دنیای اقتصاد- فاطمه اسماعیلی: به موازات رشد قیمت‌ها در بورس تهران، فرابورس نیز رشدی ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بر این اساس آیفکس که در ساعات ابتدایی بازار نزدیک به ۱۰ واحد رشد کرده بود، در ادامه با ریزش قابل توجهی همراه شد و در نهایت با رشد اندک ۹/ ۰ واحدی در عدد ۱/ ۸۱۷ واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۴/ ۱ درصد رسید.

تولید نیروی برق دماوند، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی از نمادهایی بودند که دیروز در مجموع با تاثیر ۳ واحدی خود موجبات رشد آیفکس را فراهم آوردند. بررسی فعالیت دو دسته معامله‌گران حقوقی و حقیقی در معاملات دیروز «دماوند» حاکی از مشارکت ۷۰ درصدی معامله‌گران حقوقی در سمت خرید است. این در حالی است که در سمت فروش سهام این نماد شاهد مشارکت ۹۵ درصدی سهامداران حقیقی بودیم. معاملاتی که در نهایت منجر به رشد حدود ۵ درصدی قیمت این سهم شد تا این نماد با رساندن ارزش معاملات خود به رقم ۹ میلیارد ریالی در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت برآیفکس قرار گیرد.

ذوب‌آهن اصفهان نیز با مشارکت سهامداران حقیقی خود توانست رشد ۵/ ۳ درصدی را تجربه کند. در عین حال نماد «ذوب» روز گذشته بیشترین توجه سهامداران را به خود جلب کرد به‌طوری که رده اول جدول پربیننده‌ترین نماد فرابورس روز چهارشنبه را از آن خود کرد. تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور نیز به ترتیب رده دوم و سوم این جدول را به خود اختصاص دادند. در مقابل در روز گذشته فرابورس، بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس از سمت نماد معاملاتی‌ شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون و پالایش نفت لاوان وارد شد که در مجموع تاثیری معادل منفی ۸/ ۲ واحدی بر شاخص فرابورس گذاشتند. در بازار دیروز حدود ۲۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۱۱۵ میلیارد تومان در ۳۱هزار نوبت معاملاتی (بدون احتساب معاملات بلوکی) در بازار داد و ستد شد.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نمادهای معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه فارس و بیمه کوثر ثبت شد و در مقابل صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و عمران و توسعه شاهد بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید سهام کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. «زگلدشت» در ششمین روز حضور خود در تابلوی معاملاتی فرابورس رشد حدود ۵ درصدی را تجربه کرد تا بازدهی ۲۸ درصدی را در ۶ روز فعالیت خود ثبت کند و همچنان مورد توجه فعالان بازار باشد. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره قائد بصیر سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد. در عین حال در پایان دادوستدهای این روز فرابورس ایران، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با معامله ۴۳ میلیون سهمی خود به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد.

«غگلستا» کشف قیمت شد

عرضه‌های اولیه فرابورس ایران در ۶ ماه دوم سال با شرکت پگاه گلستان از گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و کشف قیمت ۴۷۶۰ ریالی هر سهم آن آغاز شد و به این ترتیب روز گذشته با عرضه ۱۲ میلیون سهم «غگلستا»، این شرکت به‌طور رسمی وارد گردونه معاملات سهام شده و نهمین شرکتی بود که از ابتدای امسال حضور در یک بازار رسمی معاملات اوراق بهادار را در فرابورس ایران تجربه می‌کند. پیش از این، شرکت‌های گروه صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، مدیریت انرژی امید تابان هور، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز، دامداری تلیسه نمونه و شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان شرکت‌هایی بودند که با عرضه بخشی از سهام خود برای نخستین بار به خریداران، در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شده‌اند.

افت ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود ۳۳۵ هزار ورقه به ارزش ۳۰۷ میلیارد ریال در ۳۹۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود ۲۶ درصد از ارزش معاملات فرابورس روز چهارشنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. این امر در شرایطی رخ داد که در روز سه‌شنبه ارزش معاملات این بازار بیش از ۴۲ درصد ارزش کل معاملات فرابورس را به خود اختصاص داده بود. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت در آخرین روز هفته را «اخزا۷» با دادوستد ۱۵۶ هزار واحدی خود به ارزش ۱۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. دیروز همچنین شاهد معامله ۲۹۱ هزار و ۳۸۶ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۵۹ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۶ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۹۹۱ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نمادهای «اخزا۷» و «اخزا۵» تنها نمادهای قرمز پوش دیروز در این گروه بودند که به ترتیب با افت قیمت ۰۸/ ۰ و ۱۶/ ۰ درصدی معاملات خود را به پایان رساندند.

سقوط «تسه»ها به زیر 90 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با کاهش قیمت در بیشتر سررسیدهای این اوراق مواجه شد. بر این اساس فرابورس چهار‌شنبه شاهد معامله ۶۷ هزار و ۱۵۱ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵۹ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها در این روز در بازه ۸۳۷ تا ۸۹۶ هزار ریال دست به دست شدند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ماه ۹۴ در حالی با رشد ۳۳/ ۱ درصدی همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۵۰۵» به میزان ۴۸/ ۴ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با افت اندک به ۵/ ۲۲ درصد رسید. همچنین روز گذشته شاهد توقف نماد معاملاتی «تسه ۹۳۰۱» بودیم. (مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ فروردین ۹۳ در نماد معاملاتی، جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ ۱۵ مهر ۹۵ به اتمام می‌رسد.)

رشد نامحسوس آیفکس