یک هفته با بورس کالای ایران

طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته جاری از تدوین و نهایی شدن برنامه استراتژیک این بورس همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. دکتر حامد سلطانی‌نژاد درخصوص نقشه استراتژیک بورس کالا برای سال ۹۵ گفت: برنامه‌های بورس کالا در راستای فعالیت‌های کلیدی و اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است به‌طوری‌که ایجاد برنامه و زبان مشترک ارکان بازار سرمایه، مسیر ما را برای تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی هموارتر می‌کند. سلطانی‌نژاد به سند استراتژیک بورس کالا و چشم‌انداز این بورس برای ۵ سال آینده - تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی- اشاره کرد و گفت: براساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای در منطقه و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل خواهد شد.

راه‌اندازی بازار آتی ارز، پیش شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی

به گفته دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی بازار آتی ارز پیش‌شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای ایران است. بهروز خدارحمی گفت: بازار مشتقه ارز به‌عنوان یکی دیگر از نوآوری‌ها، از نیازهای بی‌چون و چرای بازار ایران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و وجود ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز پیش‌شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور محسوب می‌شود. دبیر‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: بورس کالا می‌تواند نقش پررنگی در شفافیت معاملات از نظر مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی داشته باشد؛ اما اگر بخواهیم فعالیت این بورس را در تاریخچه آن بررسی کنیم، می‌توان فعالیتش را به دو دوره تقسیم کرد؛ دوره اول فعالیت روی معاملات نقد، سلف و نسیه تمرکز دارد و دومین دوره به توسعه این بورس براساس ابزارهای نوین مالی تاکید می‌شود.

توسعه تامین مالی صنایع از طریق بورس کالا

قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی و ارزی از جمله ابزارهای مالی در بورس کالای ایران است که می‌توان از آنها برای تامین مالی صنایع استفاده کرد. افزایش ابزارهای نوین در بورس کالای ایران، نشان از آن دارد که این بورس دوران جدیدی را در توسعه ابزارهای نوین شروع کرده و می‌تواند سال آتی را با موفقیت بیشتری سپری کند که در همین زمینه مدیرعامل تامین سرمایه امید پیش‌بینی می‌کند با توجه به ورود کشور به دوران پساتحریم و خروج تدریجی بخش‌های مسکن و فولاد کشور از رکود، طی سال ۱۳۹۵ ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

اجرای سیاست قیمت تضمینی برای کل کالاهای کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی به لزوم توسعه بورس کالا در بخش کشاورزی و تسری سیاست قیمت تضمینی به کل کالاهای کشاورزی اشاره کرد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی، درباره نقش بورس کالا در رونق اقتصاد کشاورزی گفت: ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت‌های بورس کالا در بخش کشاورزی استفاده ببرد در حالی‌که به‌عنوان مثال بورس شیکاگو از یک سابقه دیرین و تاریخی در این عرصه برخوردار است.

ذرت و جو کل کشور در بورس کالای ایران عرضه می‌شود

با تصمیم هیات وزیران، محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین شدند و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

با تصمیم هیات وزیران، محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها برای عرضه در بورس کالای ایران تعیین شدند.

متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است:

۱- محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها برای عرضه در بورس کالای ایران تعیین می‌شوند.

۲- هزینه‌های تبعی عرضه در بورس کالای ایران با پیشنهاد مشترک وزارت جهادکشاورزی و شرکت بورس کالای ایران و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود.

۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو در مصوبه شماره ۲۱۶۷۷۴ مورخ ۲۰/۸/۱۳۹۴ شورای اقتصاد با قیمت تابلوی بورس را ظرف دو هفته به تفکیک از محل اعتبارات مصوب مربوط به قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور پس از ابلاغ قانون مذکور تامین کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.