شاتا: مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رایزن منطقه‌ای مالکیت فکری کشور فرانسه بر گسترش و تعمیق روابط دو کشور در بخش حمایت از مالکیت‌های صنعتی تاکید کرد.

سیدمهدی میرصالحی در دیدار با کارول برمش با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایران در بخش صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در بخش صنعت ایران حدود۸۰ هزار واحد صنعتی، ۷۷۸ شهرک صنعتی در حال فعالیت و هزار ۴۳۴ واحد تحقیق و توسعه (R&D) وجود دارد. به گفته وی، همچنین ایران در تولید فولاد رتبه ۱۴ جهانی، تولید آلومینیوم رتبه ۲۲ جهانی، تولید سیمان رتبه ۴ جهان، تولید مس رتبه ۱۶ جهانی و تولید سرب و روی رتبه۱۶ جهانی را ازآن خود کرده است که این بخشی از ظرفیت‌ها در بخش صنعت است. میرصالحی به مزیت‌های بخش معدن و ذخایر معدنی و همچنین توانمندی‌ها در بخش تجارت نیز اشاره کرد وگفت: ‌ایران‌ یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه‌ای و کشورهای اطراف است که بازار مصرف بسیاری از کالاهای ساخت داخل را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه توانمندی‌های علمی و نیروی انسانی کشور را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود:‌ نسبت دانشجو به جمعیت ایران ۴/ ۴ درصد، تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته مهندسی سالانه ۲۴۳هزار نفر، ۶۳۰ مرکز تحقیقاتی، در نانو تکنولوژی رتبه ۸ جهانی، در بیوتکنولوژی رتبه جهانی و بالاخره رتبه علمی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶ جهانی است. مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ بعد از لغو تحریم‌ها و دوران پسابرجام کشورهای زیادی تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و تاکنون هیات‌های خارجی زیادی به ایران آمدند.

میرصالحی دلیل تمایل کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: تعداد نیروی انسانی متخصص و ماهر،‌ امنیت فیزیکی و فکری و امنیت معنوی یا همان حفاظت از دارایی‌های فکری از آن جمله‌اند. وی با اشاره به اجرای قانون مالکیت صنعتی در ایران و همچنین عضویت رسمی ایران در معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی اظهار کرد:‌ عضویت رسمی ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، عضویت در معاهده پاریس، مادرید و لیسبون و همچنین پذیرش معاهده از مزیت‌هایی است که سازوکار و شرایط قانونی لازم را برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری یا دارایی‌های نامشهود شرکت‌های سرمایه‌گذار و محصول تولیدی آنها فراهم می‌سازد.

میرصالحی همچنین ایجاد شرکت‌های چندملیتی با تولید محصولات متنوع و جدید را که می‌توانند برند خودشان را به ثبت داخلی برسانند، جزء دیگر مزیت‌های کشور ذکر کرد که با توجه به عضویت ایران در معاهدات بین‌المللی می‌توانند برند را به ثبت بین‌المللی برسانند و از ارزش و جایگاه تجاری آن بهره‌مند شوند. مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی ضمن دعوت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در ایران یادآور شد: ‌با توجه به قانون حمایت از مالکیت صنعتی و اجرای آن در کشور، ‌بستر لازم برای شرکت‌های کشورهای مختلف فراهم است تا با خیال آسوده به سرمایه‌گذاری در ایران بپردازند. وی از طرح نظام جامع حمایت از مالکیت صنعتی به‌عنوان موضوعی یاد کرد که می‌تواند در توسعه مناسبات اقتصادی کشور در داخل و در ارتباط با سایر کشورها موثر واقع شود.

همچنین در این دیدار «کارول برمش» رایزن منطقه‌ای مالکیت فکری کشور فرانسه نیز ضمن ابراز علاقه‌مندی از گسترش همکاری‌ها بین دو کشور افزود: تلاش می‌کنیم تا روابط و سطح مبادلات تجاری و تولیدی خود را با ایران گسترش دهیم. به گفته وی،‌ شرکت‌های فرانسوی فراوانی خواهان حضور در بازار ایران هستند و از شرایط به‌وجودآمده پس از برجام و گشایش‌های ایجاد شده بین دو کشور استقبال می‌کنند. برمش دراین راستا، ‌ضرورت داشتن و چگونگی حمایت از مالکیت صنعتی شرکت‌ها را در توسعه تعاملات مهم ارزیابی کرد و افزود: حفاظت از اختراعات و ابداعات تکنولوژیک و فنی، ‌حفاظت از سندهای ثبت،‌ جایگاه تحقیق و توسعه در بخش تولید و تجارت و... از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.