سطح ۳۶ هزار و ۵۰ دلار پایین آمده است.

طبق این گزارش؛ بهای مس در بازار نقدی چانگ ژیانگ، با افتی به اندازه ۵/ ۰ درصد همراه شده و تا مرزی بین ۳۶ هزار و ۱۷۰ یوآن و ۳۶ هزار و ۳۷۰ یوآن در نوسان بوده است که این رخداد با بک واردیشنی معادل ۵۰ دلار در هر تن صورت گرفته است. حالت بک واردیشن (Backwardation) وضعیتی است که در آن قیمت‌های آتی کمتر از قیمت‌ها در بازار نقدی است.

به گزارش فست مارکتز، در بین سایر بازیگران بازار معادن و فلزات در چین، قیمت سنگ آهن به شدت در حال تصحیح روند پیشین خود است، بهای این محصول با افت‌های پی‌در‌پی به سطح ۵۰ دلار بر هر تن نزدیک شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تمام بالا رفتن‌های بهای سنگ آهن به دلیل رشد حبابی و کاذب بوده است، حال که این حباب از بین رفته شاهد ریزش شدید بهای سنگ آهن هستیم. البته روند نزولی کنونی نیز شدید است که امری بدیهی است؛ هر زمانی که قیمت‌ها به‌دلیل حباب و به گونه‌ای سرسام‌آور رشد داشته باشد پس از ترکیدن حباب باید منتظر افتی با شیب تند بود.

همچنین بهای میلگرد فولادی نیز با افتی بیش از ۶ درصد به کار خود ادامه داده است. در این میان اندکی عجیب به نظر می‌رسد که نیکل که اصولا یکی از بهترین عملکردها را در بین فلزات پایه دارد، با افت خود منجر به کاهش هرچه بیشتر در شاخص بهای فلزات پایه شده است. این در حالی است که قیمت طلا و نقره نیز به‌عنوان گرانبهاترین فلزات با کاهش درخور توجهی همراه بوده‌اند.