دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: در جریان معاملات روز گذشته نماد «فرابورس» با انتشار شفاف‌سازی درخصوص انتقال این نماد به بازار پایه الف، «کی‌بی‌سی» با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه خود و همچنین نماد «آبسال» با ارائه آمار عملکرد تولید و فروش در راستای شفاف‌سازی از جمله نمادهایی بودند که در سامانه «کدال» خبرساز شدند.

«فرابورس» تغییر بازار داد

شرکت فرابورس ایران در راستای افشای اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس، اقدام به شفاف‌سازی کرد. در این راستا امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران اظهار کرد: درخواست شرکت فرابورس در جلسه روز گذشته هیات‌مدیره مطرح و با پذیرش این شرکت در بازار پایه الف موافقت شد.

در این خصوص بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس با اشاره به دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بازار پایه فرابورس، گفت: شرکت‌های درج شده در بازار پایه در ۳ تابلوی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که تابلوی الف مختص بورس‌ها، سپرده‌گذاری مرکزی و نهادهای مالی بوده و مابقی شرکت‌ها به تناسب میزان نقد شوندگی و سایر شرایط به ترتیب در تابلوی ب و ج قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: سهام شرکت‌های درج شده در تابلوی «الف» بازار پایه فرابورس از قبیل نماد معاملاتی بورس تهران، بورس انرژی، بورس کالا و همچنین نماد فرابورس به‌صورت عادی و بدون‌نیاز به تایید فرابورس و سایر اوراق بهادار درج شده در بازار پایه به‌صورت توافقی معامله می‌شوند،

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران همچنین از امکان پذیرش بورس‌ها در تابلوی «الف» بازار پایه مطابق با دستورالعمل جدید خبر داد و گفت: علاوه بر این، توقف و بازگشایی نماد معاملاتی در بازار پایه تابع ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات خواهد بود.

تعدیل مثبت در پیش‌بینی سود «کی‌بی‌سی»

شرکت «کی‌بی‌سی» پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ را بر اساس عملکرد ۳ ماهه با سرمایه ۱۹میلیارد تومانی به‌طور خالص ۵۸۰ریال اعلام کرد که در مقایسه با اطلاعات ارسالی قبلی این شرکت افزایش ۹درصدی نشان می‌دهد.

شرکت در این‌خصوص اظهار کرده که افزایش سود هر سهم پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۵ ناشی از صرفه‌جویی در سرفصل هزینه‌های مالی بر اساس عملکرد دوره سپری شده است.همچنین باتوجه به لغو تحریم‌ها و همچنین برقراری سوئیفت و امکان گشایش اعتبار اسنادی با ۱۰ درصد، برآوردی از انعقاد قراردادهای منجر به ایجاد سایر درآمدهای غیرعملیاتی (خواب سرمایه) وجود نداشته، بنابراین این مبلغ نسبت به سال ۹۴ کاهش ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.همچنین شرکت در دوره ۳ماهه نخست سال جاری توانست ۲۰۱ریال از پیش‌بینی سود سالانه یعنی معادل ۳۵درصد از بودجه را پوشش دهد.

شفاف‌سازی «آبسال»

نماد معاملاتی آبسال در حالی ۱۰روز معاملاتی اخیر را با رشد قیمت سهام خود سپری کرد و بازدهی ۵۰درصدی را به ثبت رساند که روز گذشته، مدیرعامل شرکت اقدام به شفاف‌سازی کرد و از کاهش حجم تولید و فروش خود در بخش کولر و بخاری در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.

گودرز حکیم‌نژاد با اشاره به این مطلب که همان‌طور که در بودجه سال ۹۵ اعلام شده، تولیدات و فروش شرکت در بخش کولر و بخاری نسبت به سال ۹۴، کاهش خواهد داشت، گفت: در سال‌جاری بازار لوازم خانگی در مجموع از وضع بسیار بدی برخوردار بوده که این مساله منجر به کاهش تولید و فروش شرکت شده است اما در بخش لباسشویی افزایش ذکر شده در بودجه ۹۵ دور از انتظار نیست.

حکیم‌نژاد در ادامه افزود: به‌رغم سیاست دولت در کاهش نرخ بهره بانکی که تا حدی با بانک‌هایی همچون ملت، ملی و صادرات با نرخ ۱۸ درصد موفق بوده، اما در عمل در برخی بانک‌های خصوصی با روش‌های مختلف هزینه پول را برای واحدهای تولیدی به مراتب از آن چیزی که توسط دولت اعلام شده، سنگین‌تر می‌کنند که نرخ سود در شرایطی که بانک مرکزی نرخ تورم را تک رقمی اعلام می‌کند، به‌ویژه برای بخش‌های صنعتی بسیار بالا خواهد بود.

به گفته مدیرعامل «لابسا» این اختلاف بین سود بانکی و تورم فقط تشویق به سپرده‌گذاری در بانک‌ها است.

حکیم‌نژاد در ادامه علت دیگر این کاهش را در کمبود نقدینگی در عموم خریداران خواهان تولید داخلی عنوان کرد و افزود: تورم حدود ۳۶۰ درصدی ارزی ازبابت افزایش نرخ دلار طی سال‌های گذشته همچنان از بین نرفته و بر درآمد مردم اثرگذار بوده است. وی ادامه داد: رقابت ناسالم توسط واحدهای زیر‌پله‌ای و زیان‌ده، فشار زیادی بر فروش شرکت تحمیل کرده که در مجموع شرایط را برای شرکت آبسال سخت کرده است.

حکیم‌نژاد در ادامه با اشاره به آمار ذکر شده در بودجه سال ۱۳۹۵ شرکت نیز گفت: در بخش تولید بخاری تعداد قرارداد‌های منعقده در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده که باعث کاهش فروش بخاری شده است، به‌طوری‌که تعداد بخاری فروش رفته در سال گذشته تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۹۴ برابر با ۳۳ هزار و ۹۰۲ دستگاه بوده و در فصل جاری در حدود ۲۶ هزار دستگاه می‌باشد.

وی در ادامه از کاهش چشمگیر فروش کولر در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته است: تعداد کولر فروش رفته در ۶ ماهه اول امسال در حدود ۷۴ هزار دستگاه بوده در حالی که این رقم در سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه موضوع استاندارد جدید کولر در بازار باید حل شده باشد، بتواند به تعداد ذکر شده ۱۳۶ هزار دستگاه در بودجه دسترسی یابد.

مدیرعامل شرکت در ادامه با اشاره به این مطلب که در بخش فروش لباسشویی، فروش آبسال طی شش ماهه اول امسال حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته، گفت: این افزایش به‌رغم مشکلات بوجود آمده در گشایش اعتبار اسنادی برای مدل‌های فعلی و جدید است و دسترسی به رقم ذکر شده در بودجه با یک نوسان ۱۰ الی ۱۵ درصدی دور از انتظار نیست.