در فصل مشترک دنیای مدیریت و فناوری چه خبر است؟

مترجم: فریبا ولیزاده
منبع: sloanreview.mit.edu

تقاضا برای هدست‎های واقعیت مجازی جدید شرکت سامسونگ چنان بالا بود که این غول لوازم الکترونیک برای چند ماه در پاسخ‎دهی به این سفارش‌ها با مشکل روبه‌رو شد. با این حال هر‌چه قدر هم که بازار مصرفی این گجت داغ باشد، بازار کاربردهای تجاری آن در حال پیشی گرفتن است. کریس کاپوسلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت، درکنفرانس توسعه‎دهندگان که در ماه آوریل برگزار شد، در این خصوص اظهار کرد: «ما به‎طورکلی گرایش تجاری نسبت به این نوع گجت‎ها را دست کم گرفته بودیم. به نظر می‎رسد بخش اعظم گرایش اولیه به هدست هولولنز واقعیت مجازی مایکروسافت از سوی شرکت‌هایی نظیرLowe's، Saab و Volvo صورت گرفته باشد. همین موضوع سبب شد تا مایکروسافت تمرکز اولیه خود را در خصوص هولولنز از بازی‎های رایانه‎ای به کاربردهای تجاری تغییر دهد.

 

به نظر شما چگونه می‎توان به واسطه پدیده واقعیت مجازی شاهد بهبود عملکرد در محل کار بود؟ Lance Ulanoff مفسر فناوری در مقاله‎ای به توصیف یک اپلیکیشن جدید پرداخته است. یک توسعه‌دهنده واقعیت مجازی به‌نام 8ninthدر همکاری با مایکروسافت و Citigroup اقدام به بازآفرینی نسل جدیدی از ایستگاه‎های مجازی کاری برای تجار آینده کرده است. ایستگاه‎های کاری هولوگرافیک 8ninth دنیای واقعی و مجازی را ادغام می‎کند. وقتی کاربر هدست‎های واقعیت مجازی را به چشم می‎زند میزکاری مجازی رابه صورت پانوراما و البته توپ‎های رنگی شناوری را در قالب یک الگوی ابری مشاهده می‎کند. اندازه بزرگ‌تر میز کار به معنای فعالیت‎های تجاری بیشتر است. Lance Ulanoff می‎افزاید این سیستم علاوه‌بر این، اطلاعات را براساس میزان اولویت آنها در موقعیت‎های مکانی مختلف دسته‌بندی و نمایش می‌هد. برای مثال، بخش‎های پرکاربرد نزدیک‌تر به کاربر و اطلاعات کمتر کاربردی در لایه‎های مجازی دورتر قرار داده می‎شوند.

Chatbot در خط مقدم خدمت به مشتری: مارک زوکربرگ که موفقیت‎های وی در دهه اخیر باید سرمشق بسیاری از مدیران ارشد اجرایی قرار گیرد، چندی پیش در خصوص chatbot (نوعی روبات) خبرهای بسیار قابل‌توجهی را با رسانه‌ها در میان گذاشت. چند روز پس از انتشار این خبر، فیس‎بوک ابزارهایی رابرای استفاده بهتر از از chatbot در اختیار ۵۰ میلیون شرکت مختلف قرار داد. جان برندون از نویسندگان مجله فناوری Inc، در مقاله‎ای به اهمیت این موضوع پرداخت. او سال ۲۰۱۶ را سال chatbot نامید، زیرا این فناوری به‌دلیل تمایل بالای مشتریان به تعامل و از همه مهم‌تر نیاز غیرقابل انکار شرکت‎ها، به اندازه کافی مفید به‌نظر می‎رسد. کسب‎وکارها صرف‌نظر از اندازه‏شان به روش‎های معمول مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود هستند. اما در این میان هزاران هزار درخواست بی‌پاسخ باقی می‎ماند یا به نحوی که مدنظر مشتری است، بر طرف نمی‌شود. فناوری‎های روباتیک از تمامی جهات بهره‎وری بالایی در مقایسه با روش‌های مرسوم دارند، زیرا نه خسته می‎شوند و نه در تعامل با مشتریان تحریک‌پذیر هستند. یک روبات chatbot می‎تواند در هر ساعتی از شبانه روز با مصرف کننده تعامل داشته باشد و حتی به درخواست‎های یکسان و تکراری مشتری بارها و بارها پاسخ دهد. به باور برندون، Chatbot جایگزین نیروی انسانی نخواهند شد. درکوتاه‌مدت، احتمال این وجود دارد که این روبات‎ها به نمایندگان مجانی واحد پشتیبانی کسب‎وکارها تبدیل شوند یا سازمان‎ها را در پرورش و تقویت وفاداری مشتریان یاری کنند.

طراحی اپلیکیشن‌های سازمانی برای کارکنان: «ما باید یک اپلیکیشن بسازیم»...... اگر این جمله را تا کنون از زبان کارکنان خود نشنیده‌اید، مطمئن باشید که به‌زودی خواهید شنید. به گفته سارا وایت، نویسنده CIO، اپلیکیشن‎های موبایلی سازمانی به یکی از الزامات سازمان‎ها تبدیل شده‌اند. دلایل بسیاری برای افزایش تقاضای این اپلیکیشن‎ها ذکر شده است و شاید مهم‌ترین آنها این باشد که امروزه کارکنان بیشتری دستگاه‎های شخصی خود را به محل کارشان می‌آورند و توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. با این حال، چالش پیش روی طراحان اپلیکیشن‎های سازمانی مشابه چالشی است که در حوزه مصرف کننده تجربه می‌شود. کارکنان اپلیکیشن‎هایی را می‎خواهند که ساده هستند و ارزش‎هایی را برای آنان به همراه دارند. وایت اشاره می‎کند که خطوط هواپیمایی آمریکا سیستمی را برای خدمه پروازهای خود طراحی کرده است که مشابه سیستم رزرو آنلاین بلیت است با این تفاوت که خدمه پرواز به جای اطلاع از شماره صندلی مسافران از طریق این سیستم اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولد و علایق خاص یا سایر اطلاعات شخصی مشتری را می‌بینند و به این ترتیب برای تعامل بهتر با مشتری آماده می‎شوند. وایت به برخی مولفه‎ها در خصوص کسب اطمینان از تطابق ویژگی‎های اپلیکیشن‎های طراحی شده با درخواست‎های کارکنان اشاره می‎کند. به باور او در طراحی اپلیکیشن نه تنها باید به نیازهای سازمان توجه کرد بلکه باید راهکارهایی را به‌منظور تسهیل وظایف کارکنان در نظر گرفت. سرمایه‎گذاری برای طراحی یک اپلیکیشن حرفه‌ای مولفه‎ای دیگر است. همه ما روزانه از اپلیکیشن‎های متفاوتی استفاده می‎کنیم بنابراین اگر کارمندتان حتی نتواند دقیقا انتظارات خود را از یک اپلیکیشن مطرح کند ولی باز هم قدرت تشخیص اپلیکیشن ضعیف و رد آن را دارد. رایت می‌افزاید طراحی اپلیکیشن سازمانی نیاز به استراتژی بازار مناسب دارد و در عین حال شما باید بتوانید اپلیکیشن خود را تبلیغ کنید و کارکنان را به استفاده از آن تشویق کنید و البته پذیرای بازخوردهای آنان نیز باشید.