نویسنده: دیوید گلدن اشتاین، رئیس شرکت اسپیس ایکس

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

قسمت هفدهم / بخش دوم

دیوید گلدن‌اشتاین، رئیس شرکت اسپیس ایکس از صاحب‌نظران عرصه خودمدیریتی است و اصول خودمدیریتی را در تمام ارکان شرکت تحت رهبری‌اش به اجرا درآورده است توصیه‌هایی را در ارتباط با پیاده‌سازی موفق اصول خودمدیریتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کرده که مرور آنها بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود. در بخش اول این مطلب به سه توصیه اشاره شد و در این بخش سه توصیه کاربردی دیگر نیز ارائه خواهد شد.

توصیه چهارم: اگر وقت تان را مدیریت نکنید او شما را مدیریت خواهد کرد

شاید برای شما هم پیش آمده است که با وجود کار زیاد و انجام فعالیت‌های متعدد بازهم وقت کم آورده‌اید و به خیلی از کارهایتان نرسیده‌اید. به عقیده بسیاری از بزرگان مدیریت زمان، این مشکل ریشه در پرداختن بیش از حد به مسائل خرد و کوچک است که افراد را از مسائل کلان و بلندمدت باز می‌دارد پس بدانید که اگر جزو کسانی هستید که تا ۸۰ درصد وقتشان را صرف امور پیش پا افتاده و روزمره کاری‌شان می‌کنند، خودتان را از پیشرفت‌های بزرگ دور کرده و می‌کنید چراکه در این حالت این شما نیستید که وقتتان را مدیریت می‌کنید بلکه این وقت و سایر عوامل هستند که شما را مدیریت می‌کنند. برای اجتناب از این وضعیت توصیه می‌شود به‌طور پیوسته در مورد چگونگی مدیریت زمان و استفاده بهینه از زمان و ساعات کاری‌تان مطالعه کنید و یاد بگیرید.

توصیه پنجم: اگر مواظب سلامتی‌تان نباشید او هم مواظب شما نخواهد بود

بعضی‌ها فکر می‌کنند که جدی کار کردن به معنای فراموش کردن همه‌چیز و خود را وقف شغل و وظیفه‌کردن است و در این میان آنچه را که در اغلب موارد قربانی می‌کنند سلامتی‌شان است. اصول خودمدیریتی در محل کار به ما حکم می‌کند که توجه به سلامت جسم و روان، تغذیه مناسب و ورزش کردن در محل کار از مهم‌ترین اولویت‌های کاری هر کارمند و مدیری محسوب می‌شود چراکه تا جسم و روح یک فرد سلامت و آماده کار نباشد توقع بهره‌وری و بازدهی بالا داشتن از او بیهوده و گاه محال است. کارمندی که به سلامتی‌اش بی‌اعتناست خود را در معرض انواع بیماری‌ها و اختلالاتی قرار می‌دهد که تا حد بسیار زیادی توانمندی و بازدهی کاری او را کاهش می‌دهند.

توصیه ششم: اگر نمی‌توانید عاشق کارتان شوید، طلاقش دهید

یکی از پیش‌نیازهای اصلی و کلیدی موفقیت در هر کاری این است که عاشق آن کار باشید و آن را با کمال میل انجام دهید. البته در این میان نباید خیلی ایده‌آل گرایانه و آرمانی برخورد کرد و برای عاشق کاری شدن نباید به دنبال فراهم بودن تمام جنبه‌های آن بود، بلکه کافی است برخی از جنبه‌های یک کار را مطلوب و جذاب یافت، پس از آن است که دلبستگی به‌کار به تدریج پدیدار خواهد شد. پس از عاشق کار شدن است که پیشرفت‌های خیره‌کننده و بزرگ انتظارتان را خواهد کشید.

alavitarjomeh@gmail.com