پتروشیمی مهاباد آماده افتتاح رسمی

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: مجتمع پتروشیمی مهاباد بزرگ‌ترین طرح صنعتی آذربایجان غربی بعد از گذشت یک دهه تاخیر به‌صورت رسمی همزمان با سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان به بهره‌برداری می‌رسد. کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد شهریور ۸۳ با حضور رئیس جمهوری وقت به زمین زده شد ولی عملیات اجرایی آن با شش سال تاخیر از سال ۸۹ کلید خورد. کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریم‌های اقتصادی از همان ابتدا از موانعی بود که اجرای پتروشیمی مهاباد را طی یک دهه با فراز و فرودهای زیادی مواجه کرد. کندی روند اجرای طرح خط لوله اتیلن شمال‌غرب کشور از عسلویه به مهاباد نیز در این مدت از مهم‌ترین دلایل اجرای طرحی سه ساله طی یک دهه شده بود که با ورود این خط لوله به خاک آذربایجان غربی این مشکل نیز برطرف و روند اجرای کار سرعت گرفت.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در بهمن سال گذشته به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و اکنون در حال تولید محصول است اما افتتاح رسمی از این طرح موکول شده است به سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به استان که بر اساس اعلام مسوولان استان اواخر ماه جاری یا اوایل خرداد است.

اکنون این واحد تولیدی محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند که به این منظور اولین محموله صادراتی بعد از لغو تحریم‌ها به هند صادر شد و در ماه‌های آینده چین مقصد بعدی محصولات تولیدی این مجتمع خواهد بود. در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم‌آباد، گچساران، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث می‌شود و منبع تامین‌کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.

اشتغال مستقیم برای ۶۰۰ نفر

این واحد تولیدی بزرگ قادر است علاوه‌بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۰۰ نفر، سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک و سنگین و ۳۰ هزار تن «بوتن۱» را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول ۱۶۰۰ کیلومتر ایجاد می‌شود که با احتساب انشعابات آن به حدود ۲ هزار کیلومتر می‌رسد.مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد در خصوص آخرین وضعیت این طرح گفت: این مجتمع اکنون در هر ساعت ۱۵ تن اتیلن با فشار ۳۲ بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می‌کند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشیمی کاویان و نیز راه‌اندازی کامل ایستگاه‌های تقویت فشار، این میزان به مرز دریافت ۴۰ تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند. محسن مجیدی با بیان اینکه برای احداث این مجتمع ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که شامل ۲۵۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و سه هزار و۵۳۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی است، اظهار کرد: با بهره‌برداری رسمی از این مجتمع شاهد تحولی عظیم در بخش اقتصاد استان و منطقه خواهیم بود.

نقش تاثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به نقش پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی مهاباد تولیدکننده محصولات میانی است در صورتی که صنایع پایین‌دست این محصول در استان فعال شوند، زنجیره تولید کامل می‌شود و با توجه به صادراتی بودن محصولات تولیدی، این مساله در اشتغال‌زایی و نیز اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود. وی با بیان اینکه پلی‌اتیلن تولیدی این شرکت به کشورهای مختلف صادر خواهد شد و افزون بر بازارهای مناسب در کشورهای همسایه آماده ورود به بازارهای اروپایی نیز هستیم، اعلام کرد: همزمان با افزایش تولید عرضه محصولات این مجتمع پتروشیمی نیز آغاز شده است.

مجیدی با تاکید بر اینکه مجتمع پتروشیمی به‌عنوان یک طرح استراتژیک در غرب کشور آماده افتتاح رسمی است، گفت: اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می‌دهد شهریور سال گذشته پس از ۲۲۰۰ کیلومتر راه از عسلویه به این مجتمع رسید. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع منتقل می‌شود، اعلام کرد: این طرح پس از بهره‌برداری کامل قادر خواهد بود برای چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

مجیدی کل مساحت طرح را ۱۸۵ هکتار اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز طرح شامل برق ۲۵ مگاوات، آب یک میلیون مترمکعب در سال، گاز طبیعی سه هزار متر مکعب در ساعت است.وی درخصوص آخرین وضعیت خط تولید این مجتمع نیز اظهار کرد: واحد بوتن -۱ با ظرفیت کامل، واحد پلی‌اتیلن در کنار آن واحد با ظرفیت ۸۰ مترمکعب در ساعت، واحد تولید هیدروژن به همراه واحد هوا و ازت ۲۵۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت در حال بهره‌برداری هستند.مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرکزی این طرح نیز با آخرین تجهیزات پیشرفته روز در حال ارائه خدمات است، گفت: انبار محصول این مجتمع با ۲۴ هزار مترمربع به همراه انبار قطعات و مواد شیمیایی با چهار هزار متر مربع نیز اتمام و در حال بهره‌برداری است.

صدور اولین محصول تولیدی به خارج

مجیدی با بیان اینکه اکنون این طرح عظیم به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده و منتظر حضور مقامات کشوری برای افتتاح رسمی است، گفت: تامین مواد اولیه اتیلن به همراه پرداخت نشدن سرمایه در گردش به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی بانک ملی مهم‌ترین مشکلات پیش روی این طرح است. وی از آغاز صادرات محصولات تولیدی این مجتمع خبر داد و افزود: اولین محموله صادراتی شامل ۲۶۰ تن محصول بوتن یک است که همزمان با لغو تحریم‌ها به مقصد هند بارگیری و ارسال شد.مجیدی ارزش این محموله را بیش از ۳۰۰ هزار دلار اعلام کرد و ادامه داد: این نخستین محموله تولید شده در مجتمع پتروشیمی مهاباد است که پس از راه‌اندازی آن در یک ماه گذشته به خارج از کشور ارسال می‌شود. وی محصولات تولید شده در این شرکت را پلی اتیلن و بوتن یک اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی شده یک محموله دیگر از تولیدات این مجتمع نیز به میزان ۱۰ هزار تن در آینده نزدیک به چین ارسال شود.

مجیدی میزان تولیدات شرکت پتروشیمی مهاباد را از زمان آغاز به‌کار آن در یک ماه اخیر ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: تا پایان سال جاری تولید محصولات این مجتمع به بیش از ۲۰ هزار تن می‌رسد. وی افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد به علت کمبود خوراک تحویلی به آن اکنون با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کند که درصورت افزایش میزان خوراک، ظرفیت تولید در این مجتمع نیز افزایش خواهد یافت.