دره سیلیکون علیه رئیس‌جمهور

کارلوس تخادا

پل مازور

نیویورک تایمز

اپل، فیس‌بوک، گوگل و نزدیک به ۱۰۰ نام بزرگ در دره معروف به سیلیکون علیه فرمان مهاجرتی ترامپ، به صف مبارزان ترامپ در برابر فرمان اجرایی ممنوعیت مهاجرت پیوستند. آنها در نامه‌ای به دادگاه تجدیدنظر آمریکا که مشغول رسیدگی به فرمان ترامپ است، دلایلی را مطرح ساخته‌اند، که در پی اینگونه اقدامات ترامپ، اقتصاد آمریکا تضعیف خواهد شد.دعوای حقوقی بر سر فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دارد. دولت آمریکا در پی صدور حکم تعلیق فرمان ترامپ از سوی دادگاه سیاتل خواستار تجدید نظر در این رأی و اجرای فوری این فرمان شده بود.

دادگاه فرجام در سان‌فرانسیسکو که وظیفه رسیدگی به این درخواست را داشت، اما شنبه‌شب (۴ فوریه / ۱۶ بهمن) مخالفت خود را با اجرای فوری فرمان ترامپ اعلام کرد. این دادگاه از طرفین دعوا − دولت آمریکا از یکسو و ایالت‌های واشنگتن و مینه‌سوتا از سویی دیگر - خواست تا روز دوشنبه (۶ فوریه / ۱۸ بهمن) مدارک و استدلال‌های دقیق خود را در این ماجرا ارائه دهند.اکنون حدود ۱۰۰ شرکت بزرگ و مطرح آمریکایی از جمله اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت و گوگل که اکثر آنها در دره‌سیلیکون مستقر هستند، ضمن محکوم کردن فرمان ترامپ، نامه‌ای مشترک به دادگاه تجدیدنظر ارائه داده و در آن دلایل مخالفت خود با فرمان ترامپ را مطرح ساخته‌اند.

در این نامه که تحت عنوان «دوستان دادگاه» تدوین و شامگاه یکشنبه ارائه شده، بر این نکته تاکید شده که مهاجران سهم مهمی در نوآوری‌های آمریکا داشته‌اند. به باور شرکت‌های امضاکننده این نامه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ تبعیض‌آمیز و ناقض حقوق و قانون اساسی آمریکا بوده و همچنین موقعیت و توانایی شرکت‌های آمریکایی در رقابت‌های جهانی را تضعیف می‌کند.در این نامه همچنین آمده است: «اگر این فرمان به اجرا درآید، برای اشخاص و شرکت‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود که چه کشورهایی در قدم بعدی به فهرست کشورهای ممنوعه اضافه می‌شوند.»ای‌بی، اینتل، نت‌فلیکس، توئیتر، اسکایپ، موزیلا، اوبر و لیفت از دیگر شرکت‌های معروفی هستند که نامه «دوستان دادگاه» را امضا کرده‌اند.

البته شرکت‌هایی چون «لوی استراوس» (تولید‌کننده پوشاک) و «چوبانی» (تولید‌کننده موادغذایی) که در جمع امضاکنندگان این نامه هستند، به صنایع رایانه‌ای تعلق ندارند، اما از نقش مهمی در اقتصاد آمریکا برخوردارند.ضمنا نام برخی از شرکت‌های بسیار بزرگ چون آمازون، آی‌بی‌ام و یاهو در میان امضاکنندگان نامه «دوستان دادگاه» به چشم نمی‌خورد.حال باید دید که نامه غول‌های فناوری رایانه‌ای در حمایت از حکم تعلیق فرمان ترامپ تا چه اندازه در تصمیم‌گیری دادگاه تجدیدنظر تاثیر خواهد گذاشت.از آنجا که هر دو طرف، یعنی دولت آمریکا و ایالت‌های شاکی سرسختانه بر موضع خود پافشاری می‌کنند، انتظار می‌رود که رسیدگی به این دعوای حقوقی در نهایت به بالاترین مرجع قضایی در آمریکا واگذار شود و صدور حکم نهایی و حل‌وفصل ماجرا مدت‌ها طول بکشد.