انتظار افزایش معاملات مسکن

گروه مسکن: بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تحولات مسکن در شهر تهران با اعلام افزایش ۸/ ۰ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در خرداد ماه در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال، کاهش ۶/ ۰ درصدی حجم معاملات مسکن در خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته - خرداد ۹۴ - را ناشی از همزمانی نیمی از این ماه با ماه مبارک رمضان اعلام کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بانک مرکزی در گزارش اخیر خود، با اعلام انجام ۱۵ هزار و ۵۶۲ معامله خرید مسکن در پایتخت طی خرداد ۹۵، تاکید کرد: کاهش اندک حجم معاملات در این ماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته - خرداد ۹۴ - عمدتا متاثر از همزمانی نیمه دوم خردادماه سال جاری با ماه مبارک رمضان بوده است. این گزارش می‌افزاید: در مجموع سطح مناسب معاملات انجام شده در بهار سال جاری نشانگر استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه‌های اخیر است. با توجه به چشم‌انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاست‌گذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم، انتظار می‌رود حجم معاملات در ماه‌های پیش رو از روند افزایشی برخوردار شود.

براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های مسکن شهر تهران طی خرداد ماه، برابر با ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بوده است که نسبت به اردیبهشت امسال ۲/ ۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل - خرداد ۹۴ - معادل ۵/ ۳ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی همچنین در آخرین گزارش خود از وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران اعلام کرد: طی سه ماهه اول امسال - بهار ۹۵ - مجموعا ۳۶ هزار و ۹۱۱ مبایعه نامه در بنگاه‌های املاک به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته -بهار ۹۴ - معادل ۹/ ۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن شهر تهران طی سه ماه اول امسال، ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بوده است که نسبت به بهار ۹۴، معادل ۷/ ۲ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی در حالی آخرین آمار رسمی از وضعیت معاملات خرید مسکن در شهر تهران را منتشر می‌کند که «دنیای اقتصاد» چند روز قبل تازه‌ترین تحولات قیمت و حجم معاملات مسکن مربوط به سه ماه اول سال جاری به نقل از دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی را منتشر کرد.این در حالی است که بین آمارهای بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن فاصله اندکی به لحاظ حجم و قیمت معاملات مسکن شهر تهران طی خرداد ماه و سه ماه اول امسال وجود دارد.براساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی خرداد امسال ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بوده است که این میزان نسبت به ماه قبل ۱/ ۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/ ۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تعداد معاملات مسکن انجام شده در شهر تهران طی خرداد ۹۵ معادل ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی بوده است که نسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲ درصد رشد داشته است.همچنین مطابق با گزارش منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران طی سه ماه اول امسال، ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده است که نسبت به بهار ۹۴، معادل ۷/ ۵ درصد افزایش داشته است.این در حالی است که همچنین، حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران طی سه ماه اول امسال از سوی دفتر اقتصاد مسکن ۳۶ هزار واحد مسکونی گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴ درصد رشد داشته است.